Asteroidockultationer, april

SAAF's ockultationssektion
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Asteroidockultationer, april

Post by Kroppefjäll »

Hej.

Här kommer en liten lista på några "events" synliga från delar av Sverige under april månad;

11/4: (966) Muschi ockulterar mag 11.3 TYC 1446-00089-1 Detaljer: http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 8_MapE.gif
12/4: (5225) Loral ockulterar mag 12.5 3UC177-125252 Detaljer: http://www.astrosurf.com/eaon/Cartes/Ap ... 125252.htm
15/4: (6) Hebe ockulterar mag 10.3 TYC 5050-00370-1 Detaljer: http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 5_MapE.gif
15/4 (480) Hansa ockulterar mag 9.4 TYC 5701-01517-1 Detaljer: http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 6_MapE.gif
19/4 (6479) Leoconnolly ockulterar mag 9.6 HIP 63030 Detaljer: http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 2_MapE.gif
25/4 (536) Merapi ockulterare mag 11.6 TYC 2958-00867-1 Detaljer: http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 6_MapE.gif


Mer detaljer lite längre fram.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by bengtr »

Hej !

Man kanske skulle försöka med Hebe och mag 10.3 stjärna nu på måndag morgon :


http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... _29675.htm

http://www.poyntsource.com/New/Google/2 ... _29675.HTM

Den verkar ju täcka ett stort område i sverige. Men om den är något intressant vet jag inte ?

Men man får väl se om det är klart och att man kan orka detta en så tidig månndag morgon ?

/bengtr
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by Kroppefjäll »

Hej Bengt! Det blir nog en bra event, själv är jag väl lite för långt ifrån för denna men det ser bra ut med måne och höjd på stjärnan etc, bifogar liten skärmdump ifrån OW, siffor dock gällande härifrån de Dalsländska skogarna.

Där är två asterisker med ett frågetecken intill Hebe, och jag misstänker att detta indikerar att man skäligen misstänker en liten satellit till Hebe (kallad "Jebe"). Vid en ockultation år 1977 där Hebe var involverad, fick man indikationer på detta, men det är inte bevisat ännu vad jag kan förstå. Ur denna aspekten bör denna ockultationen vara högintressant för den med CCD osv.
Attachments
My events.JPG
My events.JPG (62.67 KiB) Viewed 11161 times
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

Här i Uppsala så har vi beslutat att observera ockultationen den 11e (d.v.s. i morgon) och både ockultationerna (ett i varje teleskop) den 15e om vädret tillåter. Troligen så föröker vi också med ockultationerna den 19e och 25e. Efter en hel del jobb av föreningens medlemmar (speciellt stoffe) så har vi precis installerat en GPS-synkroniserad tidserver på Sandvretens Observatorium så vi kan nu för första gången få exakt tid på observatoriet.

Det skulle vara kul om det kunde bli ett par observationer från Sverige vid något av dessa tillfällen, t.e.x. Hebe på måndag.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultationer, april

Post by Hans Bengtsson »

Det låter väldigt spännande med en GPS-synkroniserad tidserver. Innebär det att varje enskild bild får en exakt tidsstämpling - och hur exakt?

Just noggrann tidmätning är förstås av central betydelse vid observationer av asteroidockultationer, men har traditionellt varit en knepig del av processen. Om ni fått fram en väl fungerande lösning på detta så vore det jättebra med en beskrivning av hur ni gjorde, så att andra kan kopiera receptet.

Asteroidockultationer är ett område som är som skräddarsytt för amatörastronomer med avancerad utrustning - och förstås även mycket intressant även för oss andra med liten enklare medel till förfogande! Ett fält som verkligen har framtiden för sig, och där jag tror att vi i vårt land kan bidra med många nya data när snöbollen väl kommit i rullning.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

Hans Bengtsson wrote:Det låter väldigt spännande med en GPS-synkroniserad tidserver. Innebär det att varje enskild bild får en exakt tidsstämpling - och hur exakt?
Själva tidsservern skall hålla en noggrannhet på 25 nanosekunder vilket är bra nog att klassas som en Stratum 1 tidskälla (snäppet under atomur). Datorernas interna klocka driver ganska mycket men synkroniseras regelbundet mot servern med Network Time Protocol över det lokala fasta nätverket. Datorklockorna i sig uppdateras bara var 1-25e millisekund beroende på operativsystem och inställningar (jag har kodat ihop ett litet javaprogram som ställer om så att Vista/Win7 uppdaterar varje ms). Man måste sedan kalibrera fördröjningen i kamerans slutaren. Har man väl gjort det så rapporterar MaxIm tiden i (om jag kommer i håg rätt) millisekunder.

