Astrofoto 101

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Astrofoto 101

Post by Corpze »

Måste säga att bilderna på detta forum håller grymt hög klass, är själv nybörjare men har fotat en hel del... Har precis införskaffat mig mott första teleskop, ett nexstar 5Se och redan insett att en ny montering är ett måste för att fota med dslr... kameran är en omoddad Nikon D80

Men ni som fotar med dslr, hur lägger ni upp en kväll, ni får gärna berätta allt från kaffebryggningen till slutredigeringen av bilden, nej kanske inte redigeringen men uppriggning och align, val av mål, guidning (hur ni gör som inte guidar) och fokus med mera...

Med vänlig hälsning, grymt sugen astrofotografnybörjarnovis från 59e graden i Arvika!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astrofoto 101

Post by Robert »

Allas metoder är olika men man kan alltid lära sig något eller få tips på hur andra jobbar.

Jag skrev i en tråd hur jag jobbar.

viewtopic.php?f=6&t=5686

Kaffe är inget för mig jag dricker däremot tee ibland då jag fotar :) Någon gång ute vid teleskopet...
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofoto 101

Post by Corpze »

Intressant läsning, ett snäpp högre nivå än den jag ligger på just nu :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Astrofoto 101

Post by Frazze »

Så här brukar jag lägga upp en kväll.

1. Bära ner alla prylar, vilket tar fyra-fem rundor.
2. Ställer upp stativet och polinställer (senaste gångerna med hjälp av EQMac)
3. Hänger på teleskopet, guidetelekop och kamera och balanserar allt.
4. Kopplar upp kameran i Nebulosity
5. Börjar 3-star align
6. Vid första align-stjärnan så ställer jag in fokus med en bathinov-mask.
7. När align är klart så kopplar jag upp teleskopet mot SkySafari och styr det därifrån.
8. Ställer in på lämligt objekt och styr dit. (Har bara hyfsad fri sikt mot norr och öst).
9. Startar PHD, kopplar upp mot guidekameran, letar upp en guidestjärna och kalibrerar guidningen.
10. Tar några testexponeringar med olika tider för att se hur det ser ut.
11. Ställer in Nebulosity så att den kanske tar 40 exponeringar á 5-6 minuter samt startar guidningen.
12. När allt är igång kan jag gå in en sväng, sen går jag ut och tittar till var 30 min kanske så att allt går som det skall.
13. När sessionen är klar så börjar jag med att ta flats, kanske 30 st och sen plockar jag av kameran och lägger den i sin väska där den får ligga och ta först bias och sedan börja på darks.
14. Packa ihop allt och bär in.
15. Eftersom darksen inte blir klara så får kameran ligga inne och fortsätta över natten, vilket egentligen inte är optimalt för temperaturen inte stämmer med utetempen, men senast fick den ligga och fota i kylskåpet över natten :) Då håller den sig iallafall konstant.
16. Somnar.