Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by jwarell »

utas wrote:Hej!

Skönt att konstatera att det finns fler än jag som är galen nog att ge sig ut att plåta planeter på självaste Nyårsafton! :D
Jag hade oflytet att missa den skapliga seeingen med ca: en halvtimma... Lagom jag gjort kollimeringstest, som visade ett bra kollimerat teleskop och en skapligt stadig himmel och fått in Jupiter på kamerachipet, blev luften väldigt turbulent.

Undrar även ang. Tou cam:en, hur pass känslig den är, om man jämför med TIS -kamerorna? Antar att den behöver bra mycket mer ljus för att återge samma detaljer, jämfört med TIS -kamerorna. Har sett bilder tagna (INTE från Sverige!) med just Tou Cam, som är åtskilligt bättre än de bilder jag lyckats ta, men det är då med "större" teleskop...

Jag funderar allvarligt på att nästa uppgradering inför säsongen 2012, skall bli TIS nya DBK.21, så man slipper fibblandet med filterhjul och bildbehandling av separata färgkanaler. Finns fördelar och nackdelar med allt, får ta en allvarlig funderare.

Hur som helst, fick du till en fin bild, i slutet av året!

Mvh, Roger!

Jag lyfter ur detta svar och skapar en ny tråd eftersom ämnet är speciellt intressant.

Ett färgchip (dvs ccd eller cmos med bayermatris) ger ju möjlighet att snabbt fånga en färgbild. Är utmärkt om seeingen varierar eller om man har bråttom (snart mulnar det...). Men eftersom en färgpixel genereras av 4 filtrerade pixlar blir upplösningen sämre än med ett monokromt chip. Så potentiellt ger ett monokromt chip med samma pixelstorlek detaljrikare bilder (så långe seeingen tillåter det). Pga bayermatrisen är också färgchippet mindre ljuskänsligt än ett monokromt chip, där varje pixel är ofiltrerad.

Färgchip har ofta också ett IR-blockfilter som begränsar möjligheten att fota närmare IR, detta för att ge naturligt färgade dagsljusbilder. Ett monokromt chip kan völjas icke UV/IR-blockat. Betyder att detdå går att använda tex metanfilter långt bortom det röda för lite mer vetenskapliga bilder, framförallt av jupiter. Eller tex korta UV-filter för Venus. Ett stort plus, om man är lite mer intresserad av planeterna.

Men färgbilden med ett monokromt chip ska ju skapas av tre separata filtrerade bilder. Detta tar tid, och kräver även separat behandling av tre filmsnuttar. Den stora fördelen är att man kan använda smala filter och därmed begränsa både skopets färgfel och refraktionen. Dessutom fokuserar man separat i alla kanaler - ger förhoppningsvis bra fokus i alla färger, men är också tidsödande.

RGB-filter avsedda för trefärgsfoto är något mer effektiva (mer kvadratiska transmissionskurvor) än fotometriska BVR-filter, men de förra kan ju inte användas för fotometri. Något att också tänka på.

Jag har planetfotat med äldre större refraktorer och Schmidt-Cassegraintuber med ToUCam-kameror. Alla dessa har gett tämligen diffusa bilder pga kromatisk aberration. En monokrom kamera med filter hade definitivt varit att föredra. Nu fotar jag med en Newton, och detta problem är borta. Bilderna är skarpare, speciellt blåkanalen, än med de andra teleskoptyperna. Så det funkar bra. Men det går att öka upplösningen ytterligare med ett ljusstarkare monokromt chip -både för att pixelskalan ör mindre och tiderna blir kortare.. Har man begränsat med tid kan man nöja sig med en luminansbild enbart tagen med UV/IR-block i kombination med en ToUCam-bild för färgseparation. Lite struligt, knappast snabbare än färgfilterfoto.

Att ett färgchip har färgkanaler som inte överrensstämmer med något fotometriskt system är ingen egentlig nackdel, så länge man inte ska göra just fotometri. Färgkanalerna blir ändå jämförbara medde som ges av färgfilter, och visar fysikaliskt samma fenomen på planeterna.

Eftersom jag har färgfilter och filterhjup ska jag testa detta med en monokrom TIS DMK21-kamera., även om Newton+färgchip funkar bra.

