dslr/asi294

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

dslr/asi294

Post by blomma »

Hej Astrovänner
Har en liten undran, astrofotar idag med dslr-kamera canon D60 och har även en D6 Mark 2. Tar skapliga bilder tycker jag men funderar på att köpa en riktig kyld astrokamera typ asi 294.
Många som tagit steget sedan länge ser jag här på forumet när jag kollar vilka kameror ni använder, blir ju riktigt fina bilder.
Har en refraktor TS 107 apo och en SCT 8 idag.
Tänker isåfall en färgkamera, lite omständigt med dessa olika filter, tar dessutom mer tid.
Blir bilderna bättre, mindre brus ?
Kortare exp, tid, eller gör det ingen större skillnad ?
Vilken programvara är enkel att jobba med ? asicap?
Andra fördelar eller andra aha upplevelser ?

Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: dslr/asi294

Post by kribba »

Jag har haft både OSC och mono och skulle säga båda har för/nackdelar. OSC är enkel nästan som en DSLR och du kommer få mindre brus. Men mono
är ett större lyft med både smalband och kunna utnytja L filter som ger otroligt bättre data. Var ser du dig om ett par år? Kommer du då vara nöjd med
OSC? Behöver du uppgradera då så har du förlorat en del pengar på vägen och kanske bästa är att direkt ta kostnaden för mono. Bara du vet och kan
gissa! Nu har jag ju premium prylar nere i Spanien. Men för att kunna ha nått inom rimlig prisnivå hemma så körde jag på ASI183mm som bara kräver
1,25 filter ( betydligt billigare ). Kan det vara nått för dig?
Både APT och NINA är bra (shareware program ) för att styra riggen och kameran ( inkluderat platesolve m.m. ). Nu har jag precis bytt till Voyager,
överlägset men kostar lite mer och funkar att remote styra riggen om man vill sitta inne i värmen :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: dslr/asi294

Post by Le_Troglodyte »

Jag kan dela med mig av mina begränsade erfarenheter. Jag började med en EOS 60D som jag moddade själv, men nu i december så köpte jag en ZWO ASI 2600 MC Pro och jag tycker att steget är rätt stort. Den har väldigt bra dynamiskt omfång och ger avsevärt renare filer generellt som är lättare att processa. I helgen fotade jag M42 - 56x180sek och kärnan brändes inte ut. Imponerande! För mig har det helt klart inneburit ett lyft och blivit roligare. Handhavandemässigt så är det väldigt bekvämt att slippa ta darksen i samband med själva fotograferingen, inte minst då jag håller till uppe i kylan i norr.
Jag kommer nog förmodligen skaffa en mono också så småningom; kanske till nästa år, men kommer nog ändå använda OSC rätt ofta då jag har väldigt bra förhållanden.
En ASI 294 kommer ju ge lite tajtare utsnitt än det du får från DSLR-kamerorna. Jag funderade själv på både den och på 533 MC, men kom fram till att jag ville ha dels den nyare bakbelysta sensorn, men också att sensorn på 533 var för liten. Och då blev det en 2600.
När det gäller programvaror har jag gått över till ASIAIR Pro och kör via en platta. Av flera anledningar, men främst pga handhavande i kyla, funkar inte med laptop här.
Men som sagt, det gäller att själv hitta vad som passar bäst utifrån ens egna förutsättningar.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: dslr/asi294

Post by blomma »

Tack för svar, funderar vidare men bra man kan få lite erfarenheter från lite olika håll.
Handlar man direkt från ZWO eller köper man hos Teleskopexpress, vad har ni för erfarenheter om detta.
Blev lite nyfiken av ASIAIR pro också, får läsa på lite.

Peter
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: dslr/asi294

Post by Le_Troglodyte »

Jag köpte 2600'an och en EAF från Artesky i Italien när de hade black-week-priser i november. Överraskande positiv; snabba att svara på mail och skickade grejerna mindre än 12 timmar efter beställning. Har dock även bra erfarenheter av teleskop-express.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: dslr/asi294

Post by blomma »

Blir lite nyfiken med det här med filter och mono kamera, är dock lite dåligt uppdaterad på området.
Finns det några bra youtube klipp där man kan få bra info för nybörjare.

Return to “CCD-kameror”