Kometer i Isontider

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Kometer i Isontider

Post by fyratrapporupp »

Tänkte försöka fånga ison i mitten av månaden - vad bör jag tänka på?
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kometer i Isontider

Post by glappkaeft »

Nummer 1 att tänka på med kometer är att de faktisk rör på sig ganska snabbt. Vill man undvika utdragna kometer måste man antingen guida på kometen eller köra relativt korta exponeringar. Gör man det och vill göra en "pretty picture" så får man istället problem med radband av stjärnor eller utdragna stjärnor vilket kan hanteras med en rad av mer avancerade bildbehandlingstekniker eller Deep Sky Stackers "Comet+Stars" stackningtalternativ.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometer i Isontider

Post by jwarell »

Hej!

Kul att du tänker pröva ISON! Vad har du för utrustning och varifrån fotar du, hur är kvaliten på himlen?

Kometer rör på sig, mer eller mindre snabbt. För att säkert få runda kometbilder tar jag alltid korta exponeringar och stackar dem sedan. Det gör det också möjligt att få bra astrometri. När det gäller ISON är egenrörelsen bara 0,4" per minut så fem minuter långa exponeringar ska inte vara ett problem. För fotometri krävs länge exponeringar för att få bra magnitudvärden som ger ett värde för hela kometen, inte bara den innersta koman.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: Kometer i Isontider

Post by fyratrapporupp »

Jag har en sky-watcher 150pds på en celestron advanced vx och en omoddad Canon 1100D. Hoppas kunna göra ett försök till helgen från landsbygden utanför Kungälv. Misstänker att det är på gränsen på att gå. Behöver jag ha guidning för att ta en bra bild?
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kometer i Isontider

Post by glappkaeft »

Det borde gå bra utan guidning om du bara får till polinställningen och balanserar teleskopet rätt. Din montering i kombination med din tub borde kunna nå åtminstone exponeringstider på en minut (kanske upp mot tre minuter) utan att få ovala stjärnor.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer