Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Advertise »

Hejsan alla.

Nu över sommaren har jag börjat intressera mig av lite solfoto för att fylla ut tiden.
Tyvärr har jag kört in i en vägg något (kanske snarare tröskel) och skulle uppskatta lite tips och råd.

Tog en bild som finns här som referens.
Image
Länk: http://www.astrotise.com/wp-content/upl ... -SunHa.png

Så jag har några små frågor jag inte riktigt fått rätt på.

Vi kan börja med utrustningen jag har tillgång till.
Teleskop: Lunt60Ha
Kamera: QHY5L-II (har även en Atik 314L+ men inte provat denna)
Mjukvara: FireCapture, EZPlanet, Registax, Autostakkert2, Photoshop CS5

1. Färg eller mono? QHYn är en färg kamera och den jag har använt vid testet (fångat med FireCapture).
Testbilden är fångad i färg och stackad i Autostakkert2. Problemet jag hade där var att den vägra acceptera flats.
Jag provade även en i mono (slog av debayer valet i Firecapture) och sen körde jag AVI filen genom PIPP för att konvertera till riktigt mono.
Då köpte Autostakkert2 iallafall flatsen, men jag blev inte alls nöjd med slutresultatet (efter att jag lagt på färg igen i Photoshop).
Hur brukar ni som har färgkameror göra? Färg eller "mono"?
När jag körde utan flats så klonade jag ut fläckarna (vilket tog emot lite att göra :) ) samt att fältet inte blev jämnt belyst och gav en mörkare rand mitt i solen.

2. Flats, hur?
Det jag testade var att defokusera bilden något, centrera solen och fånga ett par hundra frames.
Problemet där dock var att jag belyser inte hela fältet. Det är bara precis så att solen inte får plats i synfältet, och jag får alltså svarta hörn.
Flatsen fungerade på själva ytan rätt OK, men hörnen blev hemska. Ja sen fungerade det inte med färg flats i Autostakkert2.
Hur brukar ni ta flats? Jag måste ha flats då teleskopet är väldigt skitigt, och det är inte mitt så jag vill inte direkt försöka mig på att rengöra det.

3. Exponering (protuberanser)?
Finns det några "Best-Practice" riktlinjer för exponering för protuberanser?
Eller är de mer från gång till gång? Testa sig fram och se vad som finns?


Tusen tack för att ni orkade er igenom den väggen och kom hit.
Ni får väldigt gärna riva sönder bilden helt. All feedback är bra feedback. :)
Blev lite frälst i solfoto måste jag säga och har varit inne och snurrat på att köpa en vettig kamera (DMK förmodligen) nu.

MvH
Peter
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Johan »

Hej Peter!

Roligt att höra att fler börjar med solfoto, riktigt fin bild du har fått till också. Jag tänkte försöka att besvara några av dina funderingar utifrån mina erfarenheter av solfoto i H-alfa.

1. Kamera - Själv kör jag med en TIS DMK41a ihop med min Lunt 60. Jag tycker det funkar riktigt bra och en mono-kamera är ju känsligare vilket är ett plus så att man kan sänka exponeringen ytterligare, på dagen är det ju ofta lite oroligare i luften vilket kan avhjälpas till viss del med en kort exponeringstid. Vill man sedan ha Solen i färd så kan man ju alltid lägga till det i datorn i efterhand. Jag säger som solmänniskorna på Nasa, det är inte false color utan coded color ;) Man kan ju tänka sig att huvudsyftet med sina solbilder är att få fram så mycket detaljer som möjligt, sen vilken färg de har kanske spelar mindre roll, så ser jag i alla fall på det, men det är väl kanske för att jag har en mono-kamera också :D

2. Flats - Jag brukar aldrig ta några flats. Däremot så är det i princip omöjligt att få en helt jämn bild vad det gäller detaljer och ljus med Lunt 60 om man inte gör en mosaikbild. Jag använder mig av en 2x barlow, och då blir det 12 delbilder som jag sen sammanfogar till en hel solskiva. De tar ju såklart lite längre tid, men det går rätt fort ändå när man har gjort det några gånger, och resultatet tycker jag blir mycket bättre. Genom att använda en barlow så hamnar alltså hela bildfältet i sweetspoten vilket gör att bilden blir mycket jämnare.

Här har jag tagit en bild på detta sätt: http://astronet.se/view_image.php?id=31 ... =6&filter=

3. Exponering protuberanser - Jag brukar testa mig fram med olika exponeringar och se vad som döljer sig runt solen. Man kan ju skruva upp exponeringen ordentligt bara för att få fram allt och sen justera ner exponeringen igen tills man precis ser den ljussvagaste protuberansen. Därefter kan man justera resten i datorn så att protuberanserna får en lagom styrka.

//Johan
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Advertise »

Tusen tack Johan för svaren!

Jag ska prova med en 2x barlow och köra mosaik och mono.
Det med barlow hade jag nog aldrig tänkt på själv. :)
Riktigt bra bild du tagit! Om du inte har något emot det ska jag använda mig av den som referens nu när jag försöker lära mig.

Kör du wavelets i Registax eller använder du dig av något annat?
Såfall, sammanfogar du bilden först sedan wavelets eller varje delbild för sig först?

Nästa soltimme som dyker upp ska jag på det igen. :D

//peter
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Cristofer »

En renodlad monokrom kamera rekommenderas, som inte har något bayer-filter. Det finns en bra pdf om solfoto här:

http://www.astro-nut.com/SolarPrimer.pdf
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Advertise »

Det var en intressant pdf. :)
Blir lite kvällsläsning där.

Tack Cristofer. :)
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Feedback och tips på Solfoto (H-Alpha)

Post by Johan »

Advertise wrote:Tusen tack Johan för svaren!

Jag ska prova med en 2x barlow och köra mosaik och mono.
Det med barlow hade jag nog aldrig tänkt på själv. :)
Riktigt bra bild du tagit! Om du inte har något emot det ska jag använda mig av den som referens nu när jag försöker lära mig.

Kör du wavelets i Registax eller använder du dig av något annat?
Såfall, sammanfogar du bilden först sedan wavelets eller varje delbild för sig först?

Nästa soltimme som dyker upp ska jag på det igen. :D

//peter
Jag använder mig mest av photoshop faktiskt. Jag brukar stitcha bilderna först och sen går jag vidare i bildbehandlingen.

Ser fram emot fler solbilder :good:

//Johan