Guide till förbehandling i Nebulosity

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Frazze »

Här diskuteras denna tråd: viewtopic.php?f=6&t=6336 (edit: Anivision)

Mvh
Daniel
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Damberg »

Tack Daniel!!!
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Damberg »

Som jag förstår det kan man endast styra Canon DSLR och ej Nikon. Vet du om man kan ladda in filer tagna av en Nikon (.nef)?

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Damberg »

Damberg wrote:Som jag förstår det kan man endast styra Canon DSLR och ej Nikon. Vet du om man kan ladda in filer tagna av en Nikon (.nef)?

Mvh // Ola
Laddat hem och provat! Funkar med Nikon filer :-)
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Frazze »

Damberg wrote:
Damberg wrote:Som jag förstår det kan man endast styra Canon DSLR och ej Nikon. Vet du om man kan ladda in filer tagna av en Nikon (.nef)?

Mvh // Ola
Laddat hem och provat! Funkar med Nikon filer :-)
Vad bra! Vill man styra DSLR med Nebulosity så finns det endast stöd för Canon, precis som du säger.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Corpze »

Jättebra guide... men för mig så stämmer inte screenshots'en... kör senaste (3.02) där man bes ange darks, flats, bias och lights på samma sida... hur gör man där?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Frazze »

Corpze wrote:Jättebra guide... men för mig så stämmer inte screenshots'en... kör senaste (3.02) där man bes ange darks, flats, bias och lights på samma sida... hur gör man där?
Hej.
Ja i version 3 så har funktionaliteten att förbehandla bilder stegvis tagits bort och ersatts av en dialog där man kan göra allt i ett svep.
Jag har funderat på att utöka guiden och nu när version 3 släppts så är ju guiden inte längre up to date, så jag får ta och fixa det så snabbt som möjligt.

Men kort kan jag säga att du laddar dina darks genom att klicka på knappen Dark1 (Dark2 och Dark3 är om man i samma omgång har flera olika typer av darks, vilket man sällan har. Möjligen att man har flat-darks också)
Ladda dina bias (om du har några) med knappen Bias1. Sedan laddar du dina Flats med Flat1 och där väljer man även hur flatsen skall kalibreras. Normalt sätt behövs bara bias subtraheras från flatsen så då väljer du Bias1 i den dropdownlistan.
Om du fotar med en OSC (typ DSLR) så har jag fått bäst resultat om man väljer CFA Scaling i den sista dropdownen för Flat1.

Sedan trycker du på Light1 och väljer dina light-bilder, alltså de faktiska bilder du tagit på objektet. Sedan får man välja hur dessa skall kalibreras. Om du använder dig av darks så behöver du inte kalibrera bias här eftersom din darkframe innehåller biassignalen och kommer dras bort samtidigt som darksignalen. Välj alltså då "No bias" i första dropdownen och sedan Dark1 i den andra. Har du ingen dark men bias så gör tvärtom, välj bias1 som bias och no dark som dark.
I sista dropdownen väljer du Flat1.
Sedan är det bara att klicka OK så kommer Nebulosity först att stacka dina dark till en masterdark, sedan bias till en masterbias. Efter det kommer flatsen kalibreras och stackas till en masterflat.
Slutligen kalibreras dina lights och när det är klart är du redo att normalisera och färgkonvertera bilderna för att slutligen stacka dem.

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Corpze »

Frazze wrote:
Corpze wrote:Jättebra guide... men för mig så stämmer inte screenshots'en... kör senaste (3.02) där man bes ange darks, flats, bias och lights på samma sida... hur gör man där?
Hej.
Ja i version 3 så har funktionaliteten att förbehandla bilder stegvis tagits bort och ersatts av en dialog där man kan göra allt i ett svep.
Jag har funderat på att utöka guiden och nu när version 3 släppts så är ju guiden inte längre up to date, så jag får ta och fixa det så snabbt som möjligt.

Men kort kan jag säga att du laddar dina darks genom att klicka på knappen Dark1 (Dark2 och Dark3 är om man i samma omgång har flera olika typer av darks, vilket man sällan har. Möjligen att man har flat-darks också)
Ladda dina bias (om du har några) med knappen Bias1. Sedan laddar du dina Flats med Flat1 och där väljer man även hur flatsen skall kalibreras. Normalt sätt behövs bara bias subtraheras från flatsen så då väljer du Bias1 i den dropdownlistan.
Om du fotar med en OSC (typ DSLR) så har jag fått bäst resultat om man väljer CFA Scaling i den sista dropdownen för Flat1.

Sedan trycker du på Light1 och väljer dina light-bilder, alltså de faktiska bilder du tagit på objektet. Sedan får man välja hur dessa skall kalibreras. Om du använder dig av darks så behöver du inte kalibrera bias här eftersom din darkframe innehåller biassignalen och kommer dras bort samtidigt som darksignalen. Välj alltså då "No bias" i första dropdownen och sedan Dark1 i den andra. Har du ingen dark men bias så gör tvärtom, välj bias1 som bias och no dark som dark.
I sista dropdownen väljer du Flat1.
Sedan är det bara att klicka OK så kommer Nebulosity först att stacka dina dark till en masterdark, sedan bias till en masterbias. Efter det kommer flatsen kalibreras och stackas till en masterflat.
Slutligen kalibreras dina lights och när det är klart är du redo att normalisera och färgkonvertera bilderna för att slutligen stacka dem.

Mvh
Daniel
Tack för snabbt svar, jag fick igång det och lyckades stacka 10st bilder (5st åt gången i demon då bara 5st lights går att välja i dialogrutan som kommer upp) och fick till det hyffsat, men jag har stött på ett annat problem som kanske är en bugg i osx lion eller liknande... Efter att jag gjort en "align and combine" så stackar och alignar programmet bilderna och när den är färdig så får jag välja att spara bilden, men när jag sedan skall croppa den, eller spara ner bilden som PNG under File - save 16bit png... så sparar den bara en av de tio st stackade bilderna, samma efter croppen mao, den visar bara en av de tio st stackade. Är detta någon bugg eller gör jag fel? OBS, just nu provar jag demon för ev. köp'

edit; Kan det vara så att skjutreglaget i displayrutan för "raw image set to white" ändrar sig, för när jag kryssade ur auto och drog ner reglaget framträdde bilden som jag tror är stackad???
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Frazze »

Corpze wrote: Tack för snabbt svar, jag fick igång det och lyckades stacka 10st bilder (5st åt gången i demon då bara 5st lights går att välja i dialogrutan som kommer upp) och fick till det hyffsat, men jag har stött på ett annat problem som kanske är en bugg i osx lion eller liknande... Efter att jag gjort en "align and combine" så stackar och alignar programmet bilderna och när den är färdig så får jag välja att spara bilden, men när jag sedan skall croppa den, eller spara ner bilden som PNG under File - save 16bit png... så sparar den bara en av de tio st stackade bilderna, samma efter croppen mao, den visar bara en av de tio st stackade. Är detta någon bugg eller gör jag fel? OBS, just nu provar jag demon för ev. köp'

edit; Kan det vara så att skjutreglaget i displayrutan för "raw image set to white" ändrar sig, för när jag kryssade ur auto och drog ner reglaget framträdde bilden som jag tror är stackad???
Hej.
Jag vet inte om jag hänger med exakt här men du säger att du har stackat tio bilder? Resultatet blir ju då en bild (som är resultatet av stackningen) och det är den som programmet sparar. När man stackar blir resultatet alltid bara en enda bild.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Corpze »

Japp, fick till det till slut, kolla gärna och kommentera (eskimånebulosan) på förstasidan :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by anivision »

Jag tyckte att denna guide var så bra gjord att den var värd att få en fast plats överst i forumet.

Jag kopierade tråden och rensade bort alla andra inlägg för att få alla delar av guiden samlade och inte utspridda i en lång tråd. Jag är inte helt hundra på om detta var bra eller dåligt dock...

Frazze, om du publicerar fler delar så flyttar jag över dom till den andra tråden.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by Frazze »

anivision wrote:Jag tyckte att denna guide var så bra gjord att den var värd att få en fast plats överst i forumet.

Jag kopierade tråden och rensade bort alla andra inlägg för att få alla delar av guiden samlade och inte utspridda i en lång tråd. Jag är inte helt hundra på om detta var bra eller dåligt dock...

Frazze, om du publicerar fler delar så flyttar jag över dom till den andra tråden.
Tack så mycket för det omdömet!
Att ha en rensad variant blir bra tycker jag. Om det uppstår frågor så kan man ställa dem i den här tråden.
Kanske borde läggas in en länk längst ned till denna tråd just för det syftet så man lätt hittar den om man vill ställa en fråga.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Guide till förbehandling i Nebulosity

Post by HanssonJ »

Härligt jobb Frazze. Har haft mycket stor nytta av denna.

Bra initiativ och lägga den först.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D