Stacka bilder med olika exponeringstid

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Stacka bilder med olika exponeringstid

Post by taipan »

Ser ofta bland bilderna här att man använt sig av tex 20x3min 40x1:30min samt 50x30sek exponeringar till en bild här.
Fins det nån poäng med att stacka alla dessa tillsammans i ett program eller gör man tre olika stackningar och kombinerar dom i efterhand i typ Photoshop för att ta tillvara på de bästa egenskaperna för varje exponering? Utbrända partier, suddiga stjärnor osv.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Stacka bilder med olika exponeringstid

Post by VigdisVZ »

Inte jätteerfaren men jag fotade med 2 olika tider och stackade min M42 i två omgångar och gjorde en mask i Photoshop för att ta fram mer detaljer i trapetset.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stacka bilder med olika exponeringstid

Post by AstroFriend »

Man kan som du säger redigera manuellt och själv välja vilka delar som man vill framhäve från olika exponeringar, är nog den metod som kan ge bäst resultat. DSS har en funktion "Entropy Weighted Average" som man kan använda där den väger de olika exponeringarna mot varandra och väljer de områden utifrån entropin för att ge bäst dynamik och fungerar bra ibland. De flesta program som är lite avancerade antar jag har liknande HDR funktioner som det i grund o botten handlar om.

Man kan också variera iso-talet och utnyttja kamerans dynamik lite bättre om man väljer lämpliga kombinationer, höga isotal kan ge låg dynamik men framhäva låga signaler, kombinerar man detta med låga isotal kan man vinna lite i dynamik beroende på hur kameran är konstruerad. På min Canon 5D har jag labbat lite med iso400 och iso1600 på samma exponeringstid. Har tyvärr inte haft några bra bilder att testa på då jag bor i en förort full med ljusföroreningar i Stockholm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;