Starlight Express MX5

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Starlight Express MX5

Post by Lasse »

Hur mycket kan en MX5-kamera vara värd? Är det något att ha??
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlight Express MX5

Post by Bengt »

Svårt att säga men inte så många tusenlappar. Den nya har ju usb kabel och kostar 999 pund . Mindre brus lär den nya nog också ha .

Att uppgradera denna variant till samma standard kostar 235 pund.

Ser att astroteknik tar ca 10 tusen för en beg mx916 med lite extra tillbehör.

En ccd jag nog personligen hellre köpt. MX5 har ett förfärligt litet chipp.
Men och andra sidan kanske det är en bra början om man vill börja lära sig lite ccd fototeknik. Men jag misstänker att du lär mest använda den som guider till din digitala systemkamera om du slår till. :D

Undras hur många som just nu använder riktiga kylda ccd kameror i detta land?


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Lasse

Håller med Bengt. Chippet på MX5an är plågsamt litet! Har ju själv haft en sådan. Trots det så får jag nog säga att det var en trevlig liten kamera. Jag fotade en hel del bilder med denna åren 02-03. Kika på min sida under alla bilder och välj "Se alla mina bilder Historisk ordning". Med denna kamera har jag tagit mina bästa månbilder och som man kan se även en del Deep Sky. Mosaik bilder är vad som gäller.

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tackar för info. Jo chippet är ju litet och bilderna inte världens bästa. Jag tänkte ev. använda den som guider och testa lite. Den är ju bra ljuskänslig och funkar att ta snapshots av intressanta objekt, novor, kometer etc. Jag ger nog inte mer än 2000:- för den. Den har USB-kabel.

Vad som slår mig när jag tittar på mx5-bilder är problem med skärpan. Är det svårt att få till bra skärpa med kameran, eller är detta med blaffiga stjärnor och dålig skärpa normalt?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Den skall fungera bra som guider och bra att testa lite. Dess stora nsckdel mot morderna CCD kameror är att den har väldigt litet chip.

Är inte svårare att få till skärpan med den än med andra kameror mewn mång MX5 bilder är tagna med ett SCT teleskop i f/10 och med den brännvidden är det svårt astt få bra skärpa då det krävs bra fokusering bra seeing och bra guidning och det tar tid att lära sig.

Tror att micke nu skulle kunna få fina bilder med en gammal mx5 då han behärskar tekniken mycket bättre än då han hadde sin MX5c :)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det blev tyvärr ingen CCD-kamera. Glömde bort det och upptäckte inte förrän det var försent. Ja ja, det går fler tåg.... så sparar jag dom pengarna. Nä det gör jag väl inte. de går väl till något annat... :D
Hälsningar

Lasse

Return to “CCD-kameror”