Pixinsight - lite tips

Metoder för astrofotografering
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Pixinsight - lite tips

Post by perfrej »

God Morgon denna gråa tisdag!

Jag skrev till en herre på ett engelsk forum om hur man gör en riktigt snabb runda i Pixinsight med en färgbild. Den blev så uppskattad att jag tänkte att man kan väl publicera den här för er som vill komma igång med denna fantastiska programvara. Min egen uppfattning om PI är att den slår allt men saknar lagerhantering, något som gör Photoshop till ett väl så viktigt verktyg i slutändan. Man kan också se PI som görande Photoshop Elements till ett användbart verktyg för astrofoto eftersom man klarar sig med åttabitarsfärg om man har gjort den svåra och dynamikkrävande delen av jobbet i PI.

Nåväl, ni klarar väl engelska så jag lägger in den som den är och hoppas på forumkompatibilitet!

/////////////////////////

Paul,

Pixinsight has two gradient removal tools, one automatic and one manual. The former does the job in 95% of the cases and it is called Automatic Background Extraction (ABE). You start by just applying it with default values and it will give you an image that constitutes its perception of the background. Autostretch that and you see it clearly. If it correlates to what your brain/eye combination deems to be the background, then you chose "subtract" as operation, check "discard background image" and check "replace target image". Throw away the first version of the background image and re-apply the ABE. Presto!

Here is an example of some experimental M26C frames of M33, fresh out of image integration. Note that a few of the screens dumps are wide and show a dialog box to the right!

Stack, auto-stretched with screen transfer function (last button in the first group of buttons at the top):

Image

ABE applied with default settings generates this background (again auto-stretched with screen transfer function):

Image

ABE set up to actually do something about the problem:

Image

And here is the auto-stretched result of ABE:

Image

There is some gradient left (which we could have fixed with the settings (too much work, eh? ;)), so we'll try ABE one more time resulting in this background:

Image

Applied, the image now looks like this:

Image

Crop it with Dynamic Crop:

Image

Next, a trick that I have learned. Fiddle with the screen transfer function (STF) starting with the A-button for autostretch. Reduce the stretch somewhat, move the black-point up just a notch until you like what you see. Note you can zoom into the sliders of STF by pressing the + button and then clicking in the slider area. Then click the arrow to make the adjustments. After that, take the STF triangle button and drop it in the bottom of a reset Histogram Transformation window. That will move the auto-stretch parameters adjusted by you to the histogram, like this:

Image

Aplly the histogram, reset the STF, and here's a decent image:

Image

Not many steps and not a finished image, but it is good enough for data judgement and decisions as to what can be done with it.

The STF has a magic auto-stretch that makes very strange adjustments to the curve, something that you cannot do on your own. Therefore, the auto-stretch is a good place to start your histogram stretch and get it done in just two steps: auto, then fiddle. The fact that the apply-curve can be moved to Histogram Transformation and actually applied to the image is great. I assume you know that STF only affects what you see, not the image itself.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Hej Per.
Kul att se att fler använder PixInsight. Bra skriven guide!
Angående lagerhantering så kan man använda PixelMath för att slå ihop olika bilder och efterlikna Photoshop lite. Såklart är det lite bökigare men det fungerar.
Här är en länk med formler som efterliknar Photoshops blending modes.
http://blog.deepskycolors.com/archivo/2 ... modes.html

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Har laddat ner utvärderingsverisionen av pixinsight och har mina 10 st lights, bias samt flats, inga darks dock... Kan man stacka dem på något enkelt sätt i pixinsight? har gjort en image integration med de tio lightsen och därefter en staralign eller vad det hette men stjärnorna hamnar inte på rätt ställe i den vänstra delen av bilden, i den högra delen verkar den ha stackat bilderna ganska bra... Är detta någon grej som kan fixas med inställningar i de specifika verktygen?
Programmet verkar ha mkt potentialt men har en ganska hög tröskel :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Corpze wrote:Har laddat ner utvärderingsverisionen av pixinsight och har mina 10 st lights, bias samt flats, inga darks dock... Kan man stacka dem på något enkelt sätt i pixinsight? har gjort en image integration med de tio lightsen och därefter en staralign eller vad det hette men stjärnorna hamnar inte på rätt ställe i den vänstra delen av bilden, i den högra delen verkar den ha stackat bilderna ganska bra... Är detta någon grej som kan fixas med inställningar i de specifika verktygen?
Programmet verkar ha mkt potentialt men har en ganska hög tröskel :/
Du måste göra en image registration (Star alignment) före du integrerar (stackar). Annars blir det som du beskriver, att stjärnorna hamnar fel.

Enklast är att köra batch pre-processing skriptet som tar hand om allt från förbehandling till integrering.
Gå på menyn Script->Batch Processing->BatchPreprocessing
Där får du lägga till dina bias, flats och lights (och darks, men nu hade du ju inga) Har du darks från en tidigare session kan du använda dessa. De skalas om att passa dina lights.

