En fråga om brus!

Metoder för astrofotografering
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: En fråga om brus!

Post by Peter R »

Hej,

Jag har förberett ett visuellt svar på din fråga.
Den här gången har jag valt en lite mörkare grå ton och lagt på gaussiskt brus på 4 lager.
Dessutom har jag valt olika nivåer på bruset där det översta lagret har fått kvantitet 6, lager nr 2 har kvantitet 10, lager nr 3 har kvantitet 8 och slutligen lager nr 4 har kvantitet 12.
Här har jag tonat alla 4 lager med 100, 50, 33 och 25 %.
Brus-01.jpg
Brus-01.jpg (129.24 KiB) Viewed 1831 times
Här visar jag hur histogramet ser ut med enbart det översta lagret på 100%.
Trotts att det lagret innehöll den lägsta mängden brus av de 4, så visar histogramet att det är något högre än när du viktar alla 4 lager enligt 1/n och detta trotts att de 3 övriga lagren var och en alltså innehåller en högre brusnivå.
Brus-02.jpg
Brus-02.jpg (137.71 KiB) Viewed 1831 times
Här har jag enbart viktat lager 3 och 4 med 50 respektive 100%
Brus-03.jpg
Brus-03.jpg (137.57 KiB) Viewed 1831 times
Samma sak för lager 1 och 2
Brus-04.jpg
Brus-04.jpg (138.42 KiB) Viewed 1831 times
Och här har jag viktat ihop resultaten av de 2 ovanstående, ännu en gång med 50 respektive 100%.
Som du kan se så är den mycket snarlik det första resultatet här ovan. Avvikelsen kan ännu en gång bero dels på av avrundningen 33% i stället för 33,3333... och dels på busets stokastiska natur, att ju fler lager du använder desto precisare histogram.
Hur du än går tillväga så ser du att ju fler lager du blandar in, desto smalare blir basen i histogramet vilket återspeglar en lägre brusnivå.
Brus-05.jpg
Brus-05.jpg (132.24 KiB) Viewed 1831 times
/*Peter R
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Re: En fråga om brus!

Post by Marsian »

Tack Peter R för en fin genomgång av brus.
En liten undran är om du får exakt samma resultat oavsett vilken ordning bilderna kommer i?

Min matte funkar tydligen inte under semester, det är så varmt ute så jag kan inte vara där, så jag plågar er i stället:)
Om jag gör följande experiment:
Tar 4 bilder och reducerar med masterdark, tar bild 1 och kopierar, skapar en ny bild med samma storlek och klistrar in. Tar bort bakgrundslagret så jag bara har bild 1 kvar, kopierar bild 2, klistrar in över bild 1, ger bild 2 50% opacitet, alignar bilderna och gör till ett lager och sparar. Sedan gör jag likadant med bild 3 och 4. Sedan tar jag de två "delbilderna" och gör likadant.
Om min matematik stämmer så borde det bli lika värde som på ett av följande experiment:
Samma bilder används givetvis och alla bilder läses in och klistras in som lager i en bild, ingen förflyttning i sid- eller höjdled, ingen annan redigering av bilderna.
Lagren ges olika opacitet enligt 1/n och lika viktning.
Då har jag 3 bilder, en med bilder hopslagna 1+1 och 1+1 och sedan delbild + delbild, en med 1/n och en med 25% vardera
Om PhotoShop inte räknar fel så borde bild 1 och en av de andra bilderna rapportera samma värden under Histogram (Medel, Stdev och Median)
Bild 1(1+1osv) ger följande: Medel 17.19, Stdev 8.02 och Median 15
Bild 2 (1/n) ger följande: Medel 17.09, Stdev 7.49 och Median 15
Bild 3 (lika viktning): Medel 16.79, Stdev 7.42 och Median 15

Så med svansen mellan benen lägger jag mig i skuggan och räknar lite till.

Med så begränsat urval av bilder så blir väl inte matematiken optimal, och eftersom jag inte vet hur Photoshop räknar så ska jag ligga och slicka såren och fundera och experimentera mera.

Stort tack till alla som tar sig tid med mina frågor.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer