vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Metoder för astrofotografering
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

vilken brännvidd är bäst att använda när man fotar stjärnhimmel utan utrustning för jordens rotation? tänkte använda mitt samyang 8mm/3,5 fisheye men kanske borde ha ett vidvinkel (raktecknande) istället för fisheye? och räcker 3,5 i ljusstyrka?

har nämligen inte råd att köpa t.ex ett astrotrac för en herrans massa pengar så tänkte prova på att köra flera korta exponeringar och stacka ihop.

men är nu alltså osäker på vilket objektiv jag skall använda mig av.
Nexstar 127 SLT
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by Peter R »

Det går inte att svara på vilket som är bästa objektivet för det beror givetvis på vad du vill fotografera. Med en sensor i APS-C format och en 8 mm får du i stort sett med hela himmeln från horisont till horisont så den är lämpad för Vintergatan. Du kan exponera upp till c:a 15 sekunder utan stjärnspår och bländare 3,5 fungerar utmärkt.
Däremot kommer du inte att kunna stacka bilderna på grund av den speciella geometrin i objektivet. Det går att åtgärda med program som kan korrigera för objektivets distortioner. Hugin är ett sådant program och dessutom gratis. Det är egentligen tänkt att stitcha panoramabilder men kan annat också http://hugin.sourceforge.net/ .

Varför bygger du inte en barn-door tracker med eller utan motor? Finns många exempel om du googlar http://www.astropix.com/BGDA/SAMPLE2/SAMPLE2.HTM . Kostar nästan ingenting, är klar på en eftermiddag, enkel att använda och då kan du exponera flera minuter utan problem framför allt med en fisheye.
Jag fotograferade komet Hale-Bopp 1997 med en barn-door och exponerade i 2 minuter med en 300 mm och det blev en fantastisk bild.

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by Jonas »

Jag kan inte annat än hålla med! En Barndoor är både enkel och billig och kan ge fantastiska resultat.
Jag har även lyckats få bra bilder med vanligt stativ då jag använt mig av en Canon FD 20mm/f2,8 och 30 sekunders exponeringar vid ISO800 så alla möjligheter finns!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

kanske får prova mig på att bygga en sådan där då.

någon som har en bra ritning? eller förklaring på svenska?
tyckte det var lite svårt att se på den där länken hur man skulle bygga..

har för övrigt provat att fota stjärnhimmel med kitgluggen som följde med kameran (18-55mm) med störst bländare och lite olika slutare (och även olika iso) men fick usla resultat (ska se om jag kan har någon av de bilderna kvar på datorn så kan jag lägga upp för att visa)
Nexstar 127 SLT
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by glappkaeft »

Kitgluggarna kan definitivt fungera men kvalitetskontrollen varierar mer så risken är högre att man fått ett "måndagsex". Jag tog den här bilden på Mariestadsträffen 2010 med Canon 400D, kitglugg och stativ. Stackade 9x30 sekunder och drog lite i bildbehandlingsspakarna.

Med nya kameran (600D+kitlins) så blev det så här på en enkel 10 sekunders exponering när jag lekte med kameran när jag fått den.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

glappkaeft wrote:Kitgluggarna kan definitivt fungera men kvalitetskontrollen varierar mer så risken är högre att man fått ett "måndagsex". Jag tog den här bilden på Mariestadsträffen 2010 med Canon 400D, kitglugg och stativ. Stackade 9x30 sekunder och drog lite i bildbehandlingsspakarna.

Med nya kameran (600D+kitlins) så blev det så här på en enkel 10 sekunders exponering när jag lekte med kameran när jag fått den.

/Patrik

mina exponeringar blev lite som den du fick med 600D fast lite sämre. (enligt mig alltså ej fint/ok alls)
hitta ett exempel på en sida som var ganska likt mina bilder:
http://img135.imageshack.us/img135/5574/22222lt.jpg

men vad jag förstått så ska man kunna få t.ex sådana här bilder:
http://www.flickr.com/photos/60843428@N ... /lightbox/ (550d, Tamron 17-50 f/2.8 och tripod)
och
http://www.frankhollis.com/temp/MilkyWa ... alsack.jpg (10mm, f/4.5, ISO800, 30s)

och detta utan något som helst hjälpmedel som följer jordens rotation.


edit: ska väl tillägga att jag självklart förstår att t.ex första exemplet på bra bild är redigerat men hen har ju garanterat fått till en bra grund till skillnad mot mina bilder
Nexstar 127 SLT
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by glappkaeft »

Vilken teknik har du använt? För att få ett bra resultat med en enda bild så är kort brännvidd (helst 8-12 mm så man kan köra långa exponeringar utan för långa stjärnspår), mörk himmel (för att kunna pressa bilden i efterbehandling), RAW-format (ditto) och hyfsat högt ISO viktigt. Om man inte fixar det så måste man stacka fler exponeringar för att få fram svagare detaljer.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

glappkaeft wrote:Vilken teknik har du använt? För att få ett bra resultat med en enda bild så är kort brännvidd (helst 8-12 mm så man kan köra långa exponeringar utan för långa stjärnspår), mörk himmel (för att kunna pressa bilden i efterbehandling), RAW-format (ditto) och hyfsat högt ISO viktigt. Om man inte fixar det så måste man stacka fler exponeringar för att få fram svagare detaljer.
jag använde mig av 18mm (kitglugg på 18-55mm) med f/3.5 och provade exponeringar upp till 30s och testade iso 800, 1600 och 3200 (och t.om 6400)

självklart (eller för mig är det en självklarhet iaf :p) körde jag RAW.