Vill du ha ytterligare instruktioner så förklarar denna video hur preprocessing-skriptet fungerar
http://www.harrysastroshed.com/preprocessing.html

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Aha, tackar så hemskt mkt, skall prova det under helgen :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Pixinsight - lite tips

Post by perfrej »

Hej!

Kul att ni gillar den.

På det rent matematiska trolleristadiet är PI helt otroligt bra, och när man fått kläm på gränssnittet så känns allt väldigt logiskt.

Visst kan man göra blendings och liknande med Pixelmath, men Photoshops lagerhantering är ju ändå kung på banan.

Jag skulle tro att jag nog framöver skriver en och annan guide eftersom det hjälper folk att komma igång. PI är ju faktiskt ganska billigt, trots allt, och jag har faktiskt en känsla av att man klarar slutjusteringar i PS ELements, trots att denna bara har 8 bitars färgdjup, om det dynamiskt krävande arbetet med grundbilderna har gjorts i PI.

Hepp!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Batch Pre-processing fanns inte att välja :O kör PI 1.7

Jag använder lightroom till väldigt många justeringar, vilka ska man låta bli i PI för att sedan göra i Lightroom/PS istället?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Corpze wrote:Batch Pre-processing fanns inte att välja :O kör PI 1.7

Jag använder lightroom till väldigt många justeringar, vilka ska man låta bli i PI för att sedan göra i Lightroom/PS istället?
Har du installerat de senaste uppdateringarna? Gå till Resources->Updates->Check for updates
Det kan kanske vara så att du också måste lägga till en repository för utveckling. Gå till Resources->Updates->Manage Repositorys och se först till att http://update.pixinsight.com/ står med där. Lägg sedan till http://update-devel.pixinsight.com/ och kolla efter updates igen.

Om du ändå inte fått in det så ladda hem det här och installera manuellt
http://pixinsight.com/forum/index.php?a ... ttach=5101

/Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Någon mer som kör PI 64bit på mac? har lyckats laddat in PreProsessing-scriptet men det blir "cosmetic correction error" för mig med som för många andra med mac... hur gör ni? 32bit? kör ni utan script?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Corpze wrote:Någon mer som kör PI 64bit på mac? har lyckats laddat in PreProsessing-scriptet men det blir "cosmetic correction error" för mig med som för många andra med mac... hur gör ni? 32bit? kör ni utan script?
Jag kör 64bit på Mac. Har du skapat en referensbild till cosmetic correction? Annars klicka ur den rutan. Jag har kört utan på alla mina bilder.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Var klickar man ur den rutan då? jag kan inte ens öppna scriptet :/

Edit, jag installerade den modulen, ej ett script tydligen, via process --> modules, search och sedan fann den tre moduler som jag installerade... nu fick jag igång preprocess-scriptet!

Edit två, det går inge bra alls för mig... den verkar ha svårt att hitta stjärnor på mina NEF-filer (nikon raw) men det finns gott om dem...
Skärmavbild 2012-11-24 kl. 19.05.18.png
Skärmavbild 2012-11-24 kl. 19.05.18.png (491.54 KiB) Viewed 6094 times
Efter att den processat och skapat -fit bilder av min raw-filer så fick jag detta felmeddelandet :/
Skärmavbild 2012-11-24 kl. 19.40.09.png
Skärmavbild 2012-11-24 kl. 19.40.09.png (490.43 KiB) Viewed 6094 times
Någon som kan veta vad som är galet?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Hmm något går fel med star alignment. Sen får du följdfel pga detta.

Skulle du kunna skicka mig ett par av dina råbilder skulle jag kunna testa och se om jag får samma fel.

Har du dropbox kan du lägga upp i en publik mapp där och skicka mig länken t.ex.

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Du har pm med lite raw-filer i.. inte bästa bilderna direkt men det är vad jag fick emd med hem från skogen i fullmåne :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Frazze »

Tjenare.
Jag har kollat på bilderna nu och orsaken till att de är svåra att aligna är nog tyvärr att det är rätt uppenbara trackingfel i bilderna.
PixInsight får svårt att matcha stjärnorna när de inte är riktigt runda.
Trackingfel
Trackingfel
DSC_0017_Preview01.png (439.68 KiB) Viewed 5981 times
Kör du oguidat? Isåfall skulle jag nog gå ner lite i exponeringstid för varje delbild. Då minskar risken att få dessa fel i alla bilder.

Trots allt så lyckades jag aligna alla utom en bild med DSC_0018 som referensbild, så det tycker jag du kan testa med också.
Jag kan lägga upp en snabb behandling av datat jag gjorde om det är ok?

(Kanske en moderator kan bryta ut denna tråd i två så vi inte tar bort fokus från Pers fina inledande tutorial?)

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Pixinsight - lite tips

Post by Corpze »

Tack för att du provade, jo jag fick inte igång guidekameran och jag körde 5minsubbar vilket syns tyvärr, du får jättehårda prova och lägga upp så jag ser hur pass bra det går att få de bildens iaf, om du kollar min bild på m31 i mitt galleri så ser du hur bilden blev i DSS + Lightroom, den verkar vara mer tolerant mot trackingfel kanske?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;