Platesolving med guidekamera

bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Platesolving med guidekamera

Post by bootz_98 »

Hej! Jag har försökt förstå hur det fungerar med platesolving genom youtubevideor, men de utgår nästan alltid ifrån att själva monteringen är kopplad direkt i datorn och inte att monteringen är kopplad till guidekameran. Jag har en Orion guidekamera och teleskop där monteringen är kopplad direkt till guidekameran. Finns det möjlighet till platesolving och en möjligthet för datorn att uppdatera sin position och ”aligna” bättre trots att monteringen inte är direkt kopplad till datorn?
Tack och hälsningar från en astronewbie!
/Filip
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by kribba »

Vad har du för utrustning och vad är din erfarenhet?
Platesolving är en del av ett system. Ska du utnytja det till fullo bör din huvudkamera och monteringen + guidekamera vara
kopplad till datorn. Själv kör jag oftast APT / PHD2 / Platesolve2. Då kan systemet själv hitta till foto målet.
Vill du inte köra dator så verkar AsiAir vara ett nytt bra alternativ ( då kör du allt via iPad eller luren ).
Rolig o bra video där Dylan eldar upp guide kablar :D

https://www.youtube.com/watch?v=Mt0luBLaHDw" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat alternativ för fält bruk skulle kunna vara om du bygger nån hållare på teleskopet som kan aligna luren. Sen slår du
in målet i t.ex. appen Skyview o så är det bara att peka ( blir ungefär rätt ), eller annars naturligtvis gamla sättet med stjärn hoppning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Platesolving med guidekamera

Post by Datarolf »

Hej Filip!

Man kan ha nytta av plate-solving i två sammanhang:

1) För att identifiera objekten på en bild man redan har tagit. Om du t ex har en jpg eller fit-fil och laddar upp den till http://nova.astrometry.net/upload" onclick="window.open(this.href);return false; så får du efter en stund tillbaka en bild med Ra och Dec angivet och med de viktigaste objekten namngivna. Detta kan du förstås också göra med en bild du just tagit med teleskopet, förutsatt att du har Internetförbindelse, och du kan i princip sedant manuellt justera in teleskopet att peka rätt genom att ta flera sådana bilder.

2) Om du ansluter teleskopets montering till din dator, t ex via det generella gränssnittet ASCOM, så kan flera olika program styra teleskopet, t ex Cartes du Ciel, Sequence Generator Pro (SGP) m fl. I SGP kan man via Internet hämta en bild av det objekt man vill fotografera och begära att programmet ska centrera på just detta objekt (eller dessa koordinater). SGP tar då en bild med teleskopet och använder sig sedan av plate-solving för att automatiskt centrera teleskopet så att det stämmer med vad man valt som objekt - mycket smidigt. Detta fungerar perfekt med en astro-kamera - jag har inte provat det med en DSLR-kamera.

I princip skulle man nog kunna låta SGP göra sin plate solv på bilden från en guidekamera istället, men eftersom man vanligen kör guidningen med korta exponeringstider (1-2s) så får man nog inte tillräckligt med stjärnor på bilden för att plate solve ska fungera. Om guide-kameran sitter på ett separat guideteleskop är det inte heller säkert att den är helt parallell med huvudtuben, vilket innebär att man ändå missar målet.

En fördel med att ansluta monteringen till datorn är att du då kan skippa kabeln mellan kameran och teleskopets guideport. Både guidekameran och monteringen är ju anslutna till datorn och PHD2 klarar av att guida om du väljer "ASCOM interface" i inställningarna.

Vänliga hälsningar
Rolf J
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Platesolving med guidekamera

Post by taipan »

Förstår inte varför du inte kan ha guidekameran inkopplad.
Jag använder ASIAIR som nämns ovan. Funkar toppen både för polinställning och platesolve för att komma spot on objektet.
Har ASIAIR och powerbox fastspänt på teleskopet inklusive kamera och guidekamera. Bara att sätta upp montering, på med teleskopet, ansluta ström till powerbox och montering samt usb till montering och börja polställa med telefonen. Därefter goto ett objekt, ASIAIR platesolvar automatiskt och justerar för att komma spot on. Sen kan du fokusera och börja fota. Hur enkelt som helst.
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by bootz_98 »

Wow! Tack för så bra och utförliga svar! Rolig video när han bränner upp kablar! :D
Jag hade fått i trycket att asiair bara funkade med ZWO-CCD-kameror? Skulle det funka med en asiair med en Orion guidekamera och Canon Rebel T3i (600D)?
Jag ska testa runt lite! Verkar också rätt krångligt att lyckas få kontakt med monteringen (EQ3 pro synscan) genom en ethernetkabel? Måste man verkligen ha en serieport i andra änden och göra om porten till USB med en adapter eller kan man köpa en sån där USB-adapter som redan har en ethernethona och köra på det direkt?
Tack igen för all hjälp! Uppskattas av en nybörjare!

Hälsningar,
Filip
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Platesolving med guidekamera

Post by taipan »

ASIAIR funkar tyvärr inte med Orionkameran än. Bara ZWO samt DSLR. Tror din Canon funkar bra. Fns kompabilitetslista på deras hemsida,.
Skywatchers monteringar tillika de flesta andra måste man ansluta på det sätt du skriver. En del har USB b bort på monteringen men inte så många. En del har USB till handkontrollen.
Fins nån kabel som kallas EQDIR som man koppklar mellan dator och handkontrollporten för att slippa handkontrollen helt.
Annars funkar usb-serieport varianten du beskriver bra den oxå.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by kribba »

Tror det är denna du behöver till datorn;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 6----.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Emtegren
Posts: 5
Joined: 2019-09-19 17:01:59
spamtest: JA
Location: Sundsvall

Re: Platesolving med guidekamera

Post by Emtegren »

User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Platesolving med guidekamera

Post by Datarolf »

Hej!

Det finns två sätt att ansluta en EQ-montering till din dator:

1) Antingen ansluter du datorn till den extra serieporten på handkontrollen som i sin tur är ansluten till monteringen. Då behöver du en sådan här kabel
https://www.firstlightoptics.com/sky-wa ... ounts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

2) Eller så ansluter du datorn direkt till monteringen istället för handkontroll. Då behöver du den här kabeln:
https://www.firstlightoptics.com/sky-wa ... ounts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I alternativ två måste du också installera EQMOD programmen på din dator för att få till samma funktionalitet som med handkontrollen. Jag tyckte det var för krångligt så jag kör enligt alternativ 1, dvs jag alignar upp teleskopet med handkontrollen och kör sedan från SGP på datorn.

Vänliga hälsningar
Rolf J
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by bootz_98 »

Hej Rolf J!
Tack för fantastiska tips!
De båda kablarna ser ju exakt likadana ut? Vad är skillnaden?

/Filip G
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Platesolving med guidekamera

Post by Datarolf »

Hej!

Kabeln i alternativ 1 har en mindre telefonjacksplugg medan kabeln i alternativ 2 har en större Ethernetplugg.

Vänliga hälsningar Rolf J
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by bootz_98 »

Hej hörni!
Jag fattar inte! Jag har en starshooter autoguider och jag får den kopplad till datorn. Det står i instruktionen att man ska koppla monteringen i själva autuidaren och installera drivrutiner, men det verkar inte funka när jag gör det! Själva monteringen dyker inte upp i någon COM-port och jag fattar inte vad jag ska göra?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by kribba »

Hej!
Exakt vad försöker du göra, så vi förstår :)
Du ska försöka ansluta montering och guide kamera till din dator antar jag? Kör du båda via separata USB kablar nu till datorn?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Platesolving med guidekamera

Post by Robert Habolin »

Hej, du ska koppla StarShoot guiden direkt till datorn via en USB kabel och stativet direkt till datorn via en EQ MOD kabel. alltså två kablar till datorn.

Du ska inte koppla ihop guiden med stativet eller tvärtom. Det går att koppla in guiden i stativet, men det är mycket bättre att låta datorn sköta det jobbet. Kolla efter Starshoot auto guider drivers på till ASCOM, som du ska ladda ner om du inte gjort.

Sen kör du guide via ett program som heter PHD2, där ställer du in lite parametrar som din tubs fokallängd, i mm, sen vad din Starshoot har för pixel size och så. Pixel size på din guider borde dock finnas med i ASCOMS drivers till Starshoot.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Platesolving med guidekamera

Post by bootz_98 »

Hej och tack för alla svar!
Jag får liksom inte tag på själva monteringen! Jag har ingen sån där sladd ni pratar om (tele till serie), men själva handkontrollen har ett USB-liknande uttag som borde funka? Och även om jag bara skulle koppla in själva monteringen in i autoguidern, varför får min dator över huvud taget inte kontakt med teleskopet? Är det något konstigt med drivrutinerna? Jag försökte koppla också själva monteringen från handkontrollen, med hjälp av det där USB-uttaget som finns där, in i datorn, men datorn hittar inte.
Jag har en mac fast där jag kör Windows från extern SSD. Dessutom är datorn bara försedd med USB-C-uttag, så jag måste ha flera adapters om det ska gå alls. Jag fattar inte vad jag gör alls! Haha.
Exaxt hur j’gör jag för att få direkt kontakt med mitt EQ3-synscan?
Tack igen,
Filip