ok, himlen var väl inte exceptionellt mörk men helt inom ramen för "godkänt".

här hittade jag iallafall en av bilderna (en av dem där jag uppenbarligen hade för lång slutartid iaf)
Image


hm, ska jag vara ärlig så hade jag visst f/8 på den bilden och 50mm med 30s slutartid (iallafall enligt exif)

men alla de andra bilderna hade nästan exakt samma resultat även om jag använde mig av större bländare och mindre brännvidd.
Nexstar 127 SLT
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by glappkaeft »

Är på jobbet fram till 07.15 så jag kan inte komma åt mina råbilder men jag ska försöka lägga upp något imorgon.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by glappkaeft »

Hej igen.

Jag har funderat en del men utan att se fler av dina råbilder så är det svårt att veta säkert men det kan vara så att någon kombination av slutartid, f-tal, brännvidd/slutartid som inte stämmer. Den viktigaste biten är nog dock bildbehandlingen. Bilderna du visade som exempel på vad du vill uppnå är väldigt hårt pressade i bildbehandlingen vilket bland annat syns på den kraftiga oranga gradienten i ena bilden. Vintergatsbilden är nog ännu hårdare pressad men den har betydligt bättre himmelsbakgrund.

Det visade sig att båda diskarna med RAW bilderna till de bilder jag visade dig ligger 30 mil bort så jag fulbehandlade istället några testbilder jag tog i Tavelsjö, Västerbotten från en bekants bakgård på nyårsafton. Bilden är centrerad runt polstjärnan, Cassiopeja, Andromeda och Plejaderna. Tyvärr så finns en kraftig gradient från närbelägna hus och gatulampor som framträder när man bildbehandlar. Notera att gradienten knappt är märkbar på orginalbilden men ändå så sabbar den vintergatsbandet i övre delen av bilden..

Obehandlad råbild (600D, 20s, ISO1600, F/4,5, 18mm)

Pressad (Curves/Levels)

Stackad, gradientbehandlad och pressad (9 bilder)

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by Pelle »

Hej!

Jag använder en Samyang 8mm på min Olympus E-P1. Den har lite mindre sensor än Canon så distorsionen blir inte lika extrem. Dessutom är Samyangen lite mer raktecknande än de flesta fish eyes. Oftast går det bra att registrera bilderna i Iris som jag använder.
Här är en bild jag tog i lördags på stativ utan drivning:
http://nsaaforum.ning.com/photo/sommare ... e=activity
Det blev en kort stack på 25 bilder vardera 40s långa eftersom frontlinsen immade igen.
Samyangen är inte skarp på F3,5 utan behöver bländas ner till 5,6. Avståndsskalan är fel på min vilket verkar vara vanligt. På min ligger oändligheten på 0.7m!
Stativfoto blir alltid en kompromiss. Oftast kör jag trots oskärpa på F3,5 och använder 40s exponering fast det ger lite utdragning.
Stativfoto är ett bra och billigt sätt att ta vidvinkelbilder och lära sig handgreppen som man använder för deep sky foto. Har du redan en Samyang så använd den!

Mvh,

Per Johansson
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

Pelle wrote:Hej!

Jag använder en Samyang 8mm på min Olympus E-P1. Den har lite mindre sensor än Canon så distorsionen blir inte lika extrem. Dessutom är Samyangen lite mer raktecknande än de flesta fish eyes. Oftast går det bra att registrera bilderna i Iris som jag använder.
Här är en bild jag tog i lördags på stativ utan drivning:
http://nsaaforum.ning.com/photo/sommare ... e=activity
Det blev en kort stack på 25 bilder vardera 40s långa eftersom frontlinsen immade igen.
Samyangen är inte skarp på F3,5 utan behöver bländas ner till 5,6. Avståndsskalan är fel på min vilket verkar vara vanligt. På min ligger oändligheten på 0.7m!
Stativfoto blir alltid en kompromiss. Oftast kör jag trots oskärpa på F3,5 och använder 40s exponering fast det ger lite utdragning.
Stativfoto är ett bra och billigt sätt att ta vidvinkelbilder och lära sig handgreppen som man använder för deep sky foto. Har du redan en Samyang så använd den!

