Skänk en RAW! Träna HST!

Metoder för astrofotografering
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Hej,

Tänkte kolla om nån skulle kunna skänka mig några RAW's för privat träning och för att kunna testa HST Palette i PS, tar även gärna emot tips ifall ni vet nån hemsida som har dom för nedladdning. Det jag behöver är Luminans (I form av en rgb bild på objektet), H-alpha, O3 och S2 färdig stackat och klart. Hade vart väldigt tacksam, och bilderna kommer endast finnas på min data, vill ni ha resultaten efter så kan jag pma er dom.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Frazze »

Här borde du kunna hitta något skoj.
http://www.mistisoftware.com/astronomy/index_fits.htm

Edit: Ok, såg nu att det var klent med smalbandsdata. Får leta vidare.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Frazze wrote:Här borde du kunna hitta något skoj.
http://www.mistisoftware.com/astronomy/index_fits.htm

Edit: Ok, såg nu att det var klent med smalbandsdata. Får leta vidare.
A det var det allt fanns bara H-alpha :)

Tack! Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Frazze »

Ok här hittade jag några smalbandsbilder

http://pixinsight.com/forum/index.php?t ... 9#msg28979
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Frazze wrote:Ok här hittade jag några smalbandsbilder

http://pixinsight.com/forum/index.php?t ... 9#msg28979

Underbart, tack så mycket Frazze! Jag hittade även flera ton rådata för alla Hubble bilder hehe finns på hemsidan http://hla.stsci.edu/
Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Bästa! Lägger ut den här också ifall nån annan e sugen på o testa hehe
http://www.narrowbandimaging.com/raw_st ... e_page.htm

Edit : Funkar inte att dl'a :/
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Grinde »

'zup!


Kolla om länken till dom här funkar: https://www.dropbox.com/sh/rk0vd7znddls ... HKgqgb?lst

Kalibrerad och stackad data från mina bilder på rosette-nebulosan som jag gjort i både Hubble och HaRGB varianter av.

Smalbandsdatan består av oguidade 20min subbar
S2 : 4*20min
O3 : 5*20min
Ha: 4*20min (användes även som Lum när jag smällde ihop allt)
R/G/B: 2*5min / kanal (användes enbart för stjärnorna)


Jag har för mig jag surrade om att posta det här tidigare i sommar men måste glömt av det, bättre sent än aldrig.
OBS, för eget bruk, copyright och allt det. Lycka till!

Mvh Jonas
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Grinde wrote:'zup!


Kolla om länken till dom här funkar: https://www.dropbox.com/sh/rk0vd7znddls ... HKgqgb?lst

Kalibrerad och stackad data från mina bilder på rosette-nebulosan som jag gjort i både Hubble och HaRGB varianter av.

Smalbandsdatan består av oguidade 20min subbar
S2 : 4*20min
O3 : 5*20min
Ha: 4*20min (användes även som Lum när jag smällde ihop allt)
R/G/B: 2*5min / kanal (användes enbart för stjärnorna)


Jag har för mig jag surrade om att posta det här tidigare i sommar men måste glömt av det, bättre sent än aldrig.
OBS, för eget bruk, copyright och allt det. Lycka till!

Mvh Jonas
Zuup!

Tack så mycket Jonas, precis va jag letar efter, det är ett rejält djup i Rosen. Jadå, den e för privat träning bara what happends in my computer stays in my computer, tycker HST paletten är riktigt vacker och kul att köra olika varianter av process på bl.a min nyligen funna favorit L:RGB\Ha R:Ha, synG:Ha\O3, B:O3 kan även köra S2 på G kanalen, ger ett rejält djup i bilderna :) tack för rådatan, roligare än hanteln hehe. Länkarna funkade prima.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Cassini »

Här är en intressant tråd på CN. Där kan du också jämföra din behandling med andras resultat:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1

Kanske inte uppfyllde dina krav men jag kan knappt bedömma det eftersom jag inte kan astrofoto. :green:
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Cassini wrote:Här är en intressant tråd på CN. Där kan du också jämföra din behandling med andras resultat:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1

Kanske inte uppfyllde dina krav men jag kan knappt bedömma det eftersom jag inte kan astrofoto. :green:
Det är inte dom våglängderna (Ville ha s2,Ha,O3 samt RGB) jag sökte, men tack endå Cassini :) jag fick perfekt tränings objekt av Grinde, kan jämföra med hans upplägg här på AN, kunde inte bli bättre riktigt fin rådata också. Har suttit i sex timmar med samma bild och det liknar nått bra nu de svåra är att få fram den vackra blåa färgen han har i sin bild och även stjärnorna är riiiiktigt svåra o få till, kommer nog träna på den i några veckor.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Grinde »

Kul att datan kommer till användning, jag saknade själv övningsdata att träna med när jag fick upp ögonen för hubble-paletten (vilket fick mig att ta klivet från dslr till mono-ccd). Självklart får alla här på astronet tanka ner min data och pilla själva, det kanske dämpar abstinensen lite med tanke på allt skitväder.

Jag har från början föredragit att vikta/balansera de olika filtrena separat med kurvor för att få fram de färger jag är ute efter, men vill man spara tid så verkar det populärt att bara smälla ihop filtrena till en färgbild och sen dra i selective-color reglagen tills man fått till rätt färgbalans, det ger också snygga resultat. För att bekämpa de hubble-klassiska röda/lila stjärnorna (som kommer från att man stretchar kanalerna olika hårt), så brukar jag köra stjärnreducering(krympning) på de filter jag stretchar hårdast, för att minimera störande halo's i knepiga färger. Dessutom blir mkt lättare att lägga över rgb-färger till stjärnorna efter behandling med den metoden.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Grinde wrote:Kul att datan kommer till användning, jag saknade själv övningsdata att träna med när jag fick upp ögonen för hubble-paletten (vilket fick mig att ta klivet från dslr till mono-ccd). Självklart får alla här på astronet tanka ner min data och pilla själva, det kanske dämpar abstinensen lite med tanke på allt skitväder.

