Hur kalibrera R/G/B med darks+flats i Maxim DL?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Hur kalibrera R/G/B med darks+flats i Maxim DL?

Post by gunnar »

Hej
Jag håller på och försöker lära mig att kalibrera mina LRGB i Maxim DL. Följer några tutorials på youtube och starizona, http://starizona.com/acb/ccd/software/s ... 253pm.aspx

Kör nu fast på följande. Jag öppnar mina Luminans bilder i Maxim DL /väljer sen process-set calibration/väljer där mina dark och flat för Luminans+ok/går till-process-calibrate all, bilderna kalibreras med resultat ok!

När jag gör samma procedur med R/G eller B så får jag meddelandet att 0 bilder kunde kalibreras!

Varför går det inte att kalibrera mina R/G/B var för sig när det går så bra med luminansen undrar jag. :S

Hälsningar
Gunnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur kalibrera R/G/B med darks+flats i Maxim DL?

Post by Bengt »

Hej Gunnar!

Inga problem kalibrera de var för sig när det funkar. Är du säker på du tagit dina flat dark med samma binning som de bilder du ska processa? Enda felkällan jag kan komma på om dina flats och darks nu ligger i menyn som de ska.

edit Blev osäker om du tar med system eller ccd. Mitt svar handlar främst om ccd.Hur programmet hanterar en systemkamera vill jag ha osagt.

Bengt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hur kalibrera R/G/B med darks+flats i Maxim DL?

Post by gunnar »

Hej Bengt

Tack för ditt svar. Det tänkte jag ju inte på, jag glömde förstås att binna dem med samma binning som R/G/B bilderna (2x2) hade nog inte riktigt koll på att jag måste binna dem heller om jag ska erkänna! Typiskt.. ?

Jag tar med min nya ccd. :)

Med vänlig hälsning
Gunnar