Polsökare för astrofoto?

Post Reply
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Polsökare för astrofoto?

Post by -chrille- »

Jag har en polsökare från Skywatcher som ser ut som bilden nedan som ska användas med en Fornax Lightrack II montering.

Har denna polsökare tillräcklig precision för att användas till astrofoto eller rekommenderas något annat?

Jag kommer att börja med ett Sigma 105mm f/1.4 objektiv på en Canon fullformats kamera och vill kunna exponera minst 60 sekunder i stöten. Framöver vill jag också kunna använda mitt Canon 200mm f/2.8 samt Canon 400mm f/5.6(om det ens är möjligt med Fornax Lightrack förstås).

Jag tycker det är mycket svårt att visuellt pricka in Polaris på rätt position i polsökaren. Ögonavståndet till okularet är begränsat och vid minsta avvikelse med blicken från polsökarens centrum flyttar sig Polaris ur position. Försöker kalibrera polsökaren till Fornax Lightracks axel enligt manualen genom att flytta hållaren för polsökaren 180 grader och justera markeringarna inuti polsökaren men det är inte lätt. Använder appen PS Align för att hitta Polaris position. Något nybörjarfel jag gör eller en dålig polsökare?

Image
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Polsökare för astrofoto?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Bilden visar i och för sig södra himmelspolen ... men det är kanske inte det som är problemet ..?

Mvh
Hans Bengtsson
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Polsökare för astrofoto?

Post by -chrille- »

Hej Hans! Den är avsedd för både nord- och sydpol. För norra himmelspolen positioneras Polaris på ringarna i mitten beroende på klockslag.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Polsökare för astrofoto?

Post by Hans Bengtsson »

Aha, ja jag insåg det strax efter jag skrivit inlägget. Har för egen del aldrig använt polsökare så jag blev konfunderad när jag såg att Octans (vid södra polen) fanns med.

Mvh
Hans Bengtsson
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Polsökare för astrofoto?

Post by -chrille- »

Problemet jag har verkar vara ögonavståndet till okularet i polsökaren. Positioneringen av Polaris kan avvika mycket beroende på hur jag håller ögat mot polsökaren. Finns ingen ögonmussla att vila an mot.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Polsökare för astrofoto?

Post by ragge »

Svårt att säga om den är tillräckligt bra utan att se den i verkligheten. Avgörande är bla om det går att justera glasskivan med "bilden" så att dess centrum sammanfaller med polsökarens centrum (krysset skall stå stilla -relativt ett kyrktorn eller en tv-antenn tex - om du roterar polsökaren kring sin egen axel). Svårt att göra den testen i en Fornax inser jag, kanske går det att ta loss den och testa detta separat på något vis.
Den andra justeringen, den du nämner, att justera polsökaren så att den pekar parallellt med Fournax:ens axel har nog mera med Fornax:ens design att göra - inte med polsökarens kvalitet. Det handlar ju om mekanisk infästning av polsökaren.
Hur du än gör så kommer den att vara till nytta för astrofoto, men ju bättre den är injusterad desto längre exponeringstider och brännvidder kan du använda.

Ang ögats påverkan, kanske kan en sådan här vara till hjälp. Den gör iaf livet mycket bekvämare för en astrofotograf :
https://www.astroshop.eu/pole-finder/ts ... er/p,50200

Ragnar