Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by Starfish »

Hej alla gooooa astronomer, antar att vädret än idag ska bli rätt rötet, imorgon säger prognosen kärlek för mig iaf hoppas det är samma för er, men men..

Inne från det mulna vädret så tänkte jag vi alla kan se "2" bilder på hur eran Workspace ser ut, där ni sitter o processerar bilder och så kan ni även skriva med vilken typ av dator (Bra astro setup) och skärm ni använder och samt vilka bildbehandlings och planetarie\styrning och guidnings program (astro) :)
Det är riktigt kasst väder med mycket moln så det kanske kan vara kul i brist på nått annat...

Här är min Hörna, en 24" och en 22" kopplad till en hemma byggd Phenom X2 II Black processor som är Olåst så det är nu en Phenom X4 Quadcore, sitter på 8gb DDR3 ram av typen Kingston HyperX och en Moddad Dual HD7770 och 500gb SSD2.

Programmen jag kör är alla betalda som ska vara det, dom körs under Windows 7 x64 Ultimate. Program : StarryNight Pro Plus 6.4.3, Maxim DL 5.1 Pro suite, Adobe PS CS6 extended fullt uppgraderad med alla astroplugins man kan behöva i efterbehandling, Pixinsight 1.8 x64, Neat Image & DeblurMyImage, Cartes Du Ciel 3.26, PHD Guiding, EQmod, Ascom (Drivisar), EQAlign, AstroArt.

Med vänlig hälsning, Marko

ImageImage
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by Blas »

Kul tråd! Alltid trevligt att se vad folk sitter och knappar på

Här är mitt hemmabygge, inte precis någon speciell inrikting när det kommer till val av komponenter.
Tänkte mest dela med mig av en trevlig wallpaper med tillhörande script

Image
En trevlig liten detalj på skrivbordet (rainmeter script)

Image
Monitor#1: Samsung 27" TFT P2770FH
Monitor#2: Samsung 19"
MB: ASUS Maximus IV Extreme B3
RAM: 16GB DDR HyperX 1600MHz
GFX #1: MSI GeForce GTX 580 1536MB
GFX #2: MSI GeForce GTX 580 1536MB (PhysX / SLI)
CPU: Intel Core i7-2600K Quadcore
HDD1: Intel SSD 510 120GB (System)
HDD2: Kingston 120GB HyperX SSD
HDD3: WD Red 3TB SATA III
PSU: Corsair AX 1200W

Mjukvara: Photoshop + DSS
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by BjörnL »

Den wallpapern var ju helt grym! Var kan man få tag i den nånstans? :)
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by Starfish »

Nice Blas :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by bjorne »

BjörnL wrote:Den wallpapern var ju helt grym! Var kan man få tag i den nånstans? :)
Annars är denna med rätt fräck:
https://sites.google.com/site/apodwallpaper/
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by BjörnL »

Ja den var ju riktigt fräck som du säger. Brukar kolla på apod med jämna mellanrum, men har halkat efter nu ganska rejält. Men nu är det ingen risk längre! Tack för tipset!
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by Blas »

BjörnL wrote:Den wallpapern var ju helt grym! Var kan man få tag i den nånstans? :)
http://www.mrwallpaper.com/wallpapers/B ... -Earth.jpg

rainmeter: http://rainmeter.net/cms/ (skal/appar till windows)
moonphase hud: http://customize.org/rainmeter/skins/63540

:)
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by anders »

Hej alla.
Angående kyla, hur ofta ser man att elektronik t.ex i kameror pallar - 20 ? Vanligt är väl + 50 till kanske +- 0 eller någon minusgrad. Vad kan man egentligen kräva av en montering. Att fettet stelnar vid minusgrader behöver inte betyda att det är av låg kvalité , det är helt enkelt inte anpassat för riktigt låga temperaturer. Jag har inte hittat uppgifter om Max/ min temperatur på min HEQ 5 montering, men antar att den inte är konstruerad för riktigt låga temperaturer.
Mvh Anders.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by Starfish »

anders wrote:Hej alla.
Angående kyla, hur ofta ser man att elektronik t.ex i kameror pallar - 20 ? Vanligt är väl + 50 till kanske +- 0 eller någon minusgrad. Vad kan man egentligen kräva av en montering. Att fettet stelnar vid minusgrader behöver inte betyda att det är av låg kvalité , det är helt enkelt inte anpassat för riktigt låga temperaturer. Jag har inte hittat uppgifter om Max/ min temperatur på min HEQ 5 montering, men antar att den inte är konstruerad för riktigt låga temperaturer.
Mvh Anders.
Lite offtopic :D jadu kameror klarar nog en hel del, min eos450d sägs inte tåla minusgrader men det enda jag har märkt i -20 är att batteriet tar slut VÄLDIGT fort :P jag tycker det är låg kvalite då det finns bättre alternativ som håller för förhållanden under vintertid i Sverige t.e.x litiumfett (+220 till -35).. en tub sånt kostar ju inte speciellt mycket jag har nog en liter hemma och för att smörja en hel montering använde jag kanske 5 teskedar, snålt att massproducera såppas bra monteringar med så dåligt fett..
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by anders »

Det blev en rejäl of topic, :( jag la in frågan i fel tråd, får skylla på den nya I-Paden. :good:
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by anders »

anders wrote:Det blev en rejäl of topic, :( jag la in frågan i fel tråd, får skylla på den nya I-Paden. :good:
Attachments
_IGP0199.JPG
_IGP0199.JPG (5.64 MiB) Viewed 5417 times
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Visa erat Workspace på bild med beskrivning !

Post by anders »

Ajdå, det blev en lite väl stor bild. Nåväl en helt vanlig 27" Mac. Skrivbordet visar en bild på Pleiaderna, Pentax K7 M300 mm F/8 2 sek. :good: