Härjedalen/Jämtland

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
AndreasO
Posts: 2
Joined: 2021-04-10 16:25:12
spamtest: JA

Härjedalen/Jämtland

Post by AndreasO »

Hej allihopa!
Först posten här.
Vi bor i England, men flytter tilbaka till Sverige nästa år. Vi bygger ett hus i fjällen i Vemdalen, Härjedalen.

Är det någon som vet hur bra atmosfären och vädret är där för astronomi? Jag tänkte placeringen är ju rätt nära Norge och fjällen så lite osäker på hur det är med moln osv. Dock är det ju väldigt få hus där så kommer vara väldigt mörkt.

Vi överväger att bygga ett "större" (större i amatörsammanhang då) observatorum där som eventuellt allmänheten/skolor kan få tillgång till så förstå frågan är såklart är det ens ett bra ställe att ha ett "större" teleskop på. Vi är i England nu så kan inte direkt åka och titta just nu!

Hälsningar,
Andreas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Härjedalen/Jämtland

Post by Jonas »

Hej,

Det är säkert bra, framförallt vinterhalvåret.

Det finns dock en sak att ha i minnet vid placering av obset. Backarna i Vemdalen, Björnrike och Storhågna, pistas under kvällar/nätter. Pistmaskinerna har starka strålkastare som lyser upp himlen ganska rejält. Försök därför att placera obset så att du har fri sikt mot söder utan att besväras av strålkastarna - som kan synas flera kilometer bort.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
AndreasO
Posts: 2
Joined: 2021-04-10 16:25:12
spamtest: JA

Re: Härjedalen/Jämtland

Post by AndreasO »

Hej Jonas. Bra tänkt med pistmaskinerna. Finns ju många skidbackar i närheten. Stör de även om man inte tittar dit där maskinerna är? De borde ju lysa upp atmosfären rätt mycket så lär ju inte gå att titta någonstans nära backen.

Tänker jag rätt att bästa placeringen är så högt som möjligt. Finns ju en hel del berg i närheten, brukar dock vara dåligt med vägar upp på bergen.
Vårt hus ligger på 500m höjd på bergsida, men berget går upp till ca 600 bakom, finns dock ingen väg dit.
Andreas
skyhaze
Posts: 192
Joined: 2012-03-14 20:50:23
spamtest: JA
Location: Sundsvall

Re: Härjedalen/Jämtland

Post by skyhaze »

Hej Andreas!

Vi har haft stuga i Ljungdalen (Härjedalen) sedan sent 70-tal och kan säga att stjärnhimlen här är helt fantastisk. Härjedalen är ju det glesast befolkade landskapet i Sverige och har inte så mycket konstjord belysning som stör. Dessutom är det högt beläget.

Jag har bedrivit amatörastronomi här under många år och största problemet är nog vädret. Fjällvädret är ofta nyckfullt och oberäkneligt och har förstört många observationskvällar för mig. Men när det väl är bra väder då levererar stjärnhimlen bättre än på många håll i Sverige. Förhållandena kan dock vara lite annorlunda i Vemdalen då det ligger lite längre österut och inte direkt i fjällkedjan.

/Erik

Return to “Väder”