Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Metoder för astrofotografering
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by glappkaeft »

Wolfgang wrote:Hej, jag är nybörjare och ser era fantastiska astrofoton.
Även om jag zoomar in bilden på min PC, blir den inte mycket större, jag zoomar tills jag ser pixlar men då är ju bilden kass.
Jag tar bilderna i RAW.

Jag har även fotat Plejaderna, Jupiter och med samma dåliga reslutalt.

Vad gör jag för fel? Förutom att jag borde börjat med denna fantastiska hobby för många år sedan.
För att kunna ha någon uppfattning om vad som inte fungerat så behöver vi ha tillgång till både RAW bilder och färdigbehandlat resultat. Listan på vad som kan gå fel när man astrofotar är i princip oändlig.

Astrofoto är beroende av en massa smådetaljer och det hjälper mycket att ha en grundläggande förståelse av hur man bör göra samt varför. Jag brukar därför rekommenderar alla som börjar med astrofoto att köpa en bok i ämnet, i längden sparar man massor med tid och pengar på det. Till skillnad från forumtrådar och hemsidor så brukar böcker vara betydligt mer pedagogiska, täcka "allt" och hålla en högre och jämnare kvalitet. Jag brukar rekommendera Covingtons "Digital SLR Astrophotography" men den har ganska många år på nacken och det finns möjligen bättre alternativ numera.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Peter R »

Hej,
för att fokusera kan du använda den usb-kabel som levererades med din kamera ihop med programet "Canon EOS Utility".
Då kan du sköta alla kamerans funktioner via datorn och även få upp liveview bilden på dataskärmen vilket gör det mycket lätt att hitta rätt fokus. Detta är väsentligt för har du inte fått in skärpan rätt så finns det inget du kan göra för att för att få till en bra bild.
När du tittar på den färdiga bilden i 100% eller högre på din dataskärm så kommer de minsta stjärnorna att vara en enda pixel stor när skärpan är perfekt.
Har du utdragna stjärnor som små raka streck har du problem med följet, antingen har du då använt för långa exponeringstider eller har lite dålig polinställning.
När du vet att dina basinställningar stämmer kan du sedan gå vidare och stacka bilderna i något bildbehandlingsprogram.

/*Peter R
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

OJ så många bra råd.

När det gäller förstorningen så är det väl bäst att jag inväntar klart väder och tar lite bilder.
Räcker det att jag tar en bild på Orionnebulosan så jag kan visa vad jag menar med liten?
Eller skall jag ta en serie om 10 bilder a 2.30 minuter 1600 ISO, samt några Darks.
Så jag återkommer med bild så kan ni kolla vad jag menar.

Du skrev att du strechade bilderna i förväg Marko. Hur menar du? I kameran eller i datorn?

Tungsten skall det vara, uppfattat, tack.

Jag skall testa att förstora Livebilden, tack för infon om det.

Spara bilderna utan settings? hur menar du Marko?

Wolfgang
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Jonas »

Jag tycker det verkar som vi väl snabbt ramlat in på överkursen.
Det viktigaste nu är väl att reda ut varför bilden blir så liten. Du har ju tagit 5-minutersexponeringar och har du då tagit den vid ISO 400 eller mer och RAW (helst RAW+jpg), ska du få bra bilder med bra utsnitt med den brännvidd (ca 620 mm) du har. Något annat är fel.
Jag vill heller inte rekomendera inställning av kameran till något annat än dagsljus. Det är lätt att förändra bilden i efterhand men har du fel färgbalans rån början, är det betydligt svårare att få till det.
Jag skulle inte heller rekommendera att du ger dig in på Bias och Subs men eventuellt darks (för att ta bort döda pixlar) och flats (för att få en jämnt utlyst bild). Det känns lite för mycket annars. Det är för övrigt inte alls nödvändigt att ta darks och flats för att få eb acceptabel bild.

Liveview är däremot väldigt praktiskt. Ställ in på en stark stjärna och fokusera tills strålarna bryts av diffraktionslinjer. Då har du perfekt fokus!

Lycka till!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Hej Jonas,
Alla god råd är tacksamma.
Jag börjar som du förslog, det är ju alltid bäst bäst att ta ett steg i taget eller som du beskriver, backa till början och se var problemet uppstår.

Tack Jonas.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by BumpaBerra »

Hej På Er.
Jag är otroligt tacksam för att jag funnit till denna site. Har fotat vanligt hela mitt liv men altid varit lockad av astronomi och de fantastiska bilder jag ser. Har sedan ett tag börjat plocka ihop en astrofotoutrustning och läser allt jag kommer över. Är därför tacksam för alla NI som delar med sig av Er kunskap. Har teleskopet klart och väntar på montering, Guidning och lite småplock. Så någon gång i Februari kommer jag väl att trevande försöka finna vägen från himmel till färdig bild men jag misstänker att vägen dit går genom helvetet.
Tack ska Ni ha!
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by glappkaeft »

Wolfgang wrote:Alla god råd är tacksamma.
Jag börjar som du förslog, det är ju alltid bäst bäst att ta ett steg i taget eller som du beskriver, backa till början och se var problemet uppstår.
En tanke slog mig. Kan det vara så enkelt att du har kommit åt kamerans inställningar som sparar bilden i en lägre upplösning eller som en beskuren bild? Om du högerklickar på en bild, väljer egenskaper, går till fliken information och letar efter "bildstorlek" så får du bildens upplkösning. Den borde vara 3888 × 2592 om allt stämmer.
När det gäller förstorningen så är det väl bäst att jag inväntar klart väder och tar lite bilder.
Räcker det att jag tar en bild på Orionnebulosan så jag kan visa vad jag menar med liten?
Orionnebulosan borde fungera utmärkt men om du redan har bilder på något känt objekt så fungerar även det alldeles utmärkt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Tack för tipset. Jag kollar. Just nu klarblå himmel i Karlstad, och plusgrader.
Så det blir att testa så fort jag kommer hem.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Peter R »

Jag tycker det verkar som vi väl snabbt ramlat in på överkursen.
Det viktigaste nu är väl att reda ut varför bilden blir så liten. Du har ju tagit 5-minutersexponeringar och har du då tagit den vid ISO 400 eller mer och RAW (helst RAW+jpg), ska du få bra bilder med bra utsnitt med den brännvidd (ca 620 mm) du har. Något annat är fel.
Jag vill heller inte rekomendera inställning av kameran till något annat än dagsljus. Det är lätt att förändra bilden i efterhand men har du fel färgbalans rån början, är det betydligt svårare att få till det.
Jag skulle inte heller rekommendera att du ger dig in på Bias och Subs men eventuellt darks (för att ta bort döda pixlar) och flats (för att få en jämnt utlyst bild). Det känns lite för mycket annars. Det är för övrigt inte alls nödvändigt att ta darks och flats för att få eb acceptabel bild.

Liveview är däremot väldigt praktiskt. Ställ in på en stark stjärna och fokusera tills strålarna bryts av diffraktionslinjer. Då har du perfekt fokus!
Jag kan bara instämma i det det mesta som du skriver Jonas. Vill man felsöka så är det viktigt att ha så få faktorer som möjligt som kan påverka bildresultatet, så "keep it simple" är det som gäller och skippa allt vad bias, darks och flats heter tills du har fått fram ett bra grundresultat som du är nöjd med.
Men som Glappkaeft skrev så har detta teleskop en bränvidd på 388 mm och inte 620 mm (du kanske räknade om med sensorns förlängningsfaktor?) Och eftersom det är en apokromat så blir det inga diffraktionslinjer utan man får gå på att stjärnan är så punktformig som möjligt för att avgöra bästa fokus.
Angående färgbalansen så spelar det ingen roll vilken du använder om du kör på råformatet däremot påverkar det jpeg-filens utseende i väldigt hög grad och då fungerar dagsljus bra. I stadsmiljö med mycket ljusföroreningar som färgar bilden röd-brun kan det ibland vara bättre att göra en "Custom WB" som direkt neutraliserar färgsticket. Tungsten inställningen är till för att fotografera i konstljus och kommer troligtvis att ge ett kraftigt blåstick i bilden.

/*Peter R
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Tack för tipsen,Peter.
Jag bor på landet så jag har inga stora problem med ljusföroreningar, förutom grannen som har lite trädgårdsbelysning.
Jag använder Canons råformat CR2 som bildformat.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by hostklint »

Kolla in programmet APT för att styra din canon. http://www.ideiki.com/astro/
Har liveView in i datorn, du kan göra hela sekvenser av tagningar, fokus hjälp i liveview ...... och mycket mer

Du kan göra det mesta i gratisversionen och vill du köpa kostar det en spottstyver.
För mig är det oumbärligt.
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Wolfgang »

Det programmet har jag köpt, och jag väntar på en PC kabel från Pierro Astro (Frankrike).
Det programmet verkar vara perfekt för sådana ändamål. Tack för tipset.
Wolfgang
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Starfish »

"OJ så många bra råd.

När det gäller förstorningen så är det väl bäst att jag inväntar klart väder och tar lite bilder.
Räcker det att jag tar en bild på Orionnebulosan så jag kan visa vad jag menar med liten?
Eller skall jag ta en serie om 10 bilder a 2.30 minuter 1600 ISO, samt några Darks.
Så jag återkommer med bild så kan ni kolla vad jag menar. - Gör så, testa runt 2 minuter med ISO1.6k, typ 10-20st och en tredjedel av dom i darks.

