FlatFields och LCD monitor

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

FlatFields och LCD monitor

Post by AstroFriend »

Här har jag gjort några flatfields bilder med hjälp av en LCD monitor.

En DSLR kamera har ju nästan alltid en färgsensor. När man då gör flatfields och inte kan påverka färgtemperturen kommer man få olika exponering på de olika RGB kanalerna. Jag har funderat på hur man skulle kunna få mer kontroll över detta. Anledningen till att man vill ha ungefär samma saturation på de olika färgkanalerna är dels att undvika brus och att ingen kanal riskerar att bli överstyrd (saturerad) men också att ADC i kameran inte är helt linjär och därmed bra om man ligger på samma nivå.

Ett sätt är att köpa en LED fotolampa där man kan ställa färgtemperaturen, men vill man ha full kontroll över resp. färg behövs något annat. Efter att ha läst om några som använder sin datamonitor till det gjorde jag nu det här försöket.

Gain i inläsningen av råfilerna är satt till 1 för resp. R,G och B kanal, iso1000. Linsen är min Pentax 500mm f/4.5. Flatfields för bländaröppningarna 4.5, 5.6 och 6.3.

Första bilden visar hur det kan se ut om man så att säga får ta det ljus man har tillhands. I photopaint som jag använt för att skapa den "vita" bilden är rgb-kanalerna satta till 127 i detta exempel.
flatField pentax500_f45_white.jpg
flatField pentax500_f45_white.jpg (268.11 KiB) Viewed 2349 times
En ganska "vit" bild, Här syns tydligt i histogrammet hur olika RGB kanalerna reagerar på ett ganska normalt ljus. Till höger finns också ett linjediagram som visar intensiteten diagonalt över bilden. I nuläget blir det inte bra med största bländaröppningen vilket syns på pyramidformen i linjediagrammet. Det finns en begränsning i en adapter i ljusstrålen som bara har ett hål på ca 38mm. Minsta håldiameter måste överstiga drygt 50mm på det avstånd som den sitter (för en fullframe sensor, 24x36mm). Exponeringstid 1/20 sec. Man ser att det bara är i centrum som signalen stiger vid full bländaröppning.
flatField pentax500_f45.jpg
flatField pentax500_f45.jpg (272.74 KiB) Viewed 2349 times
Efter att kalibrerat bilden så att sensorn blir balanserad mellan kanalerna fås detta betydligt bättre resultat. Färgerna är satta till, Red=225, Green=127, Blue=175. Exponeringstid 1/30 sec. Bländaröppning f/4.5.
flatField pentax500_f56.jpg
flatField pentax500_f56.jpg (306.27 KiB) Viewed 2349 times
Samma som ovan men nu bländaröppning f5.6.
flatField pentax500_f63.jpg
flatField pentax500_f63.jpg (322.91 KiB) Viewed 2349 times
Och till sist med bländaröppning f6.3. Här syns också att en osymmetri finns i optiken hur nu det kan bli i en refraktor? Något som får analyseras mer i framtiden.

Kanske det finns andra här som använder datamonitorer för sina flatfield kalibreringar?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: FlatFields och LCD monitor

Post by AstroFriend »

Här gjorde jag en efterföljande kalibrering på sig själv, en flat image som själv blivit kalibrerad. Som masterdark är dock bara en bild använd så lite extra brus från detta.
flat flatcal f45.jpg
flat flatcal f45.jpg (397.61 KiB) Viewed 2308 times
Kalibreringen är gjord på den bländaröppning som har värsta vinjetteringen, bl.4.5, normalt använder jag bl5.6, när jag löst problemet med adaptern så hela ljusstrålen släpps igenom kanske det går att använda bl.4.5. Histogrammet blir ganska brett.

I nedre halvan av bilden syns ett märkligt horisontellt blått band. Sådana har jag ibland fått när ljus läckt igenom sökaren på kameran, men nu var det hålet igentejpat och borde alltså inte orsakat detta. Kan ju vara monitorn som inte är helt flat, fast den ligger ju helt ur fokus. Monitorns ljuskälla består av en lysrörslampa med framförliggande diffusor. Mera problem att fundera över.

Jag gjorde om avanstående bild med masterflat, masterdark och masterdark bestående av 50 bilder vardera så att inte bruset från dessa skall störa det som vill visas.
flat flatcal with masterdark f45.jpg
flat flatcal with masterdark f45.jpg (418.83 KiB) Viewed 2284 times
Jämför de båda bilderna hur bruset från masterdark reducerades, 50 bilder resp 1 bild, inte så stor skillnad. Men bilden som kalibrerades bestod ju av endast en bild så bruset från denna är ganska högt och dominerar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: FlatFields och LCD monitor

Post by Starsoft »

Hej

Även en lcd monitor har väl en uppdateringsfrekvens som borde kunna resultera i horisontella band om monitorn antingen inte är väldigt ur fokus eller att man använder en exponeringstid som är påtagligt längre än monitorns uppdateringsfrekvens.

Ljusstyrkan på en lcd föreställer jag mig regleras genom att pixlarna slås på respektive av ett antal gånger per sekund, den här styrningen bör ske en pixlerad i taget vilket borde ge ungefär samma fenomen som man får med en gammal crt monitor, jag bara gissar...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: FlatFields och LCD monitor

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Det är ju alldeles riktigt, pixlarna är tidsmultiplexade medans själva lysröret drivs av likspänning vill jag minnas. Exponeringen var 1/30 sek och uppdateringen av bildskärmen är 60Hz. En multippel av två. Med en mer absorberande mattskiva skulle exponeringen kunna förlängas så den täcker flera frames från monitorn och effekten blir mindre utpräglad. Och det blåa bandet var ju väldigt svagt redan nu. Provar det nästa gång, skall också göra om en del annat, bland annat var en vägg för nära monitorn på sidan och gav reflexer tillbaka som ev. kan på verka ljusfördelningen. Men annars kändes det som en väldigt bra metod att använda datamonitorn för kalibrering. Skulle man använda fotolampor som jag funderat på har de ju också switchad styrning av LEDarna så problemet skulle ju vara även där.

Tack för tipset!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;