metoder för att fixa startrails

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

metoder för att fixa startrails

Post by Frost »

Jag har dedikerat två nätter till m108 och m 97 nu så ligger dom en bit ifrån varandra så dom hamnade i var sin kant men det konstiga är att ugglan inte fick startrails men m 108 fick det och jag vet inte orsaken kollimeringen ska vara bra men nu så vill jag inte kasta bilder på grund utav det, i dessa tider så är varje exponering guld värd så vet någon utav er en bra metod?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: metoder för att fixa startrails

Post by perfrej »

Det bästa är att flytta teleskopet en pixel eller två mellan varje delexponering. När du sedan "stackar" bilderna med en smart algoritm (t ex sigma rejection) så försvinner de helt. Magiskt!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: metoder för att fixa startrails

Post by Magnus Nyborg »

Frost wrote:Jag har dedikerat två nätter till m108 och m 97 nu så ligger dom en bit ifrån varandra så dom hamnade i var sin kant men det konstiga är att ugglan inte fick startrails men m 108 fick det och jag vet inte orsaken kollimeringen ska vara bra men nu så vill jag inte kasta bilder på grund utav det, i dessa tider så är varje exponering guld värd så vet någon utav er en bra metod?
Fältrotation kanske? Lång exponeringstid och 'dålig' polaralignment kan orsaka det, och med guider så kommer änden längst ifrån guidern att drabbas mest. Jag råkade ut för det med 5min exponeringar på M81, ena änden av bilden visade tydliga trails medans den andra änden var ok.

Med vänlig hälsning,
Magnus
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: metoder för att fixa startrails

Post by AndreasW »

Frost wrote:Jag har dedikerat två nätter till m108 och m 97 nu så ligger dom en bit ifrån varandra så dom hamnade i var sin kant men det konstiga är att ugglan inte fick startrails men m 108 fick det och jag vet inte orsaken kollimeringen ska vara bra men nu så vill jag inte kasta bilder på grund utav det, i dessa tider så är varje exponering guld värd så vet någon utav er en bra metod?
Hej!

Det finns en del möjlighet att i bildbehandlingen försöka få bort det "estetiska" fel som startrails i bilden. Jag fotar mest widefield med kameraobjektiv och ibland när man har lite fel i bildhörnen (tex orsakat av koma i objektivet" så använder jag en funktionen starrepair i startools (http://startools.org/drupal/). Den samlar ihop den utstmetade stjärnan till en boll igen. Det ger ett lite väl perfekt resultat så en lätt oskärpa ovanpå stjärnonrna behövs efteråt för att de inte skall se för artificiella ut. Men denna fix korrigerar endast felet i stjärnorna, oskärpa i M108 pga bilderna inte har sammanfallit perfekt försvinner inte med denna metod, men man får bort det störande utseendet på stjärnorna.

mvh

Andreas