Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Metoder för astrofotografering
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Init4theimaging »

Nybörjarfel var det ju, ha ha :D

Har säkert gjort de flesta nämnda här redan.
Senast glömde jag 2"-1,25" förminskaren och kunde inte göra nån drift-align.

En jag tyvärr upprepar med jämna mellanrum är att glömma daggkåpan hemma :evil:

Min värsta är nog att glömma handskarna hemma och temperatur mellan -8 och -11 halva natten innan molnen kom och "räddade" mig. Skam den som ger sig :D
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by pesa »

Mitt värsta misstag är att jag lånat ut utrustning till en idiot som vägrar lämna tillbaks den.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by bjorne »

Efter allt resande och dåligt väder så såg det ut att klarna upp en kväll så att jag äntligen kanske skulle kunna rikta in piren.
Hade ätit middag och druckit en hel del vin när jag gick ut vid 23 tiden och justerade piren mot Polaris.
Verkade helt perfekt, riktade in piren och lämnade den för att nästa dag markera var jag skulle borra hålen i betongen.
Dagen efter tyckte jag det såg lite konstigt ut, verkade peka mer åt NW än Norr, snabb koll med kompass, det var inte ens i närheten.
Summa summarum, alkohol och astronomi hör defenitivt inte ihop.
:shy:
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Hej Daniel,
det stämmer, det var så jag menade att den blir liten i själva bilden. Så många goda råd. Jag är verkligen tacksam för alla som ställt upp för mig.
Bathinov mask har jag redan köpt. Jag var ute i kväll och tog några nya bilder, använde LiveView med max zoom, och det var betydligt lättare nu att få bra focus. Nu fick jag bättre storlek på Orion nebulosan. Jag lägger ut en bild i morgon och tar tacksamt emot alla förslag till förbättringar.
Jag skall studera det du skrivit Daniel och det som alla andra skrivit.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by anders »

Wolfgang wrote:Hej, och tack för att ni ställer upp.
Har använt 800ISO och 10 megapixel.
Jag har provat med att stacka, men inte lärt mig det riktigt ännu, använde Deepskystacker.
Noise är påslagen, så den kommer jag att slå av. Vitbalans har jag ställt på dagsljus.
Återställa kameran är ett bra tips.
Jag har inte använt Liveview utan tittat i sökaren. Bra tips med att öka förstorningen i Liveview, tack.

Jag fick hem en hem en vievfinder med 1x och 2x zoom idag från Deal, den tänker jag prova.
http://dx.com/p/seagull-ii-right-angle- ... era-163756

Men varför får jag så liten förstorning på den färdiga bilden (på datorn)?

Jag har även beställt en PC kabel från Frankrike (Pierro Astro) för att kunna justera skärpan via ex ett Astroprogram,kan det vara en bra idé?
Den vinkelsökaren köpte jag för att använda vid macrofoto, den är rätt ok på 1 x och mycket ljus. Vid 2 x blev det enbart suddigt tyvärr.
Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by anders »

bjorne wrote:Efter allt resande och dåligt väder så såg det ut att klarna upp en kväll så att jag äntligen kanske skulle kunna rikta in piren.
Hade ätit middag och druckit en hel del vin när jag gick ut vid 23 tiden och justerade piren mot Polaris.
Verkade helt perfekt, riktade in piren och lämnade den för att nästa dag markera var jag skulle borra hålen i betongen.
Dagen efter tyckte jag det såg lite konstigt ut, verkade peka mer åt NW än Norr, snabb koll med kompass, det var inte ens i närheten.
Summa summarum, alkohol och astronomi hör defenitivt inte ihop.
:shy:
:) :) :) :)
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by anders »

Låta utrustningen stå framme så svärfarsan kom åt att " svinge" runt monteringen med låsta axlar. :S :S :angry:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Jonas »