Till Roger: En ToUCam III har ett sony icx098qb-cip. En TIS DBK 21 ett icx098bq-chip. Någon skillnad finns säkert, men de är väldigt snarlika. TIS-kameran kanske är ljuskänsligare om elektroniken ger lägre brus. Vet inte!

/Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by Lars L »

Ska Roger byta kamera tror jag att det är detta han refererar till;

CCD sensor: SONY EXView CCD ICX618ALA, färgvarianten?
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by utas »

Hej!

Egentligen borde det faktum att seeingen och väderlek oftast är väldigt snabbt skiftande vara skäl nog att bara använda en färgkamera. MEN, så finns det då de nätter som man iaf. lyckas få ett antal minuter av stadig seeing. Det är då man gärna vill använda monokrom kamera med separata färgfilter. Jag tror att den största fördelen ligger i att dels kunna fokusera de olika färgkanalerna individuellt, dels att kunna använda hela chipet vid varje upptagning. Sen finns det även exempel på bilder tagna med gamla DBK.21:an under bra förhållanden som är helt otroliga. Bland de främsta planetfotograferna finns de ju faktiskt de som bara använder färgkameror. En annan sak som talar för en färgkamera är att man slipper korrigera för planetrotationen som är högst påtaglig vid en 3 x 1 min. tagning med RGB -filter på Jupiter. I mitt fall tror jag nog att det smarta valet är att uppgradera till TIS nya DBK.21, med det nya känsligare chipet. Jag märker också tydligt av de temperaturförändringar som uppstår vid omfokusering mellan de olika färgkanalerna, när man är nära huvudspegeln på SCT:n och justerar fokuseraren, i form av en fladdrig bild som tar ca: 10 sekunder för att stabilisera sig... misstänker att dessa effekter kommer att bli värre då jag i år kommer att plåta mycket från balkongen.

Jag har plåtat planeter genom apo -refraktorer, SCT, MAK och Newtons och får nog säga att SCT:n är det instrument som ger (mig!) minst bekymmer. En stor Newton ställer höga krav på monteringen och är vindkänslig. Refraktorn går bort pga. begränsad apertur/krona och därmed sämre upplösning. MAK:en har en lång nedkylningstid och betydligt högre kostnad apertur/krona än SCT:n. Visst finns det nackdelar med SCT:n, med stor centralobstruktion och viss kromatisk aberration. Dessa faktorer är nog mer påtagliga om övriga faktorer (seeing) är perfekta. Vilket de nästan aldrig är.

Johan: jag tror nog, då det verkar sitta samma Sony -chip i TouCam och en gamla DBK:n, att skillnaden ligger i elektroniken. DBK:n klarar av att överföra okomprimerad data med 60 fps. Kanske mindre störningar från elektroniken med. DBK -kamerorna har heller inget inbyggt IR -filter. Det är TIS´s DFK -kameror som kommer med det inbyggt.

Lars: Japp, det är en uppgradering till nya DBK:n jag är ute efter. Kanske... :D

Mvh, Roger.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by Lars L »

Den nya DBKn behöver inte vara fel, har själv funderat på det (mindre strul) men min seeing är det inget fel på. Flyttade hit p.g.a. den. Tror att du kan få problem från balkongen med all värmestrålning runt omkring.

Ska bli kul att följa resultatet vad det nu än blir. Tycker att man ska välja det teleskop man trivs bäst med och som man känner bäst. Som vanligt inget är skrivet i sten.


Mvh Lars L
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by jwarell »

Tror nog att för de allra flesta är en färgkamera rätt väg att gå för planetfoto, oavsett teleskop. Enkelhet i användning är fundamentalt viktigt, annars använder man inte grejerna. Och att minimera tid för bildbehandling kan inte vara annat än positivt, med tanke på allt annat man har att göra...

Det är ju också en fråga om kostnad för en del, monokrom kamera plus filterhjul och filter blir ju många gånger dyrare än enbart färgkamera. Håller med, DBK21:an med 618-chippet verkar väldigt intressant.

/Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto - färgchip eller färgfilter?

Post by Lars L »

Anser ändå att monokameran med 618 ALA sensorn är överlägsen färgvarianten.