DSS problem

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

DSS problem

Post by taipan »

Satt och testade lite och försökte stacka några bilder i DSS.
Har 12 bilder på orionnebulosan men efter stackningen får jag bara en smal vit bild som resultat. Se bifogad bild.
Nån som har någon ide om vad jag kan göra fel?
Jag använde inga darks eller andra kalibrerings bilder.
Standard mode
Kappa-Sigma clipping
"Automatic" under Alignment fliken.

När jag trycker "compute number of stars "hittar den bara 24st som max??

Bifogar även en jpg av mina lights..
Attachments
IMG_2893.jpg
Skärmklipp.JPG
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: DSS problem

Post by kribba »

Jag har haft samma problem nyligen när jag
försökte stacka raw filer från 600D ( funkar med min 1000D). Pixinsight
preprocess vägrade då vinjetteringen var för kraftig med SCT C6
teleskopet ( funkar alltid med refraktorn ). DSS gav just
samma smala tunna bild. Konverterade då alla rawfilerna
i Lightroom till 16bit tif. Då stackade DSS utan problem.
Hörde nu i veckan att det kommit en ny DSS variant med
64-bitars kod . Har tankat ner den men inte hunnit testa .
Kanske nått att prova?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DSS problem

Post by taipan »

Faktum är att jag laddade hem en ny version 3.3.4 och då fick jag en hel bild.
Dock så blev resultatet skit och går inte att stretcha alls. blir blockigt och inget rött fins kvar i den stackade bilden..
Dss är helt nytt för mig så måste få lite tips om inställningar osv för att stacka bilder från DSLR. Kanske fins på Youtube.. Får kolla imorgon om jag kan få till det. Trist när resultatet blir bättre utan att stacka. He he..
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: DSS problem

Post by Präriefoten »

Om du kan dela ut bilderna på dropbox så ska jag ladda ner dem och testa på min version.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: DSS problem

Post by ragge »

Jag har varit med om detta :
DSS av senaste version stackade utan felmeddelanden bilder från en viss kamera, men resultatet blev kass - speciellt färgerna.
Efter konvertering av i detta fallet Sony´s raw-filer till det mer generella formatet dng var det inga problem efter en ny stackning med dessa.

Med Adobes gratisverktyg : https://helpx.adobe.com/photoshop/using ... erter.html behöver man aldrig mer bekymra sig för om raw-filerna är kompatibla med programmet eller inte. Värt att testa.

Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DSS problem

Post by taipan »

Harr testat lite. Tidigare har jag visat en av Lightbilderna, nu bifogar jag bilden direkt efter stackning samt en bild som jag har stretchat lite i PS. Alltså bara satt svartpunkt och dragit i curves några ggr. Inte snyggt men ville bara se vad som framträdde.
12st stackade bilder. Använde "mosaic Mode"(använder jag standard får jag dubbla stjärnor av någon anledning), Median som stackningsmetod samt Automatic under alignment.
Stjärnorna efter stackningen ser ju väldigt konstiga ut? Denser väldigt mycket suddigare ut också även om jag inte har skärpt den eller nått.

Kan detta bero på att nån av bilderna hade lite dålig fokus pga vibrationer typ? Använde 80% av bilderna i DSS
Attachments
test1dss.jpg
Autosave001stack.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: DSS problem

Post by kribba »

Om du lägger upp än länk till dina lightfiler så är det lättare för oss att titta på det?
Stretchade din jpeg i Photoshop, ser nästan inga stjärnor + en del vinjettering. Vilken exponeringstid/iso har du haft?
Kommer inte ihåg vad jag tog sist på Orion, men det var nog över 100 exponeringar i 2-3 olika exponeringstider.
Attachments
Autosave002stack.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DSS problem

Post by taipan »

Testade i Nebulosity på min gamla Mac och då tycker jag stjärnorna blev rundare och ser inte konstiga ut. Där emot blev resultatet väldigt mörkt. Alltså man ser knappt nått av nebulosan vilket gör det svårare att stretcha tycker jag.. Men utgår ifrån att all info fins där bara man lär sig att få fram den...

Ja, alltså jag vet inte hur jag ska göra för att dela så stora filer. Dropbox vet jag inte vad det är. Och jag tog bara några bilder för att testa när jag var ute med grejerna första gången. Ville bara ha lite att testa med och försöka lära mig stackningsprocessen och han bara med 12-15 bilder innan molnen kom.. 30s ISO800 f/7 med min Edge HD
Medveten om att jag inte ska vänta mig under av detta men visst borde det bli bättre efter stackningen än bara en lightframe? Att kunna få fram mera av nebulosan utan brus.

Jag testar vidare.. Har ju sommaren på mig innan säsongen börjar igen. :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: DSS problem

Post by kribba »

Skicka en filemail till dig själv och kopiera / posta download länken ( gratis upp till 30 Gb ). Det står ju i din signatur att du har en Esprit 80mm.
Varför använder du inte den till Orion? Dina stacknings problem påminner mycket om mina initiala jag haft med C6 SCT. Mycket vinjettering och
få stjärnor som förvillar stacknings programmen ( min analys ). Men då jagar jag små galaxer med SCT och inte en stor Orion Nebulosa (-:

https://se.filemail.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DSS problem

Post by taipan »

Ja min tanke när jag köpte SCT'n var också att fota månen, planeter och avlägsna galaxer. Fast M42 är ju ett bra och lätt hittat objekt att testa på. Målet med kvällen var ju att montera ihop grejerna samt polställa och aligna monteringen. Sen var jag nyfiken på att testa M42 med lite längre brännvidd. Vinjetteringen var värre än jag hade väntat mig kan jag ju erkänna.

Nebulosity verkar mindre känslig mot störningar i bilden. Typ trädgrenar, vinjettering osv

Detta blev mitt sista försök för kvällen. Stackad i NEB, stretchad med levels och curves i PS samt lätt skärpt. Rätt brusig men bara 12bilder stackade som sagt. Sen ska jag nog försöka ta lite längre exponeringar nästa gång för att få med mer av nebulosan.

Imorgon ska jag se om jag kan få till liknande resultat med DSS. Förstår att den avlånga bilden jag postade först kan bero på att programmet har problem med bilderna men varför blir stjärnorna konstiga? Och bilden så suddig? Kanske för att jag tog 6 bilder finlirade lite med fokuseringen och tog 6 till. Flyttade kanske lite på tuben då så att DSS har svårt att lägga i hop dom?
Attachments
orion neb PS.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: DSS problem

Post by kribba »

Du ser ju 4 stjärnor i trapetsen, men hade jag varit dig så hade jag låtit din Esprit jobba ( jag är avundsjuk på din refraktor ) :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: DSS problem

Post by taipan »

Vid samma tillfälle tog jag även en bild på 180s bara för att testa polinställningen. Stötte till monteringen lite under exponeringen därav några konstiga stjärnor. Här fick jag ju med en massa mer av nebulosan. Även om den blev lite utbränd i mitten(vilket går att lösa med två exponeringar). Antar att jag bara hade för stora förväntningar av vad som skulle komma fram ur 30s. Många 30s kan inte ersätta vad som kommer med på en längre exponerig. Men många bilder får ner bruset.. Man lär sig något varje dag :)

Föresten. Kan man i DSS ta bort spår av sateliter osv på liknande sätt som i Nebulosity?
Får fortfarande inte DSS att funka bra men antar mina bilder är för dåliga för att det ska funka..
Attachments
IMG_2898m.jpg