Lätt som en plätt, svårt och nästan omöjligt

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Lätt som en plätt, svårt och nästan omöjligt

Post by Lasse »

Astrofotografering är, om man får tro de flesta amatörastronomer, bland det svåraste man kan sysselsätta sig med som amatör. Det kräver stabil montering, exakt följning och en mängd tillbehör som många har svårt att stava till.

Är det så? Nej, det är lite av en myt.

Jovisst kan astrofotografering vara svårt, näst intill omöjligt. Precis som all annan fotografering så kan det vara både enkelt och svårt beroende på vad man fotograferar och hur man gör det. Att fotografera en sten på marken rakt upp och ner är betydligt lättare än att fånga en fågel i flykten eller en fotbollsmålvakt som gör en kanonräddning. Det är ungefär likadant inom astrofotografering.

Att ta en bra bild på en liten ljussvag galax eller planetarisk nebulosa kan vara hiskeligt svårt, men att bara ta en bild av stjärnhimlen med kamera är inte speciellt svårt.

Är man intresserad av att bli astrofotograf är det viktigt att börja i rätt ända. Det räcker att man har en kamera. Det första steget är att ex. fotografera Månen eller att ta stjärnspår. Kameran är fast monterad på ett stativ och slutaren öppnas för några minuter så att man får stjärnspår i bilden. Det kan många gånger bli vackra bilder.

De flesta som är medlemmar i Astronet Online har på ett eller annat sätt provat på astrofotografering. Detta är inga nyheter för er. Men för dom som vill ta steget från ren visuell betraktelseastronomi till fotografisk så kan det vara lönt att läsa vidare.

Det finns en lite felaktig inställning till vad man behöver för att framgångsrikt fotografera deepsky-objekt. Den allmänna inställningen säger att man måste ha en stabil montering av god kvalitet med bra följning. Man måste inte ha det, men man kanske bör ha det om man ska söka sig längre ut i djuprymden.

Höga krav på utrustning medför höga kostnader vilket i många fall leder till att folk avstår från att astrofotografera. Det är lite synd.
Astrofotografering kan utföras på ganska enkla monteringar, till och med lite ostabila, bara man kan ställa in polaxeln hyfsat rätt och följa med justerrattar. Detta har jag bl a beskrivet i en artikel som handlar om piggybackfoto som ni hittar på denna länken:

http://www.swedbird.com/astro/piggyback.pdf eller om ni går in på http://www.astronet.se och kikar under Piggyback i menyn.

Nedanstående bild är tagen med kamera och 200 mm teleobjektiv monterad vid sidan av en 70 mm f/13 reftaktor som användes som guideteleskop. Båda var monterade på en billig EQ-3 montering (samma typ som leveraras med ex. Lotus, Lidl och andra nybörjarteleskop). Följningen skedde manuellt genom att vrida justerrattarna för hand.

Image

På detta sättet, att följa för hand, är det möjligt att fotografera ganska obehindrat upp till brännvidder på 3-400 mm. Jag har själv fotograferat framgångsrikt med 600 mm, men då börjar det bli lite svårt. Men det går om man är noggrann.

Utöver att fotografera piggyback så finns det bl a Barndoortrackers, enkel montering av två brädskivor som gör det möjligt att fotografera med i alla fall 2-300 mm utan större problem. Det gäller bara att ställa in rätt från början.

Jag vill med denna tråden få till en diskussion som resulterar i att vi får fler astrofotografer och bryter ner myten om astrofotografering som en svår, dyr och krävande sysselsättning.
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Du har så rätt Lasse.
För många år (ca. 25) sedan kämpade jag med min gamla 60 mm Unitronrefraktor på EQ-stativ (som jag faktiskt har kvar!) med att ta många piggybackbilder.
Stativet var motordrivet med hembyggd frekvensomvandlare men andra axeln fick jag korrigera manuellt.
Det blev en hel del hyfsade bilder med den tidens mått. "Innefilmen" på den tiden hette Ektachrome 400 och exponeringar i 20 minuter+ var inte helt ovanligt.

Om jag nu visste hur jag ska sätta in en bild här så skulle jag skriva följande:
Nedanstående bild är en av de bilder jag tog med en enkel utrustning. Jag vill minnas att objektivet var ett Konica 135 mm/f: 3,5 och exponeringstiden var nog runt 20 minuter.
(Den virtuella) bilden är kanske inte i klass med de allra bästa :wink: men jag tycker ändå att den fortfarande håller - speciellt med tanke på den enkla utrustningen.

