Det här med flats...

Metoder för astrofotografering
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Det här med flats...

Post by ThomasK »

Starsoft wrote:
Det är nog lite svart magi över det här med flat-bilder
När det gäller bin 2x2 med en färgsensor så tycker jag att det borde bli problem med stjärnornas olika färgindex oavsett om man använder flatbilder eller inte, det verkar inte vara en optimal metod för magnitudbestämmning som ni redan har konstaterat.
Anders
Att använda 2x2 bin för fotometri med en DSLR-kamera är inget jag sett att nån annan testat. Tvärtom rekomenderar alla guider jag sett att enbart använda G-kanalen. Men jag brukar inte ta en rekomendation för huggen i sten och vill ofta testa själv vad som funkar och inte funkar. Ibland uppfinner man hjulet på nytt, ibland kan man komma till helt nya insikter.

I detta fallet funkar det faktiskt utmärkt att göra 2x2 bin. Jag har testat detta rätt mycket, minst sagt, i samband med epsilon Aurigae-projektet och i genomsnitt fått en aning bättre resultat med denna metod. Med bra resultat menar jag vilken överensstämmelse 20 jämförstjärnor med konstant ljusstyrka har mellan de uppmätta värdena och deras katalog-magnitud.

En förutsättning för att detta ska funka är att stjärnornas styrka i B-G är lika stor som styrkan i G-R. Ofta verkar detta tydligen vara fallet. Har gjort en del stickprov på AAVSO:s magnitudangivelser (i det fallet jämfört B-V och V-R) och det vanligaste verkar vara att båda värdena överenstämmer rätt väl. Dock finns det säkert många stjärnor där detta inte är fallet och då kommer 2x2 bin metoden att ge felaktiga värden, så man får testa och jämföra båda metoderna innan man bör använda den.

Anledningen till att 2x2 bin gav lite bättre resultat tror jag hänger ihop med att man använder data från alla pixlar i Bayer-matrisen. Om man bara använder G går ju 50% av pixlarna bort.
Thomas Karlsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Det här med flats...

Post by Starsoft »

Hej
Vilken variant av panel var det?
http://www.firstlightoptics.com/gerd-ne ... anels.html
Jag lägger in ett foto på den när den lyser framöver.
Handlaren skriver så här "The brightness is very even across the whole surface and it works well for the most critical imaging applications, even photometry or spectroscopy", typisk astroprodukt med andra ord.

Men jag brukar inte ta en rekomendation för huggen i sten och vill ofta testa själv vad som funkar och inte funkar
Låter som en sund och spännande inställning.

När jag skrev "det verkar inte vara en optimal metod för magnitudbestämmning" om 2x2 så menade jag inte det var fel att göra så utan jag tänkte att man kanske skulle kunna använda färginformationen på ett konstruktivare sätt än att bara slå ihop den till en kanal för att förbättra S/N. Borde man inte kunna använda färginformationen för att ytterligare förbättra noggrannheten genom att vikta värdena från jämförelsestjärnorna, eller vad tror du?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Det här med flats...

Post by ThomasK »

Starsoft wrote:Hej

Borde man inte kunna använda färginformationen för att ytterligare förbättra noggrannheten genom att vikta värdena från jämförelsestjärnorna, eller vad tror du?

Anders
Kanke en idé, jag har inte funderat på det tidigare... Jag har testat lite grand att få fram B-magnituder genom att använda bildens B-kanal, men fick inte så bra resultat. Jag fick ett B-V som var ca hälften av vad det borde, men med så stora individuella avvikelser att jag gav upp.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Det här med flats...

Post by Tompa »

Synd på flat-field panelen, jag var nära att beställa... Jag är ju fortfarande i början av det här, så jag har inte blivit så luttrad ännu. Men jag borde ha misstänkt att det var så :D
Borde man inte kunna använda färginformationen för att ytterligare förbättra noggrannheten genom att vikta värdena från jämförelsestjärnorna, eller vad tror du?
Här är jag inte riktigt med i resonemanget, menas det att man tar större hänsyn till de stjärnor vars uppmätta och transformerade magnituder har minst fel i förhållande till sina "katalogmagnituder"?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Det här med flats...

Post by Starsoft »

Hej
Synd på flat-field panelen, jag var nära att beställa
Här är en bild på flatpanelen, bilden är stretchad men den ojämna belysningen syns direkt med blotta ögat, säkert är den ändå användbar men det var inte vad jag hade hoppats på och den är definitivt inte värd pengarna när den lär kräva en mattskiva framför.
Image
Här är jag inte riktigt med i resonemanget, menas det att man tar större hänsyn till de stjärnor vars uppmätta och transformerade magnituder har minst fel i förhållande till sina "katalogmagnituder"
Jag har inte tänkt färdigt på det här ännu :D men nog borde man kunna använda färginformationen som finns i bilden bättre än att klumpa ihop den till grått?

Anders

EDIT: Jag ser nu att panelen nästan ser ut som Jupiter 8)
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb