Hur stackar jag min nålgalax?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Hur stackar jag min nålgalax?

Post by gunnar »

Hej,
Sitter och tittar igenom orört bildmaterial från säsongen som ska bildbehandlas. Trodde jag hade fotat nålgalaxen under 2 olika tillfällen. Nu hittade jag ytterligare en stack bilder från februari på samma objekt tagna med 5min x iso1600. Dom andra två bildhögarna är tagna med 5min x iso800.

Jag har alltså tre högar bilder från olika tillfällen på objektet. Alla är 5min exponeringar men en av högarna har iso 1600 och dom andra två högarna har iso 800. Vid alla tre tillfällena togs även motsvarande darks. Ska man stacka varje hög var för sig med resp. darks först till 3 färdiga stackar? Eller kan man stacka olika darks och lights samtidigt?? Ja hur gör man egentligen :?:

Fotat med Dslr. Jag stackar med deep sky stacker.

Hälsningar
Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Hur stackar jag min nålgalax?

Post by Tompa »

Hej,

jag håller också på att sy i hop ngc4565 ;)

Lite klurigt när du har data med olika iso. I mitt fall har jag haft data med iso800 från tre olika kvällar, vilket är enkelt i DSS. Jag har lagt offset i main group (den är gemensam för alla bilder) och därefter lights/darks/flats från respektive kväll i group 1, 2 respektive 3.
(Mitt första försök blev inte rätt; jag lade lights1/darks1/flats1/offset i main group, lights2/darks2/flats2/offset i group1 och lights2/darks2/flats2/offset i group2. Då kombinerades darks och flats för de olika grupperna ihop och användes sedan för att kalibrera alla bilder innan stackning, vilket gjorde att slutprodukten såg väldigt mysko ut...)

Jag har surfat runt för att hitta någon smart lösning för olika iso men inte hittat något. Det enklaste är kanske att stacka bilderna för de tre olika tillfällena för sig och sedan stacka ihop dessa till en slutbild.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hur stackar jag min nålgalax?

Post by Lazze »

Tack för tipset med att lägga offset i main group. Jag hade tidigare provat samma sak som ditt första försök och såg att det blev fel. Sen kom jag inte vidare, men nu kan jag göra ett nytt försök.
Tyvärr har jag inte heller någon lösning för att smidigt stacka olika iso i DSS.

/Lasse
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hur stackar jag min nålgalax?

Post by gunnar »

Hej,
Jag kände inte till det här med att använda olika file groups i DSS ska jag erkänna. Men det står ju lite om det i manualen ser jag. Tomas jag får göra lite olika experiment och prova mig fram. Tack för informationen.

Hälsningar
Gunnar