Det bästa med dessa fotosessioner var just tillfredsställelsen över att ha lyckats hålla följestjärnan inom det lilla hårkorsets fyrkant trots att det var kallt som tusan och man ändå måste hålla sig fullständigt stilla när man justerade följningen.
Efter detta följde spänd förväntan på framkallningen av bilderna. När man sedan såg att det blev bra så kändes det verkligen som en seger.

Med detta vill jag inte säga att allt var bättre förr utan att man faktiskt inte alls behöver ha en supermontering med autoguider, kanonfin CCD-kamera och dyra objektiv. Det fungerar med ett enkelt stativ, film och mekaniska systemkameror också!

Bästa Hälsningar

Jonas
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Post by tomvictor »

Lasse:

Alt kommer nok litt an på hvor kresen vedkommende er på sine astrobilder. Det er feil å fortelle nybegynnere at du tar "hubble" bilder med en EQ3 montering. Jeg sier ikke at du sier det, men noen kan få et slikt inntrykk.

Jeg mener at det i for mange år har vært reklamert med plastikk teleskop til kr. 599,- og 500x forstørring osv. og det har bidratt til å svekke interessen for astronomi og astrofoto. Etter å ha sett flotte bilder på tv og internett blir sikkert 90 % eller flere skuffet første gang de titter i et billig teleskop. Rett å slett for at de ikke har blitt fortalt at det er noe dritt og at de ikke kan se særlig mye farger (annet en blå/lilla koma) eller flotte galakser som spinner rundt.

En montering for astrofoto har vel samme funksjon som et fotostativ for fotografer. Du finner vel ingen naturfotograf med respekt for seg selv som går rundt med et stativ til kr. 199,-? Klart du kan ta bilder med det, man du blir fort lei og innser at du ikke har utstyr som du kan vokse med og forbedre seg med over tid.

Kjøper man kvalitet fra starten har man noe å "vokse med" fremover og det har en annenhåndsverdi hvis du en gang skulle selge det, så det er ikke bortkastede penger. De fleste som er astronomi interesserte er glade i velkonstruerte ting og setter stor pris på å bruke en kvalitetsmontering. Kjøper man et Lidl teleskop (jeg har et) beholder man det for evig eller gir det bort gratis når du blir lei.

Jeg har gjort en "blindtest" av inntrykk på dyrt vs billig utstyr på ukyndige personer som har vært på besøk hos meg. De har først observert en stund med en Celestron 100mm F5 short tube og senere gått over til min Takahashi 102. Jeg spurte om de syntes de så noe forskjell og det er ikke tvil, kvalitet vinner hver gang. De fleste syntes det var "jobbig" å observere med Celestron, det var vanskelig å fokusere, koma, rystelser og hele opplevelsen var slitsom. TAKén var alle veldig fornøyde med, de syntes det var en fin opplevelse og at man fikk mye mer dybde og farger på stjerner som stemmer med dem man forventer av et teleskop. Monteringen er også stabil.

Det er et lite hav av penger i forskjell på disse to teleskop/montering. Men jeg tror at jeg brukt "passe" med penger på dette utstyret. Det kommer til å ta meg lang tid før jeg har kunnskap til å bruke dette 100 %. Når det en gang skjer, så kjøper jeg noe som er bedre, jeg sparer allerede til nytt, men jeg ikke vet hva jeg kommer til å trenge :D

Jeg ser ikke for meg en ung nybegynner i dag som står ute i -10 grader og guider i 3 timer manuelt med et filmkamera på en EQ3. Det er ikke noe fremtid, det er et tilbakelagt stadiet som det kommer til å bli mindre av etter som tiden går. Vi bør heller appellere til de unge med dagens teknologi; remote desktop, fjernstyring, autoguiding, autofokus og foto behandling på pc osv.

Det er min mening.
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag förstår vart du vill komma Tom, men det viktiga är att få folk att förstå att man måste inte börja med dyra saker bara för att kunna utvecklas. Man kan börja med vad ekonomin tillåter och för att man inte har råd med en Losmandy så ska man inte heller avrådas från att astrofotografera.

Sedan behöver det inte vara -10 grader och 3 timmar med ögat i guideteleskopet. Mina handtrackningsbilder är visserligen inga Hubblebilder, men de duger i jämförelse med bilder tagna med utrustning 5 ggr dyrare. Förrresten, varför ska man jämföra?? Mina bilder tog jag i lugn och ro under ca en halvtimme totalt sett iklädd bara en lätt jacka i början av september.

