Bildstreck

Metoder för astrofotografering
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Bildstreck

Post by hansg »

xx.jpg
xx.jpg (223 KiB) Viewed 6669 times
Någon som vet vad detta kan bero på, vitt streck på alla bilder med StarlightXpress Trius 694 mono kamera.
bilden är på variabeln V1331 Cyg med nebulosa övre delen av bilden
h-g
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Hej Hans!
Det ser ut som en kolumndefekt. Alternativt en pixel som blivit defekt och det sprider sig längs kolumnen när den läses ut (CCD). Har den varit perfekt tidigare och gått direkt till detta stadie, eller har felet kommit smygande?

Gamla CCD kameror utan overflow channel blev det ungefär så här när man överexponerade och felet spreds längs kolumnen även fast överexponeringen endast var i en pixel.

Låter som det är en ny kamera du har, då kanske bäst att kontakta leverantören snarast för åtgärd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Bildstreck

Post by hansg »

Tack,
Du har säkert rätt, vi reklamerar.
Första bilderna var ok men tre sista ggr har detta hänt på varje bild, kameran är bara 3 månader.
I övrigt uppmätte jag på fits bilden V1331 Cyg:s magnitud till 12.018CV
Bilden exp 60 sec med 16" ODK.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Bildstreck

Post by Frazze »

Nu är ju bilden strechad (antar jag) men kollar man värdet för det ljusaste strecket så är det runt 0.45. Bakgrunden ligger runt 0.15. Det säger mig iallfall att strecket inte är mättat (alltså 1.0).
Starlight Xpress kommer nog säga att detta inte är något de kan göra något åt och att det kommer försvinna i kalibreringen.

Hur ser en ostrechad råbild ut?

Hoppas ni slipper skicka iväg kameran. Jag skickade in min SXVR-H18 för reparation och fick vänta tre månader innan jag fick igen den. Då var den ändå defekt och fick skickas tillbaka igen. Denna gång slarvade de bort kameran och efter 7 månader fick jag en ersättningskamera. Så totalt 10 månader. Kul...

/Daniel
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Bildstreck

Post by hansg »

Daniel, enl Starlight " vanligt slumpmässigt problem på ccd kameror pga kosmisk strålning åtgärdas genom att ta en bias bild,
Fan tror det, och uppträder inte slumpmässigt.
Hmm, märkligt inget streck på rå FITS bilden, omvandlade till tif format i Photoshop fortfarande ok, men när jag ändrar bilden i tif från originalstorlek 2750 *2200 till något mindre storlek så får jag strecket direkt???
Omvandlar också direkt från fits till jpg och bmp full storlek inga problem, men minskar storleken streck direkt, roterar jag bilden 180 grader framträder strecket men inte vid 45 graders rotation??

Öppnar jag en fits bild direkt i programet IRIS så ser man en svag svart linje där det vita strecket framträder vid storleks ändring så något är galet.
h-g
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Bildstreck

Post by Terje »

Ni har uppenbarligen drabbats av en mycket speciell sorts kosmisk strålning som alltid träffar chipet precis likadant...
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: Bildstreck

Post by Loke »

Kan det vara något liknande det som diskuteras på SGL om en QSI med sony-sensor?
http://stargazerslounge.com/topic/23016 ... -in-darks/
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Hej.
Eftersom du visar en högupplöst bild på en skärm med lägre upplösning får du vikningsdistorision. En kolumn är ju bara en pixel bred. Beror alltså på hur programmet skalar ned bilden om kolumnen syns eller inte.

Prova att visa ett delutsnitt på skärmen kraftigt inzommat så kanske defekten syns. Obs bilden får inte varit omskalad utan visa rå bilden.

En komplettering:
Ett enkelt exmpel:
Säg att man har en bild på 10x10 pixlar och en pixel har en signal på 100 enheter. Om man nu vil skala ned den eller visa den på en skärm som har upplösningen 5x5 pixlar. Vad händer då?

Olika alternativ.
Algoritmen kan göra så att den helt enkelt struntar i den pixelm och visar en tom 5x5 yta. Just det verkar ske i ditt fall.

Ett annat alternativ är att den visar 1 pixel med styrkan 100. Men det motsvarar ju 2x2 pixlar på ytan 10x10 pixlar.

Mer vanligt är att det blir en blandning av ovanstånde, kanske en svag pixel.

Vrider man bilden och skall återge en kolumn blir det ännu mer komplicerat att återge det riktigt.


Jag tror möjligen förklaringen ligger här på det "konstiga beteendet".

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Bildstreck

Post by hansg »

I TeleAuto ver 4.4 som jag anv för Fotometri finns en funktion "correct a column", gjorde så och strecket försvann
test2.jpg
test2.jpg (328.71 KiB) Viewed 6530 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Hej!
Det var ganska vanligt förr att kolumner var defekta på CCD, och eftersom det ingick att det var så så byttes de inte ut. Då fick man göra precis som du gjort nu. Det som vanligen sker är att man tar bort den felaktiga kolumnen och ersätter den med medelvärdet av de kolumnerna på var sin sida.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Bildstreck

Post by hansg »

Märkligt att jag aldrig haft detta streck på min 1998 års Starlight Xpress HX-516, men ska framträda på en ny kamera.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Läs vad det står om klassen på din CCD sensor. Att enstaka pixlar faller bort är ju acceptabelt, men en hel kolumn är ju trist. Men högklassade sensorer kostar kanske dubbelt så mycket, frågan är om man idag skall behöva acceptera kolumndefekter på dagens moderna sensorer. Kanske någon annan lusläst databladet? Jag skulle i varje fall ta upp det med leverantören.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Bildstreck

Post by Frazze »

Så här svarar Terry (från Starlight Xpress) angående en liknande defekt på en kamera som diskuteras på SGL. Kontentan är att det är mer eller mindre upp till slumpen om man råkar ut för detta problem, oavsett om kameran är ny eller gammal.
Terry Platt wrote:We didn’t build it with a bad CCD and it is still not bad – there is a single hot pixel in the horizontal register which is injecting charge into the column as it reads out. The column isn’t dead and Kodak would just laugh at us for trying to return a CCD with a minor hot column defect. We get CCDs which meet the specification when fitted new and anything cosmetic that happens after that is not covered by any guarantee from the CCD manufacturer, especially as it is probably a cosmic ray hit on the CCD that caused it. This is why I said it is a matter of luck – we can’t control environmental accidents like cosmic rays. I checked your FITS flat and the column is only about 1.5% hotter than the background – it will completely vanish with simple calibration with a bias frame.
Här är hela tråden
http://stargazerslounge.com/topic/16906 ... n-problem/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Trist att läsa att man inte har bättre kontroll i tillverkningen än att sådana här fel uppstår. Men det är komplicerat att tillverka CCD sensorer och därmed dyrt. Det är därför CMOS sensorer är på så stark frammarch och CCD bara används i väldigt speciella fall som just astro där de kommer till sin rätt.

En del kameror har en tabell inbyggd som redan när man läser ut signalen hittar och tar bort sådana här defekter, tror dock inte det är så vanligt i de för astrobruk. Har i varje inte läst om någon sådan. I gamla videokameror med CCD sensorer var det dock nödvändigt.

I C-mos sensorer har man i regel inte detta fenomen att det sprider sig ut längs en hel kolumn.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bildstreck

Post by AstroFriend »

Hej igen!
Kan du croppa ut en del av bilden runt defekten?

Säg 200x200 pixel ur original filen.

Zippa den och lägga här så man kan analysera och se hur defekten yttrar sig i detalj.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;