Du skrev att du strechade bilderna i förväg Marko. Hur menar du? I kameran eller i datorn? Jag sa att man inte ska låta DSS stretcha bilderna när dom är klara och det stänger du av när du ska spara den till en tif, alltså utan den kommer inte se ut som den gör på bilden du får upp direkt, den kommer vara helt kolsvart och kanske några stjärnor beroende på hur många exponeringar och hur du har stackat bilderna..

Tungsten skall det vara, uppfattat, tack. Ja börja med att testa det, sen kan du testa andra tills du hittar den du mest gillar :)

Jag skall testa att förstora Livebilden, tack för infon om det.

Spara bilderna utan settings? hur menar du Marko? Förklaringen ligger ovan ;)

Wolfgang"




Med vänliga hälsningar, Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Starfish »

Jonas wrote:Jag tycker det verkar som vi väl snabbt ramlat in på överkursen.
Det viktigaste nu är väl att reda ut varför bilden blir så liten. Du har ju tagit 5-minutersexponeringar och har du då tagit den vid ISO 400 eller mer och RAW (helst RAW+jpg), ska du få bra bilder med bra utsnitt med den brännvidd (ca 620 mm) du har. Något annat är fel.
Jag vill heller inte rekomendera inställning av kameran till något annat än dagsljus. Det är lätt att förändra bilden i efterhand men har du fel färgbalans rån början, är det betydligt svårare att få till det.
Jag skulle inte heller rekommendera att du ger dig in på Bias och Subs men eventuellt darks (för att ta bort döda pixlar) och flats (för att få en jämnt utlyst bild). Det känns lite för mycket annars. Det är för övrigt inte alls nödvändigt att ta darks och flats för att få eb acceptabel bild.

Liveview är däremot väldigt praktiskt. Ställ in på en stark stjärna och fokusera tills strålarna bryts av diffraktionslinjer. Då har du perfekt fokus!

Lycka till!

Jonas
Vad är meningen med att ta RAW+Jpeg??..

Jag har fått många tips av andra och även läst på forum att man gärna kan leka med vitbalansen, färgkorrektion kan du ändå göra i slutprocessen om man är kunnig på att processera bilderna, det skadar inte bilden i slutändan. Kan vara meckigt att få in bra vitbalans ifall man har moddad kamera också, tror även det hjälper i det läget att köra något annat än dagsljus, bl.a custom WB som jag tillslut fastna för, finns dom som gillar blåsticket även..

Sen så vill jag säga att det är inte helt onödigt att använda sig av bias och lära sig var dom gör redan från start, förstår att det är överkurs men det är endå något han borde lära sig när han tar så långa exponeringar och säkert snart ökar till timmar.. Why not? Man kan även lära sig dark flats i början ifall man kör höga iso tal på sina flats\subs för att reducera bruset i flatsen..

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Astrofoto - Nybörjarfel, lär av andras misstag

Post by Init4theimaging »

Hej.

Wolfgang, Jag utgår från att du menar att orionnebulosan blir liten i din bild, och inte att själva bilden blir liten.
Teleskopets brännvid och kamerans sensor-chip avgör hur stor plätt(field of view) av natthimlen som kommer avbildas. Objektets storlek kommer avgöra hur stor del av den plätten objetet kommer att fylla.

http://www.12dstring.me.uk/fov.htm

Lek lite med den här. Du får en ungefärlig uppfattning om hur din bild kommer att fyllas.

När det gäller fokus är en Bahtinov mask ett ypperligt hjälpmedel. Du gör den ganska lätt själv.

Googla Bahtinov mask och läs om hur den fungerar och används.

Börja din fokusering utan masken. Använd live view och zoma in en stark stjärna i eller nära objektet du tänkt plåta.
Ställ fokus något så när. Häng på masken och plåta typ 5-20 sekunders exponeringar eller vad som nu kan behövas(varierar från fall till fall), och fokusera tills diffraktions mönstret ser rätt ut. Dra åt lås skruven lite lätt. Klart.

Bifogar en jpeg av masken till min 80ed. Borde funka utmärkt till din 66:a oxo.
Lek med utskrifts storleken i "förhandsgranska" till du har en storlek som passar ditt teleskop(behöver inte vara helt exakt). Den svarta boarden ska ligga utanför linsen för att inte stjäla nått ljus.
Du kan laminera pappret och sen skära bort de vita fälten, alternativt, limma utskriften på ett lite kraftigare plast-ark med vanligt lim-stift för kontors bruk. Låt torka över natten och skär ut dan efter. Lägg den utskurna masken i ljummet vatten en stund så släpper limmet busenkelt.

Du kan oxo designa din egen mask här http://astrojargon.net/MaskGenerator.as ... eSupport=1 , men fil formatet e lite bökigt och måste konverteras innan utskrift.

Mvh,
Daniel
Attachments
Bahtinov mask
Bahtinov mask
svg2raster80crop.jpg (87.9 KiB) Viewed 5596 times