Histogram för välexponerad sub

Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Histogram för välexponerad sub

Post by Betelguse »

Sitter och funderar lite här.
Nu när jag fått en ny reducer som kommer att ge mig f/4,5 på min115mm refraktor tänkte jag experementera lite med exponeringstider och gain. Har tidigare med min ASI 294MC nästan alltid kört Gain120 och 300s. Detta oftast med ett filter mot ljusföroreningar. Dessa filter gör ju att stjärnorna framträder lite svagare och därmed skulle kunna tillåta lite mer exponering.
Tänkte därför jag skulle testa att sänka exponeringen till 180s.(antar de skulle ge liknande resultat på f4,5 mot vad 300s gjorde vid f7). Kanske även experementera med gain upp till 200 oxå.

En kortare exponering skulle väll ge mer brusfri data från kameran än en längre? Ökad gain påverkar ju detta negativt förstås men om vi jämför vid samma gain. Så en 180s vid gain200 kanske är av samma kvalite som en 300s vid gain120. När det gäller brus och detaljer i bilden.
Och med 180s istället för 300s skulle jag ju få fler bilder på samma totala exponeringstid, säg att jag fotar totalt 2-3h för ett objekt. Vilket skulle vara bättre i stackningsprocessen. Mer bilder mindre brus :)

Så istället för 24x300s gain120 vid f7 kanske 40x180s gain200 f4,5 skulle ge mig bättre data att utgå ifrån och ge mig bättre resultat?

Sen undrar jag hur ett histogram för en välexponerad sub ska se ut för att försäkra sig om att inte stjärnorna ska bli för utbrända. Så man har något som riktlinje när jag testar mig fram här.

Givetvis kan allt detta bero lite på vilket objekt man fotar, förhållandena med ljusföroreningar samt vilket filter man använder men är jag på någorlunda rätt väg med mitt tänkande?