Halo och sekundär halo med OIII filter

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Halo och sekundär halo med OIII filter

Post by pava0555 »

Hej,

Vi i team SDST har sett att vi får halon när vi använder Baaders OIII filter. Detta problem är säkert vanligt bland astrofotografer, eftersom felet med halon uppstår inte bara med Baaders smalbandsfilter, men även fina och dyra filter från t.ex. Astrodon. Jag tror jag har hittat ett sätt att felsöka, åtminstone ett sätt att försöka lokalisera var problemet kommer ifrån. Har både hört och läst att om man försöker reklamera direkt till t.ex. Baader så får man ett svar där dom i princip säger felet kan komma från alla möjliga ställen, t.ex. reducer. Men det kanske ändå går att lokalisera källan.

Så hur kan man lokalisera felet? Ett sätt är att beräkna diametern av halon i pixlar genom att använda ett redigeringsprogram. Sedan man kan använda formeln:

h = F*D*d*n/2

där h är filtrets tjocklek i meter, F är teleskopets F tal, D är halodiametern i pixlar, d är pixelstorlek i meter, n är brytningsindex (ungefär 1.4 - 1.5 för filter). I vårt fall var D = 100 pixlar, d = 5.4 um, F = 4.97 och n = 1.5. Detta ger h = 2.01 mm. Enligt Baaders hemsida är tjockleken 2 mm, vilket tyder på att felet kommer ifrån filtret, eftersom det inte finns något annat som har en sådan tjocklek i vår imaging train.

En annan intressant detalj är att i våra exponeringar kunde vi identifiera en sekundär halo, vars diameter är 2*D (dubbla diametern av första halo). Detta fel kommer förmodligen också från filtret, och är en dubbelreflektion inne i filtret. Detta är illustrerat i figuren nedan, där jag sammanfattat problemet och även visar ett exempel från SDST.

Kommentera gärna om ni har synpunkter, eller om ni vet något mer om ämnet.
Attachments
Halo.png
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: Halo och sekundär halo med OIII filter

Post by PEJU »

Intressant. Jag ser fenomenet på många Astrobin-bilder Jag själv har nyligen börjat med monokroma DSO exponeringar lite försiktigt och egentligen bara noterat egna halos på exponeringar från c.a 150 sek tagna med refraktorn i R-kanalen (längre än så har jag inte kommit ännu med mono..)

Det framkommer inte alls med min Newton reflektor vad jag sett.
jag är försiktig med exponeringstiden gällande refraktorn då det känsligt när fotonerna får fler linspassager, flattenern gör sitt till också och sitter den inte exakt så framträder det tydligare.
De filter jag använder är Astronomik deep space och H-a 6nm och o3/s2 12nm, 1mm tjocklek.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Halo och sekundär halo med OIII filter

Post by pava0555 »

Jo problemet är vanligt. Ser flera fall i olika facebookgrupper som har problemet, och de har ingen aning om varför det uppstår. Lite därför jag gjorde figuren ovan, så att man har något att gå på om man skulle få det. :-)

Konstigt att du får det på R kanalen. Vilken tillverkare? Intressant att veta.

Om det är filtret som orsakar halo, så borde det inte spela någon roll om det är en Newton eller refraktor. En viktig parameter är F-talet. Tittar man på Fresnels lag så borde risken för halo öka med lägre F-tal (vilket ger större infallsvinkel för de ljusbanor som går via linsens kanter). Låter ändå som att problemet är relaterat till flattenern. Har flattenern tilt så öker infallsvinkeln för vissa ljusbanor, vilket kan göra halo starkare.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: Halo och sekundär halo med OIII filter

Post by PEJU »

Astronomik Deep Space RGB filterset är det jag använder nu (nylevererat).
Flattenern jag använde är Omegon 2" Universal och med all säkerhet boven i dramat - jag fick först i slutet av förra veckan bekräftat att den inte är optimal för TS60/360 ( F6), då jag ville veta vilket avstånd som är tänkt att användas pga svårigheter att hamna rätt trots hel/halv mm test från 120--135mm, inget blev bra.

Jag inväntar nu i veckan en dedikerad modell som enbart är anpassad till denna lilla refraktor. Den gamla kör jag på 102mm framgent.
Synd att jag kastade halos-exponeringarna, men jag skall ta fram effekten vid bästa tillfälle igen. Jag såg

Return to “CCD-kameror”