Jag och MatsJ har skrivit var sitt testprogram (skriver kontinuerligt ut tiden på skärmen som sedan fotas med kameran) för att kontrollera noggrannheten och vi kom fram till att vi kan garantera att noggrannheten i tidsangivelsen var bättre än 0.02 s, dock omöjligt att säga exakt hur mycket bättre, skärmuppdaterings- och datorklockans frekvens är begränsningen med den testmetoden.
Just noggrann tidmätning är förstås av central betydelse vid observationer av asteroidockultationer, men har traditionellt varit en knepig del av processen. Om ni fått fram en väl fungerande lösning på detta så vore det jättebra med en beskrivning av hur ni gjorde, så att andra kan kopiera receptet.
Vi ska skriva en artikel så fort vi har testat systemet och utöver det blir det säkert en forumtråd. Stoffe håller på att titta på en mer portabel lösning för de som tar bilen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Asteroidockultationer, april

Post by jwarell »

Lösningen på Sandvreten är utmärkt och ett föredöme för alla. Det krävs dock god kunskap i elektronik för att bygga systemet och många timmars arbete för att färdigställa det hela. Jag tippar på att det inte är många som har den möjligheten. I en förening som UAA har projektet varit genomförbart tack vare alla väldigt kunniga medlemmar som inspirerat och triggat varandra och haft den tid som krävs. Andra dedikerade grupper skulle säkert fixa det också. Bra gjort!

Mobilt är perfekt! Om man kan lägga en beställning på en färdig version av den kommande mobila tidsservern så gör jag det nu...!

För oss andra så finns det ju ett i de allra flesta fall ett alldeles utmärkt alternativ att få mycket bra tidsangivelse för ockultationsobservationer, vida överstigande det krav som IOTA har. Detta alternativ kostar inget i reda pengar och kräver bara en halvtimmes investerad tid vid datorn. Lösningen baseras på BeeperSync. Mer om detta här:

viewtopic.php?f=59&t=7088&p=27936

Mvh! Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

Jag kanske bör förtydliga att vi endast byggde tidsservern för att vi saknar fast internet på observatoriet. Mobilt internet duger nämligen inte för att köra BeeperSync/NTP med tillräcklig hög nogrannhet. GPS-tidsservern är många gånger mer exakt än vad som igentligen behövs eftersom datorernas klocka uppdateras så sällan.

Nu när det finns ett fungerande system så är det inte så bökigt längre även om det har tagit fyra personer sammanlagt flera hundra arbetstimmar. För servern behöver man:
* En dator med (riktig) serieport. Vi kör med en riktigt gammal burk.
* En kopia av den klonad linuxintallation som stoffe satt ihop.
* En gps med PPS utgång som t.ex. Garmin GPS 18 LVC. En relativt enkel modifikation med lödkolv krävs där bl.a. PPS utgången kopplas till en serieportskontakt. Känner man inte för att göra det själv så kan en modifierad GPS köpas färdig från en kille i USA.
* Lite linuxvana
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

På väg ut på Sandvreten, håller tummarna att SMHI fortsätter att ha fel.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Asteroidockultationer, april

Post by stoffe »

Denna guide har jag följt

http://www.rjsystems.nl/en/2100-ntpd-ga ... c-gpsd.php

Den funkar inte på Ubuntu tyvärr då det skiljer sig lite mellan systemen, välj Debian 5 netinstall på 160 mb och välj archive.debian.org som källa (repository) när man installerar så får slipper man ladda hem alla 20 installations cd skivorna så gör man en installation direkt över internet. Denna distribution är ej "up to date" så att säga, den är alltså utgången för support men jag har inte fått det att funka i Debian 6 och det är mycket lätt att uppgradera dit om man så vill. Det bra att ha stöd för lite äldre hårdvara då datorn bör vara från år 2000 och framåt för att fungera tillfredsställande, inte för ny dock.

Det finns jobb kvar på tidservern om man så vill, t ex att se var satelliterna befinner sig över himlen med på en karta, jag fick inte själva kartbilden att ladda men det är inte så viktigt egentligen, man ser ju ändå antal satelliter och platsnoggrannhet + aktuell satellitdata i realtid via en webbläsare och/eller i en ssh terminal.

Grundläggande Linuxkunskaper krävs för att bygga detta och förståelse för hur Debian som distribution fungerar, t ex hur man installerar program via trädet osv.

Det fungerar inte att bygga en tidserver med Windows som OS och varför vet jag inte riktigt, tiden man får ut inte stämmer så bra och att felet ligger på flera sekunder ibland har jag läst mig till.

Som glappkaeft oxå skrev, det krävs även en riktig com port och den heter /dev/ttyS0 under Linux
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

Tyvärr så mulnade till sist kvällen försök på (966) Muschi bort.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Asteroidockultationer, april

Post by jwarell »

glappkaeft wrote:Jag kanske bör förtydliga att vi endast byggde tidsservern för att vi saknar fast internet på observatoriet. Mobilt internet duger nämligen inte för att köra BeeperSync/NTP med tillräcklig hög nogrannhet. GPS-tidsservern är många gånger mer exakt än vad som igentligen behövs eftersom datorernas klocka uppdateras så sällan.
Hej Patrik.

Detta uttalande måste nyanseras eftersom det inte är relaterat till den noggrannhet som är av vetenskapligt värde för ockultationsobservationer.

