Exempelbilder för stackning efterlyses

Metoder för astrofotografering
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Hej

Nu är EOS bilderna på plats.

Eftersom det finns ett systerprogram till Iris som heter Isis som man använder till spektroskopi så har jag också lagt ned en serie testbilder på Vega tagna med en Star Analyzer som intresserade också kan leka med.

Om inga andra synpunkter finns så startar jag Iris-kalendern på julafton, jag kommer då bara att beröra de delar av bildbehandlingen som är "icke förstörande", dvs bara så långt att bilderna fortfarande kan användas till fotometri, vidare behandling i t.ex. Photoshop har jag alldeles för dåliga kunskaper om så det lämnar jag till någon annan att fortsätta med.

Iris hittas här: http://astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Frazze »

Starsoft wrote:Hej

Nu håller jag på och kopierar upp ett set bilder från min EOS300D, också på M33 så att det finns färgdata också. Bilderna är som tidigare inte av toppklass utan valda för att det finns kompletta set med kalibreringsbilder. Tillsammans med det svartvita materialet taget med 11002 kameran så bör det ändå gå att få till ett hyggligt resultat tror jag.

Jag har bara använt Iris för bildbehandling men om det skulle finnas intresse för det så skulle jag kunna göra en steg för steg handledning under helgerna i en egen tråd, typ ett steg varje dag, för den grundläggande hanteringen, men det flesta kanske använder Maxim?

Anders
Jag testade kombinera färgdatan med det svartvita. Det var lite elaka gradienter i färgdatat som jag inte riktigt fick bukt med men provade slå ihop kanalerna ändå.
Så här blev resultatet. Mitt första försök att göra en LRGB-bild.
Attachments
M33 LRGB
M33 LRGB
M33_Starsoft_M33_LRGB_PI_crop_small.jpg (93.61 KiB) Viewed 1643 times