Mvh,

Per Johansson
tack för informationen och bildexemplet!
nu ska jag bara lära mig stacka bilder också :)

har också hört att avståndsskalan är fel, men hur kollar man det?

utdragning på 40s? borde inte 8mm klara nästan 47s?
600/x(1,6*8) = 600/12,8 = 46,8
(men det kanske inte är en APS-C du har?)

vad menar du med lära sig handgreppen som man använder för deep sky foto?
Nexstar 127 SLT
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by Pelle »

- Avståndsskalan: fokusera med liveview på nåt kontrastrikt tio meter bort i dagsljus. Oändligheten med dessa objektiv börjar redan på några meters avstånd. Många verkar ha oändligheten på 0.7m så börja leta där :) . Skärpedjupet är så stort att det inte är jättenoga.
- När utdragningen börjar synas beror väl på pixelstorleken. Jag tror Oly PEN med 12 megapixel har nästan samma pixelstorlek som Canons 18 megapixel kameror. Sen är det väl en glidande skala hur mycket utdragning man "tål".
- Med handgreppen menar jag att man kan göra på samma sätt som vid foto med teleskop, dvs ta många lights+darks i raw, kalibrerara, registrera och stacka. Man kan ju oxå göra det enkelt för sig och fota wide field med bara en exponering med jpg och intern dark subtraktion (låter kameran ta mörkerbilden).
Wide field är lättare på flera sätt än teleskopfoto (ingen följning, lätt att hitta, ...) men har oxå några delar som är svårare:
- Registreringen kan strula vid väldigt vida bilder. I värsta fall kan man få handregistrera och croppa bort kanterna av bilden.
- Stora synfält gör att man ofta får fula gradienter från ljusföroreningar.
- Himlen rör sig men inte bakgrunden och det blir ju finast om båda "står stilla".

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by Pzyber »

Appropå utdragning/stjärnspår så brukar jag använda följande formler jag hittade på en sida en gång i tiden för att räkna ut stjärnspårens längd eller maximal exponeringstid för att slippa stjärnspår. Den första ger stjärnspårens längd i mikrometer vid himmelsekvatorn och den andra maximal exponeringstid för att stjärnorna inte ska vandra mer än en pixel maximalt.

1. L = F * E * 0,07 (vid himmelsekvatorn)
2. E = (P / F) / 0,07 (vid himmelsekvatorn)
E = exponeringstid i sekunder
F = objektivets brännvidd
P = pixelstorlek i mikrometer = L = stjärnspårets längd i mikrometer vid himmelsekvatorn.

En 550D har en pixelstorlek på ca 4,16 mikrometer
E = (4,16 / 8 ) / 0,07 (samyang 8mm)
E = (416 / 8 ) / 7
E = 52 / 7
E = 7,43s (den blir ju längre om man inte fotar nära himmelsekvatorn)

Fotar man 46,8 sekunder med en 550D och 8mm blir det med första formeln
L = 8 * 46,8 * 0,07
L = 26,21 mikrometers stjärnspår vilket ger 26,21/4,16 att stjärnorna rör sig med ca 6,3 pixlar vid himmelsevkatorn.

Sen beror det ju på optiken som används som sagts med, vissa objektiv ger ju mer eller mindre utdragna stjänror eller andra defekter ju närmare hörnen man kommer. När det gäller ljusstyrka så rekommenderar jag så bra som möjligt. Vissa objektiv ger ju rätt dålig kvalité på full öppning så jag brukar sällan köra på mer än 2,8. När det gäller brännvidd så ska du bara fota på stativ så beror det ju på bilderna som du vill uppnå vilket objektiv som passar bäst :)
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: vilket objektiv för stjärnhimmel? (korta exponeringar)

Post by tqila »

Pelle wrote:- Avståndsskalan: fokusera med liveview på nåt kontrastrikt tio meter bort i dagsljus. Oändligheten med dessa objektiv börjar redan på några meters avstånd. Många verkar ha oändligheten på 0.7m så börja leta där :) . Skärpedjupet är så stort att det inte är jättenoga.
- När utdragningen börjar synas beror väl på pixelstorleken. Jag tror Oly PEN med 12 megapixel har nästan samma pixelstorlek som Canons 18 megapixel kameror. Sen är det väl en glidande skala hur mycket utdragning man "tål".
- Med handgreppen menar jag att man kan göra på samma sätt som vid foto med teleskop, dvs ta många lights+darks i raw, kalibrerara, registrera och stacka. Man kan ju oxå göra det enkelt för sig och fota wide field med bara en exponering med jpg och intern dark subtraktion (låter kameran ta mörkerbilden).
Wide field är lättare på flera sätt än teleskopfoto (ingen följning, lätt att hitta, ...) men har oxå några delar som är svårare:
- Registreringen kan strula vid väldigt vida bilder. I värsta fall kan man få handregistrera och croppa bort kanterna av bilden.
- Stora synfält gör att man ofta får fula gradienter från ljusföroreningar.
- Himlen rör sig men inte bakgrunden och det blir ju finast om båda "står stilla".

/Per
oj det var många saker att lära sig om redigering :)
antar jag får börja kolla upp det där lights+darks och vad man kalibrerar samt registrerar. :)

men tack för svaren!

ps. vad sker om man går förbi oändligheten då? (dvs om oändligheten faktiskt är på 0,7 och jag sätter på oändlighets-tecknet)
Nexstar 127 SLT