Du menar förstås att BeeperSync/NTP på mobil uppkoppling inte har tillräckligt hög noggrannhet för att ställa datorklockan med den precision som är möjlig. Det är helt sant, och det är ju därför man gärna önskar antingen fast lina eller GPS-synkning. Med dessa lösnignar når man en noggrannhet som är långt större än vad de flesta ockultationsobservatörer kan uppnå och som är i samma klass som den man har på professionella observatorier (men där man i de allra flesta fall inte behöver denna precision).

MEN - det råder ingen tvekan om att BeeperSync/NTP på fast lina eller bra mobil uppkoppling är så bra att denna lösning ger en långt högre noggrannhet än vad som är "nödvändig" och som är vanlig i traditionella ockultationsobservationer. Noggrannheten är då bättre än 1 ms och BeeperSync rapporterar dessutom det uppskattade och maximala felet vid varje uppdatering mot NTP-servern, vilket gör att man kan rapportera även detta till IOTA/ES.

Till och med på 3G-uppkoppling långt från en Stratum 1-server får jag ett medelfel som nästan aldrig överstiger 25 ms. Jämför detta med vad man får med den enkla av IOTA rekommenderade metoden att via en DSF77-signal på en radiokontrollerad klocka verbalt tala in tidssignalen på en diktafon - här når man kanske 0,2 sek i noggrannhet. Lägg till detta den personliga ekvationen på några tiondelar som den visuella tidmätningen ska kompenseras för och som introducerar ytterligare ett fel på ett par tiondelar i tidsbestämningen. Detta är en ofta använd metod, speciellt vid mobila observationer och av nykomlingar i gejmet. Metoden är inte fel, den ger ett användbart resultat, och betydelsen av felet minskar med längden på ockultationen. Alla sådana observationer är betydelsefulla!

BeeperSync har den finessen att den genererar en ljudsignal med hög tidsnoggrannhet som kan spelas in på en digital diktafon eller för att tidstagga CCD-driftbilder eller video, varefter inspelningen analyseras med tex. Audacity och in- och utträdets tidpunkter kan bestämmas med samma noggrannhet. Alltså med en noggrannhet av 1-25 ms för de flesta (med reservation för personlig ekvation).

Jag säger allt detta eftersom nyttjandet av BeeperSync är så löjligt enkelt jämfört med GPS-klockning att alla kan utnyttja den och därmed gå från säg 0,2-0,5 sek noggrannhet till bättre än 25 ms (med datorupptagning) noggrannhet utan någon ansträngning alls!

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

I sådana fall så har du fått betydligt bättre värden än vad jag någonsin mätt upp. I min lägenhet i centrala Uppsala med BeeperSynch kopplat mot Uppsala Universitets tidserver har jag aldrig fått ett bättre värde än +-0.146 s över Telias mobila nätverk. Kör jag med Nettime där jag kan jag se offsetet mellan enskilda synkningar så visar det sig att differansen vara mer än en sekund. Ute på landet med sämre täckning så har värdena varit betydligt sämre.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Asteroidockultationer, april

Post by glappkaeft »

Eftersom vi fått så olika resultat så har jag roat mig genom att göra ett par mätningar varje haltimme. De enskilda mätningarna vid 16.30 och 17.00 låg stabilt på uppskattade differanser på upp till +-140-160 ms vilket liknade de bästa mätningarna jag gjort tidigare vid två andra tillfällen (då låg det på 150-280 ms). Dock har differenserna förbättrats krafigt efter detta och ligger nu på 45-60 ms. Det är ju inte lika bra som dina värden men det är som du säger helt OK jämfört med många andra vanligt använda metoder. Dock får jag ibland fortfarande enskilda differenser på över sekunden på enskilda NTP anrop.

Eftersom alla andra faktorer (utom täckningen som varierat något trots antennen legat still på samma plats i fönstret) har varit konstant så är det nog det trådlösa nätverkets lokala belastning som spelar in (jag bor ju i centrala Uppsala mitt i studentgettot). Det pekar dock på det huvudsakliga problemet med NTP över mobilt bredband, tillförlitligheten är inte 100% då både täckning och belastning kan ändras. Som tur är ger ju BeeperSynch en uppskattning av hur bra värdet är.

Då du fått så bra värden så kan det vara intressant att testa vilken systemklocksuppdateringsintervall du har (just varje 20 eller 25 ms är nämligen vanligt). Jag har ett litet javaprogram som testar detta och som i fallet Vista/Win7 även kan ställa om intervallet till varje millisekund. Det skulle vara intressant att se om du då får ännu bättre värden.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Asteroidockultationer, april

Post by jwarell »

Patrik - intressant, trodde att effekten skulle vara mindre i storstan... Tillförlitlighet och repeterbarhet är förstås viktig i sammanhanget och det kan hända att BeeperSync på mobilt bredband inte alltid kan leverera detta.

Om du kunde mejla mig ditt systemklocksuppdateringsintervalljavascript så vore det suveränt kul att testa. Kanske man kan nå än bättre noggrannhet.

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/