DARV-metoden för polinställning

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

DARV-metoden för polinställning

Post by Takashi »

Är det någon som provat den nya DARV-metoden för polinställning och har några tankar om denna? Tycker ni att den är snabbare än "konventionell" drift alignment?

För er som inte känner till DARV:
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2838
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

Re: DARV-metoden för polinställning

Post by Tobias »

Intressant och enkel metod! Inte testad men kommer absolut testa den!

Tobias
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: DARV-metoden för polinställning

Post by Takashi »

Den enda nackdelen jag kan se med denna metod är att det inte alltid är så lätt att ha fri sikt åt DEC0 vid väst eller öst... oftast har man ju något som stör horistonten. Vet inte hur denna metod påverkas av att man tittar kanske 10 grader ovanför västra/östra horisonten.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DARV-metoden för polinställning

Post by Frazze »

Takashi wrote:Den enda nackdelen jag kan se med denna metod är att det inte alltid är så lätt att ha fri sikt åt DEC0 vid väst eller öst... oftast har man ju något som stör horistonten. Vet inte hur denna metod påverkas av att man tittar kanske 10 grader ovanför västra/östra horisonten.
Tror inte det skall vara några problem, det är väl önskvärt att komma så nära horisonten som möjligt men det är ju som sagt inte helt lätt alla gånger.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: DARV-metoden för polinställning

Post by LasseH »

Inte för att jag vill vara negativ men jag ser inte riktigt fördelen med metoden. Enligt beskrivningen tycker jag det ser ut exakt som den traditionella driftmetoden fast med fotografisk istället för visuell utläsning av hur stjärnan driftar iväg i deklination.
Ett hårkorsokular och lite högre förstoring borde vara en minst lika känslig och enkel metod att bedöma driften.
Låter jag som en bitter gammal gubbe nu? :)
LasseH.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DARV-metoden för polinställning

Post by Frazze »

Det är ju bra om man har en kamera monterad och inte orkar/vill rycka ut den för att sätta i ett okular.
Men i slutändan är det ju en drift alignment, oavsett om man använder okular eller kamera, så det är väl en smaksak antar jag :)