Jag har från början föredragit att vikta/balansera de olika filtrena separat med kurvor för att få fram de färger jag är ute efter, men vill man spara tid så verkar det populärt att bara smälla ihop filtrena till en färgbild och sen dra i selective-color reglagen tills man fått till rätt färgbalans, det ger också snygga resultat. För att bekämpa de hubble-klassiska röda/lila stjärnorna (som kommer från att man stretchar kanalerna olika hårt), så brukar jag köra stjärnreducering(krympning) på de filter jag stretchar hårdast, för att minimera störande halo's i knepiga färger. Dessutom blir mkt lättare att lägga över rgb-färger till stjärnorna efter behandling med den metoden.
Ja skitväder är det allt, har nog snart snöat en halvmeter här bara idag :/

Ja det är kul att man kan tämja färgerna till önskat resultat (har dock svårt att få fram den vackra blåa du har), jag har även byggt mina egna syntetiska kanaler för å få fram fler än 3 kanaler vilket slutade med även en hint av violett och brun vilket tog fram djupet ännu mer, men allt har blivit dubbelt så tidskrävande och svårhanterat.. När man stänger av och sätter på dom olika extra kanalarna så känns det nästa som man dissikerar Rosetten. Har precis lyckats göra ett separat lager med bara stjärnorna i RGB (pin,lighten blend) nu och ska maska in dom över färgdatan i SHO lagret, halosen är grymt jobbiga men har kört och nyss lärt mig deconvolve och stjärnmasker i PI\Maxim, dom ser ut att ha tagit tåget ;)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Grinde »

Starfish wrote:Ja skitväder är det allt, har nog snart snöat en halvmeter här bara idag :/

Ja det är kul att man kan tämja färgerna till önskat resultat (har dock svårt att få fram den vackra blåa du har), jag har även byggt mina egna syntetiska kanaler för å få fram fler än 3 kanaler vilket slutade med även en hint av violett och brun vilket tog fram djupet ännu mer, men allt har blivit dubbelt så tidskrävande och svårhanterat.. När man stänger av och sätter på dom olika extra kanalarna så känns det nästa som man dissikerar Rosetten. Har precis lyckats göra ett separat lager med bara stjärnorna i RGB (pin,lighten blend) nu och ska maska in dom över färgdatan i SHO lagret, halosen är grymt jobbiga men har kört och nyss lärt mig deconvolve och stjärnmasker i PI\Maxim, dom ser ut att ha tagit tåget ;)
Jag kom nyss på att jag gjorde en stjärnmask på hubble-bilden (S2/Ha/O3) och gnuggade bort alla stjärnorna med median-filteret, och lade sedan RGB-stjärnorna i ett lager ovanpå med blendläge "lighten", så att det som lyser igenom är rena RGB-stjärnor, annars var det riktigt svårt att få till färgerna.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Starfish »

Grinde wrote:
Starfish wrote:Ja skitväder är det allt, har nog snart snöat en halvmeter här bara idag :/

Ja det är kul att man kan tämja färgerna till önskat resultat (har dock svårt att få fram den vackra blåa du har), jag har även byggt mina egna syntetiska kanaler för å få fram fler än 3 kanaler vilket slutade med även en hint av violett och brun vilket tog fram djupet ännu mer, men allt har blivit dubbelt så tidskrävande och svårhanterat.. När man stänger av och sätter på dom olika extra kanalarna så känns det nästa som man dissikerar Rosetten. Har precis lyckats göra ett separat lager med bara stjärnorna i RGB (pin,lighten blend) nu och ska maska in dom över färgdatan i SHO lagret, halosen är grymt jobbiga men har kört och nyss lärt mig deconvolve och stjärnmasker i PI\Maxim, dom ser ut att ha tagit tåget ;)
Jag kom nyss på att jag gjorde en stjärnmask på hubble-bilden (S2/Ha/O3) och gnuggade bort alla stjärnorna med median-filteret, och lade sedan RGB-stjärnorna i ett lager ovanpå med blendläge "lighten", så att det som lyser igenom är rena RGB-stjärnor, annars var det riktigt svårt att få till färgerna.
Japp det funkar bra!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Skänk en RAW! Träna HST!

Post by Oedling »

Grinde wrote:'zup!


Kolla om länken till dom här funkar: https://www.dropbox.com/sh/rk0vd7znddls ... HKgqgb?lst

Kalibrerad och stackad data från mina bilder på rosette-nebulosan som jag gjort i både Hubble och HaRGB varianter av.

Smalbandsdatan består av oguidade 20min subbar
S2 : 4*20min
O3 : 5*20min
Ha: 4*20min (användes även som Lum när jag smällde ihop allt)
R/G/B: 2*5min / kanal (användes enbart för stjärnorna)


Jag har för mig jag surrade om att posta det här tidigare i sommar men måste glömt av det, bättre sent än aldrig.
OBS, för eget bruk, copyright och allt det. Lycka till!

Mvh Jonas
Riktigt grym data! Kul att sitta och leka lite med smalbandsfilter då man själv bara har en omodifierad dslr att fota med! Skulle ha varit intressant att ha en tråd där alla får redigera ett visst data-set och sedan posta sina resultat, för de blir sällan likadana (speciellt med smalbandsfilter).