Pixinsight - lite tips

Metoder för astrofotografering
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Hej igen.
Så här blev bilden en snabb runda i PixInsight efter att jag alignat och stackat.
M31
M31
M31_Corpze.png (996.68 KiB) Viewed 3787 times
Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Oj, det blev bättre än DSS måste jag säga, du har inte lust att rada upp snabbt i vilka steg du gjort denna? Antar att du använt dig av av Per´s metod för att ta bort gradienter också?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Peter R »

Hej,

Jag har jobbat vidare på din bild för att försöka ta fram de yttre områdena i M31.
Jag har utgått från Frazzes resultat men även från den behandlingen som du la upp för ett tag sedan http://www.astronet.se/view_image.php?id=2170&gallery=5 .
Med rätt bildbehandling och tillräckligt mycket exponering så kommer du att få fram snygga resultat.

Hälsningar

/*Peter R
m31-3M.jpg
m31-3M.jpg (829.94 KiB) Viewed 3768 times
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Här kommer en liten guide till hur jag gjorde.
Hoppas det går att följa med. Vissa grundläggande principer hur man öppnar och exekverar moduler är nog bra om man har koll på om man skall förstå mina bilder.

Börja med att registrera bilderna med Star Alignment
Alignment
Alignment
align.png (33.05 KiB) Viewed 3767 times
Sen stackar du i ImageIntegration.
Jag valde Averaged Sigma Clipping som skall vara bra när man bara har ett fåtal bilder
ImageIntegration
ImageIntegration
integrate.png (47.18 KiB) Viewed 3767 times
Sen kommer du få både den stackade bilden och rejectionmaps, som visar vad som kastades bort. De är bra för att kontrollera hur stackningen blev.
Vi kör på med resultatet vi fick.

Markera bilden som heter Integration1 (eller likannde)
Aktivera STF för att bättre se det linjära datat. Klicka ur kopplingen mellan kanalerna (översta inringade rutan). Klicka sedan på A-rutan för att göra en autostretch. Detta gör ingenting med själva datat på bilden, utan bara gör så man ser bilden bättre på skärmen) Autostretch kommer man få göra om lite då och då efter man gör vissa steg som ändrar i datat, så om bilden plötsligt blir svart och ser konstig ut, gör en ny autostretch så brukar det lösa sig.
STF
STF
STF.png (11.12 KiB) Viewed 3767 times
Jag börjar sedan med att croppa bort kanterna lite.
Crop
Crop
crop.PNG (1.77 MiB) Viewed 3767 times
Sedan kör jag AutoBackgroundExtrator
ABE
ABE
ABE.png (30.13 KiB) Viewed 3767 times
Efter det kör jag med DynamicBackgroundExtractor för att fixa det sista
Starta modulen, klicka i bilden, sätt tolerance till 0.7 och samples per row till 20. Klicka sedan på generate så kommer den automatiskt sätta ut sampleboxar. Jag har sedan klickat i några manuellt där jag tyckde det behövdes.
DBE
DBE
DBE.PNG (1.65 MiB) Viewed 3767 times
Sedan skapar jag två previews enligt nästa bild och använder nummer 1 som bakgrundsreferens till BackgroundNeutralization
backgroundNeut.PNG
backgroundNeut.PNG (1.59 MiB) Viewed 3767 times
Den andra används (inkl den första) för color calibration sedan
colorcalib.PNG
colorcalib.PNG (1.62 MiB) Viewed 3767 times
Sen körde jag AtrousWaveletTransform med brusreducering i lager 1 och 2. Här glömde jag köra med en mask, men det fick gå ändå. Det här steget kan man hoppa över om det känns knepigt.
atrousWT.PNG
atrousWT.PNG (1.54 MiB) Viewed 3767 times
Nu är det dags för att stretcha bilden. Stäng av STF nu, för den behöver vi inte längre efter detta steg.(Klicka på reset i högra nedre hörnet i STF-dialogen)
Starta HistogramTransformation och se till att track view är aktivt (klicka i lilla bocken i nedre högra delen av dialogen) samt att din bild är aktiv.
Justera markörerna så de följer ditt histogram.
HT1.png
HT1.png (23.37 KiB) Viewed 3767 times
Detta kan man behöva göra i flera steg. Här är lite finjusteringar
HT2.png
HT2.png (24.63 KiB) Viewed 3767 times

Nu ska vi få fram lite färg.
Först skapar jag en mask för att skydda bakgrunden.
Dra fliken till vänster på din bild till sidan så skapas en klon.
Sen välj i menyn (eller dra klonen till vänstermarginalen på din bild) Mask->Select Mask. Välj den klonade bilden. Dölj sedan masken så man ser bättre vad man göra. Klicka ur Mask->Show Mask.
create_mask.PNG
create_mask.PNG (1.59 MiB) Viewed 3767 times
Välj sedan CurvesTransformation och klicka i saturation längst till höger i kanalväljaren
Rita kurvan något som detta. Det kommer att öka på färgmättnaden i allt utom bakgrunden som nu är maskerad.
colorsatcurve.png
colorsatcurve.png (23.01 KiB) Viewed 3767 times
Gör detta två gånger på varandra för att få ökad effekt.
Efter det är klart så avaktivera masken så vi kan fortsätta med behandlingen. Klicka ur Mask->Enable Mask (Alt. Mask->Remove Mask)

Efter det kan man få trixa ytterligare en gång med HistogramTransformation eller CurvesTransformation (eller båda) för att få till slutfinishen.
Jag valde att lägga en liten S-curve för att öka kontrasten något.
curve.png
curve.png (22.99 KiB) Viewed 3767 times

Sen är det klart!
Såklart får man ju trixa till stegen efter eget tycke och smak.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Det finns inga ord för hur tacksam jag är och att ni tar er tid, Ni skall ha dagens ros alla dagar i veckan! Jag kommer verkligen att ge PixInsight en rejäl omgång när tiden finns, det verkar som sagt vara ett väldigt bra program (och ett av de få till mac)!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Sv: Pixinsight - lite tips

Post by Grinde »

Wow, det här gillar jag skarpt! Mkt lärorikt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Starfish »

Riktigt bra och lärorik tråd, tack så mycket!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Jag hittade en relativt ny tutorial för hur man kan processa DSLR (eller OSC-bilder generellt) i PixInsight.

http://lightvortexastronomy.blogspot.se ... sight.html