Solen i HA

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Solen i HA

Post by Cristofer »

Jag har nyligen skaffat ett HA-solfilter och håller på att lära mig solfoto med en DSLR. Har sett att det finns två sätt att fota, ett är att fota i svartvitt, och så finns det en guide som säger att man ska dela upp färgkanaler och slänga de som inte har så mycket signal. Vilken metod är egentligen bäst? Fotar jag i färg så blir den röda kanalen helt överexponerad när blå och grön är korrekta. Väljer man att exponera så att röd kanal är korrekt exponerad så blir de övriga två för mörka. Det är väl iofs så det ska vara, men den metoden verkar inte fungera för mig. Hur gör ni som håller på med solfoto med DSLR?

En annan sak: Varför blir solytan ojämnt belyst ibland. Se detta inlägg på min blogg: http://rymden.wordpress.com/2011/07/05/ ... juli-2011/, översta bilden. Området upp till höger är betydligt ljusare och saknar detaljer på ytan. Bilden under har jag fotat med en barlow, och där ser man detaljer som inte finns med på den övre bilden. Sitter något snett eller?
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen i HA

Post by gost »

Cristofer,

Fotar du med en DSLR och i RAW så behöver du inte bekymra dig om svartvitt eller inte. I teorin skall bara data finnas i den röda kanalen eftersom det bara är ljus i det röda spektrat som släpps igenom. Datat i dom andra kanalerna är så kallat spill. I min Nikon D7000 har jag betydligt mindre spill än i min Nikon D300, så mängden varierar beronde på sensor. Titta i dom olika kanalerna och se i vilken du får bästa datat. Skulle det tex. vara i den gröna kanalen så kan du överexponera bilden för att få mer data i den gröna kanalen och sedan jobba med den.

Det fenomen du upplever med ojämnt belyst yta kallas för "hot spot", ett fenomen som förekommer inom solfoto. Coronados PST lider ganska mycket av det, och det är störande framför allt vid fotografering. Jag får det också till viss del med mitt Lunt 50mm filter, men kan kontrollera det lite via programvaran till min kamera där jag kan ställa gammanivån vid fotografering.

En bra guide till solfoto finns här: http://astro-nut.com/SolarPrimer.pdf
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen i HA

Post by Cristofer »

Tackar för svaret. Jag har läst igenom guiden och lärt mig en del. Jag får en hel del spill. På min Canon 60D får jag mest spill till blå kanal, och på min moddade 350D får jag mest spill till grön kanal av någon anledning, och betydligt mer dyker upp på histogrammet. Tycker även resultatet blir bättre på 350D. Synd bara att det är betydligt svårare fokusera med 350D då man saknar live view.

Det börjar dyka upp allt fler solfotografer nu,. Vågar man hoppas på någon sorts föreläsning inom ämnet på Norrland Star Party 8)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen i HA

Post by gost »

Jag planerar att själv hålla ett litet föredrag på NSP om mitt solfotograferande. Det är ett intressant område och en väldigt rolig (och behaglig) typ av fotografering :-)
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen i HA

Post by Cristofer »

Låter bra.

Håller med om att solfoto är behagligt. Det är inte ofta man kan ha på sig shorts vid teleskopet. Fast nya problem uppstår, insekter t ex. Humlor som är intresserade av solfiltret 8)