Kraftig vinjettering

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Kraftig vinjettering

Post by Frazze »

Hej.
Jag har nyligen införskaffat mig ett teleskop för att kunna fota med, men de få bilder jag tagit hittills har inte blivit bra.

Jag får bl.a. kraftig vinjettering (främst till höger i bild) och i allmänhet dålig data tycker jag.

Här är ett exempel på M51 som jag överdrivit nivåerna i för att visa vinjetteringen.
M51 vinjettering exp. 3 min, ISO 1600
M51 vinjettering exp. 3 min, ISO 1600
m51_vignetting_small.jpg (198.93 KiB) Viewed 3778 times
Här är samma bild obehandlad (förutom konverterad till färg från raw)
M51 exp. 3 min, ISO 1600
M51 exp. 3 min, ISO 1600
m51_original_small.jpg (115.87 KiB) Viewed 3778 times
Nu fotade jag tyvärr från en plats som är hyfsat ljusförorenad, så det spelar nog in men hur mycket kan man förvänta sig att det förstör bilden?
Mitt teleskop är ett Sky watcher explorer 200PDS, 8" newton. Jag har tyvärr inte kollimerat det sedan jag fick det.
Jag använder mig av en Canon 500D DSLR.


Om någon är nyfiken finns FITS-filen här att ladda hem. http://tanker.mine.nu/files/M51_3m_001.fit (58Mb stor.)

Någon som har någon förklaring till vinjetteringen och kanske några andra nyttiga tips för att ta bättre bilder?

Mvh
Daniel
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Kraftig vinjettering

Post by GAIS »

Nästan alla teleskop har vinjetering, ett stort ccd chip (som din dslr) förvärrar problemet.
Detta är dock inget större problem, lösning:

1) Ta flats!, Flats bilder tar bort detta problemet till 100%
2) Man kan även fixa det i t.ex photoshop utan flats, men flats är att föredra.

Ljusförorening påverkar inte ditt problem (alla har detta problem med lite större chip!).
I övrigt tycker jag inte dina bilder ser så dumma ut alls!
Om du tar ett gäng och stackar kommer det säkert bli kanon.

I övrigt kan man se att din kamera inte sitter perfekt i strålgången, då vinjeteringen inte är centrerad.
Detta kommer medföra bananstjärnor (bl.a.) nån stans på bilden.

Kolla med CCDInsepctor hur din bild ser ut rent "tekniskt"
CCDInspector kan du ladda ner och köra gratis i 30dgr

Detta bör du fixa till.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Kraftig vinjettering

Post by Frazze »

Hej och tack för svaret.

Jag får kika på flats lite framöver.
Skall även noga kontrollera kameran så den sitter som den ska och sen är det bara att försöka komma ut så ofta som möjligt och ta massa bilder.

Kan man tjäna på att gå ner till ISO 800 för att försöka minska bakgrundsljuset lite tro?

Mvh
Daniel
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Kraftig vinjettering

Post by GAIS »

Det tror jag inte gör någon skillnad, men lägre ISO ger i sig alltid lägre brus.
Jag fotar aldrig över ISO800.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Kraftig vinjettering

Post by Frazze »

Hej igen.
Nu har jag fotat lite mer och jag får samma fenomen med vinjettering som tidigare. Denna gång hade jag roterat kameran 90 grader från den position som det satt i när jag fotade M51 samt kontrollerat noga att kameran satt i ordentligt men ändå får jag samma ojämna vinjettering (på höger sida). Jag tog även flats denna gång också men det hjälpte inte, troligen har jag inte gjort dem på rätt sätt.

Kan det vara så att själva fokuseraren sitter lite snett i min tub? Och kan dålig kollimering orsaka detta tro?

Någon som har något tips vad för tester man kan utföra för att hitta orsaken till detta?

Att jag får vinjettering accepterar jag, men det att den är så mycket kraftigare på ena sidan vill jag få bort.

Mvh
Daniel
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Kraftig vinjettering

Post by Morgan »

Det kan bero på att tuben är dåligt kollimerad och jag rekommenderar att du provar med en laserkollimerare för att få en mer centrerad vinjetering.
En laserkollimerare är inte så dyr och är väl investerade pengar om du vill använda din Newton till att fotografera då du behöver kollimera tuben med jämna mellanrum.
Om du har photoshop så kan du få bort vinjeteringen i det programmet. Det är inte lika bra som om man har flats, men det är bättre än inget.
// Morgan
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Kraftig vinjettering

Post by Frazze »

Så här blev M13 när jag fotade senast. Man ser att vinjetteringen är kraftigast till höger.
Jag ska försöka kollimera så gott det går visuellt, tills jag skaffat en laserkollimerare alt. en Cheshire och se om det hjälper.
Tack för kommentarerna.
M13_small1.jpg
M13_small1.jpg (369.69 KiB) Viewed 3609 times