HDR

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

HDR

Post by AstroFriend »

Satt här en kväll och testade manuellt med HDR teknik. När man fotograferar ljussvaga objekt saturerar ju alla starkare stjärnor och man förlorar därmed en stor del av färginformationen, stjärnorna antar samma färgton. Med HDR teknik tar man flera olika exponeringar och fogar ihop dem. Finns många program som gör detta halvautomatiskt med mer eller mindre bra resultat. Här har jag gjort en enklare illustration för att visa vad som händer och hur man gör det på ett lite mer kontrollerat sätt.

Har här tagit två exponeringar, 15 och 60 sekunder. Den tredje bilden är sammanslagningen av de två exponeringarna.
long short hdr 2.jpg
long short hdr 2.jpg (16.13 KiB) Viewed 1630 times
För stjärnan i mitten har jag gjort ett linjediagram i y resp. x-led. Här syns tydligt vad som händer med stjärnan när den satureras, en platå bildas. Egentligen kanske det är förvånande att inte alla ligger på samma värde, men dels är de dark och flat kalibrerade men sen har Drizzle teknik använts för att behålla upplösning med DSLR kameran ger i alla färger (Bayer pattern) och det medför lite nivåförändringar.

Bilden på 15 sek har multiplicerats med en faktor 4 och sedan subtraherats med max nivån där 60 sekunders exponeringen ligger. Man får därmed bort bruset i "golvet" på den kortare exponeringen. I princip alltså en avhuggen kon i botten och ovanpå den en kon med basen kapad staplad på varandra. För de ljusstarkaste stjärnonrna inte skall saturera ligger man på bråkdelar av sekunder.
graph FW.jpg
graph FW.jpg (61.3 KiB) Viewed 1625 times
Här är matematiken jag använt, man kan också tänka sig kapa toppnivåerna då många kameror är olinjära där.
mathhdr.jpg
mathhdr.jpg (121.35 KiB) Viewed 1627 times
Krångligt men med rätt efterbehandling kan mer riktiga färger erhållas, är ju ganska vanligt att stjärnorna ser ut som utspritt socker på bilderna. Kanske en intressant teknik för de som mäter variabler, blir ju helt fel om datat saturerar och i samma bild är det stora kontrastskillnader på stjärnorna. Inte så stor erfarenhet av variabelmätningar men man ställer vanligen objektivet ur fokus för att sprida ut ljuset på flera pixlar och därmed undvika saturering.

Om jag använt exponeringarna 3, 15, 60 och 240 sekunder hade min kameras futtiga 3700 ADU (Analog Digital Units) utökats till mer respektabla 290000 ADU, eller ökat dynamiken med 4 EV. I exemplet ovan blev det 14000 steg och Ev ökade med 2 enheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;