O-C diagram för Miror

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Jag har läst många artiklar om periodvariationer hos miror, men aldrig tidigare sett ett lika omfattande och bra arbete som ditt, det har den definitiva karaktären av standardverk på området. Genom att ersätta O-C med periodlängd har du nu också lyckats eliminiera den förargliga random-walk-faktorn (eller tärningseffekten, som den ibland kallas) och isolera just periodlängden och dess reella variationer. Det är ju detta man egentligen vill åt.

Möjligen går det att rota fram ännu fler gamla maxima från mer eller mindre bortglömda och obskyra skrifter, jag ska se vad jag kan göra i det avseendet.

Som jag tidigare nämnt, tycker jag att det borde finnas lätthittade länkar på SVO, och gärna även Astronet, till dina sidor. Speciellt den senaste sidan med periodlängder. På sikt borde även arbetet publiceras i pappersformat, det är historiskt sett det säkraste sättet att bevara resultaten för framtida astronomer.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Tack Hans. Det var tekniken med glidande medelvärde som gjorde susen, innan dess var cykel-till-cykel variationerna så stora att det var svårt att se några detaljer. Med medelvärde från bara 7 punkter runt varje punkt blev det ett helt annat resultat.

på sidan http://tamino.wordpress.com/2012/06/13/skin-a-cat finns en ganska lättläst översikt över olika metoder som används för att beräkna perioder med BH Cruxis som exempel, en av mirorna med stor känd periodförändring. Den enklaste metoden med differensen maximum till maximum avfärdas där som alltför oexakt. Men med glidande medelvärdesmetoden tycker jag inte att det blir nån större skillnad mellan mitt resultat och de mer avancerade metoderna på sidan. En fördel med att använda enbart maximum är att man enkelt kan integrera de äldre resultaten, där ofta tidpunkt för maximum är allt som är publicerat. (Och tack och lov för det, annars hade det blivit jobbigt om man hade fått skriva av alla 1000-tals enskilda observationer från gamla artiklar :) )

Men det finns säkert mer att hämta av publicerade maxima, för att fylla i där det finns luckor i mitt material eller för att utsräcka serierna bakåt i tiden. För LX Cygni, en annan stjärna med känd periodförändring, hittade jag t.ex 12 maxima från 1899-1949 i ryska Peremennye Zvezdy, volym 10 från 1954. Här hade jag bara data från 1968 och framåt sen tidigare. Säkert kan det finnas många fler uppgifter i de ryska och tyska källorna som kan vara intressanta. Jag tänker bara på alla uppgifterna om perioder i GCVS-katalogen. Nog måste det finnas en hel del underlag som använts där och det är antagligen inte AAVSO-data? De tyska och ryska källorna är dock lite mer svårforcerade pga. språket, tabeller med maxima fattar man ju, men annan viktig information om siffrorna kan gå om miste...

Sen gäller det att hitta vilka journaler eller skrifter som kan innehålla uppgifter om miror. I fallet med Peremennye Zvezdy var det mer av en slump att jag hittade uppgiften, i många fall får man nog gå igenom volym för volym.

BAA/VSS har också (äntligen) publicerat alla sina observationer för on-line nedladning. Jag har inte tittat så mycket vad som finns där, men det kanske kan finnas en del material som inte finns på AAVSO och som kan användas som underlag för de beräknade maxima.

Ett utkast till artikel tänkt för JAAVSO, med beskrivning av metoder, data och diagram är inskickad till John Percy, editor för JAAVSO. Jag har dock inte fått nån respons på den än.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

O-C diagrammen på http://var.astronet.se/mirainfooc.php är uppdaterade med ytterligare ca. 800 maxima, totalt är det 42800 i databasen nu. Jag har uppdaterat med all tillgänglig data från BAAVSS och alla maxima jag kunnat hitta i Peremennye Zvezdy och de som gjordes i Astronomisk Selskaps regi.

För Peremennye Zvezdy hittade jag mira-maxima i artiklar med följande referens:
PZ, 1949, vol 7, p 151
PZ, 1951, vol 8, p 21
PZ, 1954, vol 10, p 100
PZ, 1954, vol 10, p 164
PZ, 1957, vol 12, p 33
PZ, 1961, vol 13, p 295

Och för Astronomisk selskab i:
AN, 1937, vol 264, p 265
AN, 1938, vol 266, p 377
AN, 1940, vol 270, p 42
AN, 1941, vol 271, p 219
AN, 1941, vol 272, p 149
AN, 1942, vol 273, p 269
AN, 1944, vol 274, p 191
PCopO, 1952, vol 157, p 1
PCopO, 1955, vol 167, p 1

Hans och Gustav, har ni tips på fler källor att leta i?
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by wilt »

Strålande!

Vad gäller Astr Selskab på 1920- och 1930-talen så publicerade de tabeller med obsar i Nordisk Astronomisk Tidsskrift.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Databasen över maximum O-C diagram för miror är nu uppdaterad med 700 maxima för 2012 och 2013 och dessutom ytterligare ca 600 äldre maxima. Hela AAVSO:s samling med maxima finns också numera i databasen som nu innehåller över 57000 tidpunkter för maximum för 489 olika miror.

Jag gjorde en rätt intressant upptäckt. Enligt teoretiska modeller för en mira ska dess period sakta öka under så där 70000 år. Därefter inträffar en s.k helium flash då ansamlat helium i ett skal runt kärnan antänds och under en period av 200-1000 år blir stjärnas huvudsakliga energikälla. Helium flashen får också stjärnans period att mycket snabbt både öka och minska för att sedan landa på en nivå som är mycket kortare än strax före flashen. Därifrån arbetar den sig så under en ny 70000-årsperiod sakta uppåt igen.

Om detta stämmer så bör ca 1% av alla miror vara i en helium flash och ha snabba periodförändringar medan övriga 99% mycket sakta ökar sin period. Den första förutsägelsen stämmer rätt bra då det finns 8 miror med snabba periodändringar. Den andra förutsägelsen har varit svårare att visa då mirorna också har slumpmässiga förändringar av sin period som är mycket större än den långsiktiga 70000-års förändringen.

Det jag gjorde var att välja ut de som hade data längst tillbaks i tiden och även ta bort de 8 med kända förändringar och fick 327 stjärnor kvar. Jag undersökte sen hur många som fram till 1938, 1963, 1988 och 2013 hade en positiv eller negativ trend i sin period. Om det bara är fråga om slumpmässiga förändringar borde det vid varje tillfälle vara ca 50% som hade en positiv och 50% negativ trend. Om det däremot finns en mycket liten långsiktig trend åt något håll bör den slå igenom mer och mer ju längre period man tittar över. Det som var kul var det var just det jag såg!

För 1938 hade 51% ökande och 49% minskande period, för 1963 var det 54% mot 46%, för 1988 58% mot 42% och för 2013 59% mot 41%. Fortfarande dominerar de slumpmässiga variationerna, men jag tycker det är intressant att 3/5 av de mest långstuderade mirorna nu har en ökande period och att denna andel också stadigt verkar öka.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: O-C diagram för Miror

Post by Robin Andersson »

Intressant Thomas! Hade inte heller tidigare hört talas om "Helium flash" för miror, men kul att du kunde se en tydlig ökning!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by Tompa »

Intressant detta, Thomas!
Ska det bli något paper vad det lider, eller vill du samla mer data?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Jag har nu lagt till uppgifter om ytterligare 1000 äldre maxima i databasen över mirornas maximum. Totalt finns det nu uppgifter om över 58300 maxima! Jag har också breddat layouten O-C diagrammen lite då de var väldigt ihoptryckta för vissa stjärnor, samt lagt till uppgift om både GCVS periodelement och periodelementen uträknade från maxima i databasen i texten under diagrammen.

Sidan med diagram finns på SVO, under "Ljuskrvor & Resultat -> O-C diagram för miror" eller via http://var.astronet.se/mirainfooc.php
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt! Hoppas alla förstår vilket monumentalt arbete detta är, ett modernt och levande standardverk när det gäller periodvariationer hos miror.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Jag har nu lagt in ytterligare 850 äldre maxima i databasen med O-C diagram och maxima över miror. Totalt finns det nu över 59200 maxima i databasen. De nya maxima kommer från Harvardobservatoriets projekt med att skanna in äldre fotografiska plåtar, DASCH, t.o.m datarelease 3 och första utgåvan av GuL från 1918-1922.

GuL vars hela otympliga titel är "Geschiste und Literatur des Lichwechsels der bis Ende 1915 als sicher veränderlich anerkannten Sterne, nebst einem Katalog der Elemente ihres Lichtwechsels" är ett tyskt standardverk om variabler som kommmit i flera utgåvor varav uppgifter från de senare redan finns i databasen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

Vilket makalöst och gigantiskt jobb!

Kan tipsa om ...

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... ..55....1C

... där du hittar ytterligare en del gamla maxima, kolla t.ex. X And.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Min databas med maxima och OC-diagram för mirastjärnor är nu uppdaterad med 4 nya stjärnor (U Cap, W Cap, Y Cap och RU Cap) och drygt 2000 nya maxima. Denna gång är det förutom de nya stjärnorna maxima från 2013 och 2014 som blivit inlagda. Totalt finns nu uppgifter om 61900 maxima för 494 miror i databasen. Kul att se hur periodtrenden för de flesta stjärnor fortsätter enligt deras tidigare mönster, men också att kurvorna för vissa stjärnor tar nya riktningar.

Som tidigare hittar man databasen på http://var.astronet.se/mirainfooc.php eller via menyvalet "Ljuskurvor & Resultat" -> "O-C diagram för miror" på SVO (http://var.astronet.se)
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Databasen med maxima över miror är nu uppdaterad med maxima från 2015 och 2016. Jag har också lagt till 5 nya stjärnor (V Ant, X Ant, U Crv, SX Lib och TT Mon). Jag såg i efterhand att det nu finns uppgifter om 499 miror i datbasen, så jag borde ha valt ut ytterligare en så det blivit 500 jämt.

Totalt blev det ca. 1600 nya maxima i den här uppdateringen och databasen innehåller nu 64500 maxima.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: O-C diagram för Miror

Post by ThomasK »

Jag har nu skrivit ett dokument på svenska om miror, min databas med maximum för miror, O-C diagram, analys av mirors period, simulering av miror och O-C diagram, Eddington & Plakidis-metoden och en lista med kandidater på miror med periodförändringar med mera.

Jag har försökt dokumentera mitt arbete och erfarenheter med miror och analys av miror de senaste 8 åren dels för min egen skull men jag hoppas det kan vara av intresse även för andra variabelintresserade. Det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga sig på när man skriver, hoppas det inte blivit alltför obegripligt.

Dokumentet finns på http://var.astronet.se/doc/MirorOchO-C.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; eller på SVO -> Publikationer -> Miror och O-C diagram
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: O-C diagram för Miror

Post by Hans Bengtsson »

WOW!

Vilket enastående fint dokument!

Mvh
Hans Bengtsson