Utbrända stjärnor

Metoder för astrofotografering
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Utbrända stjärnor

Post by hansg »

I går fick jag fiasko på flera bilder, centrum av ljusa stjärnor och centrum på M92, blev svarta såg t som brandfläckar med en vit ring omkring,
exp tiden var kort c:a 15 sekunder och bilder sparades i fits.
Har aldrig sett detta tidigare på Astrobilder
Har varit med om liknande en gång när jag scannade äldre fotoplåtar med porträtt, vid sparande i bmp blev mycket ljusa partier "utbrända" svarta, undrar vad det beror på?

Sparade en bild för info resten kasserade, på bilden syns tydligt stjärnans svarta centrum
h-g
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Utbrända stjärnor

Post by Pzyber »

Testat att dra vitnivån åt höger?
Ser enligt histogrammet ut som du klipper bort data i nuläget.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Utbrända stjärnor

Post by hansg »

Tyvärr är "utbrändheten" kvarstående i alla lägen,
Verkar som något hänt under en period, först bra bilder sedan c:a100 bilder med fel sedan bra igen med samma inställning.
h-g
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Utbrända stjärnor

Post by Yayks »

Halloj !

Titta på din bild statestik, där ser du att ditt min värde är negativt, detta betyder att din bild dynamik ligger lite snett så att säga.
När du sparar bilden kan inte mjukvara hantera detta utan den skär då bort en del av datat och bilden e kaput !

I mjukvaran Iris kan man justera detta genom komandot "add" å så knappar man in motsvarande sifra som det negativa talet i rutan value och så e det kirrat, men hur man justerar i det programet du använder vet jag inte kanske det finns något "equlize" eller liknande för att justera detta.

Lycka till !
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Utbrända stjärnor

Post by hansg »

Tack, har Iris men det är ett program som gör att jag åldras i förtid :shy:
Men jag får väl försöka mig på det igen.
h-g
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Utbrända stjärnor

Post by Yayks »

hansg wrote:Tack, har Iris men det är ett program som gör att jag åldras i förtid :shy:
Men jag får väl försöka mig på det igen.
h-g
Kunde inte hålla med mer !

Potent program men användarvänligheten saknas lite typ...

Men vi skyller på månen det är väll den den huvudsakliga orsaken till en massa brus i bilderna just nu så att det är mycket svårt att få fram bra bilder, man kan juh inte stretcha bort bruset hur mycket man än skulle vilja önska det.
Har kommit på mig själv ibland med att försöka detta lol :D
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Utbrända stjärnor

Post by hansg »

Utbrända stjärnor fixades genom att först öppna och spara bilderna i kamerans ,Starlight Xpress, eget kamera o bildprogram!
h-g