Peter R wrote:
Jag kan bara instämma i det det mesta som du skriver Jonas. Vill man felsöka så är det viktigt att ha så få faktorer som möjligt som kan påverka bildresultatet, så "keep it simple" är det som gäller och skippa allt vad bias, darks och flats heter tills du har fått fram ett bra grundresultat som du är nöjd med.
Men som Glappkaeft skrev så har detta teleskop en bränvidd på 388 mm och inte 620 mm (du kanske räknade om med sensorns förlängningsfaktor?) Och eftersom det är en apokromat så blir det inga diffraktionslinjer utan man får gå på att stjärnan är så punktformig som möjligt för att avgöra bästa fokus.
Angående färgbalansen så spelar det ingen roll vilken du använder om du kör på råformatet däremot påverkar det jpeg-filens utseende i väldigt hög grad och då fungerar dagsljus bra. I stadsmiljö med mycket ljusföroreningar som färgar bilden röd-brun kan det ibland vara bättre att göra en "Custom WB" som direkt neutraliserar färgsticket. Tungsten inställningen är till för att fotografera i konstljus och kommer troligtvis att ge ett kraftigt blåstick i bilden.

/*Peter R
Hej Peter,
Jo, jag räknade med förlängningsfaktor 1,6x. När jag fotograferar med mitt 300 mm objektiv, får jag ett riktigt trevligt utsnitt på M42 så 388 mm borde vara lika bra.
Är du säker på att diffraktionslinjerna inte syns? Den försvinner väl inte för att man har en APO. Det är inte abberation du tänker på?
Jag kan naturligtvis ha helt fel och böjer då mitt huvud i ödmjukhet ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Jonas »

Starfish wrote:Vad är meningen med att ta RAW+Jpeg??..

Jag har fått många tips av andra och även läst på forum att man gärna kan leka med vitbalansen, färgkorrektion kan du ändå göra i slutprocessen om man är kunnig på att processera bilderna, det skadar inte bilden i slutändan. Kan vara meckigt att få in bra vitbalans ifall man har moddad kamera också, tror även det hjälper i det läget att köra något annat än dagsljus, bl.a custom WB som jag tillslut fastna för, finns dom som gillar blåsticket även..

Sen så vill jag säga att det är inte helt onödigt att använda sig av bias och lära sig var dom gör redan från start, förstår att det är överkurs men det är endå något han borde lära sig när han tar så långa exponeringar och säkert snart ökar till timmar.. Why not? Man kan även lära sig dark flats i början ifall man kör höga iso tal på sina flats\subs för att reducera bruset i flatsen..

Mvh Marko
Jag ser det så här:
Om man har stora problem att överhuvudtaget få till en acceptabel bild, ska man inte samtdigt börja fibbla med "överkurs-grejer" utan lösa det problem man har framför sig. RAW-bilder behöver man endast om man tycker att de är tillräckligt bra för att göra något med. I annat fall kan man "leka" med jpg tills man känner att det är tillräckligt bra. Det är lätt att ställa om men RAW-bilder tar betydligt större plats, längre tid att behandla och dessutom klarar inte alla program att hantera RAW-filer.

Jag har utgått från att det i detta fall är en omodifierad kamera som används. Om man är en riktig fena på bildbehandlig kanske man tycker det är lätt att justera tillbaka från tungsten till dagsljus men jag ser ingen mening i att utgå från en förändrad färgbalans till att sedan försöka få tillbaka den till "äkta".
Om det är en modifierad kamera är det en helt annan sak. Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att få till rätt färgbalans. Det blir praktiskt taget alltid lite för mycket rött och då kan det i vissa fall finnas anledning att skruva lite på inställningarna redan vid fotograferingstillfället men jag föredrar att göra detta efteråt.
Jag använder för övrigt nästan alltid LPR-filter i strålgången när jag fotograferar från en ljusförorenad plats och får på detta sätt ner det röda sticket väldigt mycket.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Hej, Jonas.
Jag håller med, det är lite överkurs och blir för mycket att ta in just nu. Jag tänker givetvis lära mig allt och alla tips jag fått är ett steg på vägen.
Nu har jag en bild som jag lägger ut, jag skäms nästan när jag ser de fina bilderna som ni lägger ut.
Med denna bild av Orion nebulosan, vill jag visa så liten den blir i bilden. Jag ser era bilder och objektet fyller ut hela bilden.
Blir det så när man stackar?

Jag tog 20 st foton a 2 minuter. Omoddad EOS 40D. ISO 1600. Spiken lade jag till förstås.
Brusrecucering var påslagen. Skall den vara avslagen?

Jag tog även ca 15-20 darks, så jag skall testa detta i DSS.
Tänker lära mig ta flats och bias så småningom.

Hur mycket bättre blir bilden efter den stackats i DSS? (i procent ungefär). Strechas bilden i DSS?
Hu mycket efterbehandlig gör man ca i Photoshop?

Försökte obsa lite i går kväll, men efter en halvtimma var glaset på min CPC 800HD igenfrostad. Hjälper det då med en daggkåpa eller bör man ha värmeband också?
Attachments
Orino_nebula_2.jpg
Orino_nebula_2.jpg (52.58 KiB) Viewed 4904 times
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by glappkaeft »

Wolfgang wrote:Nu har jag en bild som jag lägger ut, jag skäms nästan när jag ser de fina bilderna som ni lägger ut.
Med denna bild av Orion nebulosan, vill jag visa så liten den blir i bilden. Jag ser era bilder och objektet fyller ut hela bilden.
Blir det så när man stackar?
Nej, det har bara med det optiska systemets synfält att göra. Som jag skrev tidigare i tråden så beror synfältet på optikens brännvidd och kamerachippes storlek. Om du använder ett teleskop med 800 mm till 1000 mm bränvidd med samma kamer så kommer orionnebulosan täcka upp nästan hela bredden på bilden. Andra objekt som Andromedagalaxen kommer då andra sidan inte alls rymmas längre.

Stackar gör man för att få ett bättre signal-till-brus förhållandem d.v.s. en en mindre "brusig" bild.

Ett litet tillägg: Du ska absolut inte skämmas för dina bilder. Vi har alla varit nybörjare och de bästa bilderna du ser på nätet är ett resultat av bokstavligen tusentals timmar praktisk erfarenhet och teoretiska studier.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

OK jag förstår lite mer. Kanske man bör skaffa en refaktor med strörre brännvidd. Har du något förslag?
Bör man satsa på en CCD kamera? förslag?
Jag har ju också en Celestron CPC 800HD de luxe. Man kanske borde skaffa en wedge till den?
För min Dobsonian 12" lär inte var så användbar för imaging.
Jag ser att några frå bra resultat med ett teleobjektiv på kameran, det måste då väl vara minst 300mm?

Noterat, stackningen gör bilden mindre brusig.Tack.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by glappkaeft »

Wolfgang wrote:OK jag förstår lite mer. Kanske man bör skaffa en refaktor med strörre brännvidd. Har du något förslag?
Då du redan verkar ha grejer som fungerar så är det lika bra att använda dom. Det är betydligt lättare att komma igång med ett mindre teleskop för svårigheterna (och kostnaderna) ökar dramatiskt med storleken på grejerna. När man sedan kan använda grejerna så är det betydligt lättare att veta vad och hur (fast eller mobilt observatorium, etc.) man vill fota och vilken utrustning man vill ha. Finns tillräckligt många med fina objekt att fota i åratal med ditt teleskop, vrider du kameran 90 grader får du med Orionnebulosan, "Running man"-nebulosan samt både den övre och undre stjärnhopen. Det är en bild jag själv gärna skulle ta men jag har inget lämpligt teleskop.
Bör man satsa på en CCD kamera?
En vettig CCD kamera kostar 20 000kr och uppåt. Det är inget jag rekommenderar innan man vet vad man vill ha den till annars så köper man bara fel grejer.
Jag ser att några frå bra resultat med ett teleobjektiv på kameran, det måste då väl vara minst 300mm?
I Uppsala AmatorAstronomer astrofotar medlemmar med kamerobjektiv från 8 mm till 420 mm och teleskop från 440 mm till 3600 mm. Vad man använder beror helt på vad man vill fota.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by glappkaeft »

Ett exempel på vad som kan göras med utrustning (dock med korrektorlins) som påminner om din:
Orion nebulosan med omnejd - http://astronet.se/view_image.php?id=16 ... =1&filter=
Andromedagalaxen - http://astronet.se/view_image.php?id=1306
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Tack ännu mer lärorik info, Patrik. Det är Patrik du heter?
Verkar bli några timmar ikväll också, jag får montera en daggkåpa, kanske det håller bort frosten på teleskopet.
Har beställt ett värmeband.
Mina planer är att bygga att obeservatorium så fort frosten gått ur marken. Då har man allting uppställt och sparar tid mm.
Running man, tack för tipset.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410