Man behöver inte göra saker svårare än vad det är eller att få det att framstå som dyrt, heligt, omöjligt och bara för dom som har råd. man kan göra det för nöjes skull och kanske... kanske göra det så enkelt, så billigt och så tekniskt primitivt som det bara går bara för sportens skull.

Jo, för 25 år sedan kände jag en av sveriges bästa fotografer. Han hade en käpp (som han plockat i skogen) som han använde som fotostativ och kan nog lugnt påstå att kvaliteten i bilderna hade inget med "stativet" att göra utan hans erfarenhet, noggrannhet och tålamod. Det är nog likadant inom astrofotografin.
Hälsningar

Lasse
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Post by tomvictor »

Lasse wrote:Jag förstår vart du vill komma Tom, men det viktiga är att få folk att förstå att man måste inte börja med dyra saker bara för att kunna utvecklas. Man kan börja med vad ekonomin tillåter och för att man inte har råd med en Losmandy så ska man inte heller avrådas från att astrofotografera. ..
Man må selvfølgelig ikke begynne med dyra saker, men hvorfor inte hvis økonomien tillater det? Jeg prøver å fortelle de som vil begynne med astrofoto at det kreves en viss kvalitet på utstyret og da særlig på monteringen. Jeg har aldri fattet argumentet om at en nybegynner må nøye seg med en enkel montering, hva er logikken i det?
Lasse wrote:Man behöver inte göra saker svårare än vad det är eller att få det att framstå som dyrt, heligt, omöjligt och bara för dom som har råd. man kan göra det för nöjes skull och kanske... kanske göra det så enkelt, så billigt och så tekniskt primitivt som det bara går bara för sportens skull..
De fleste som jeg har hatt på besøk syntes det ser ganske lett ut.
"Kan du ta slike bilder med det der" er en vanlig kommentar.
Husk at de som ikke vet noe om dette kun forbinder astrobilder med store profesjonelle teleskoper.
De fleste som kjøper ny TV i dag bruker 10.000 eller mer så hvorfor ikke kjøpe en montering til 10k. (brukt) eller mer hvis det er det som er hobbyen?

Husk at dagens unge er vant til effektivitet/teknikk, manuell håndsveiv er milevis unna hva de fleste kan tenke seg. Har de ikke penger så råder jeg de til å melde seg inn i nærmeste astroforening, der de får tilgang på bra utstyr mens de sparer penger til eget.
Hvis de er interessert i astrofoto hjemme burde de, som et minimum, kjøpe seg et skikkelig kamera/linse og en god montering, teleskop er ikke så viktig i starten. har du en god montering klarer du deg uten teleskop/pc en stund.

Jeg har et par på jobben min som nå har kjøpt seg Lidl teleskop, og de hopper ikke akkurat av glede selv om de var billige. (med unntak av de som kjøpte Meade ETX70 som var ganske fornøyd). Jeg tror du må ha en viss erfaring for å sette pris på enkeltheten til Lidl teleskopet :)

Mine førsøk med piggyback / eller kun kameralinse på montering:
http://www.tomvictor.com/ngc7000.htm
http://www.tomvictor.com/M42_wide.htm
http://www.tomvictor.com/m31_wide.htm
http://www.tomvictor.com/Machholz.htm

Egentlig tar jeg alt for lite bilder piggyback :roll:
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag håller med Tom om att en stabil montering är viktigt och det är värt att lägga pengar på en stabil montering om man har möjlighet till det.

Men som du visar Lasse kan man åstadkomma bra resultat även med billiga enkla monteringar. För riktigt widefieldfoto så ställer monteringen inga större krav men ju mer man ökar bildskalan desto större krav ställs på en stabil montering.

Det viktigaste är ju dock att man använder det man har istället för att drömma om den åperfekta uppsättningen som man aldrig kkommer få råd till :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Toms bilder

Post by skafar65 »

Hej Tom

Jättefina bilder du tagit! Gillar framför allt din M42 bild med lite träd i förgrunden. Härlig känsla i den bilden.
Sen undrar jag lite vad som hänt med din M31 bild. Är det som den vinjeterar eller är det rörelser men bara i utkanten? Ser konstigt ut. Ser nästan ut som M31 är på Polstjärnans plats :)

God Jul! //Micke
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Re: Toms bilder

Post by tomvictor »

skafar65 wrote:Hej Tom

Jättefina bilder du tagit! Gillar framför allt din M42 bild med lite träd i förgrunden. Härlig känsla i den bilden.
Sen undrar jag lite vad som hänt med din M31 bild. Är det som den vinjeterar eller är det rörelser men bara i utkanten? Ser konstigt ut. Ser nästan ut som M31 är på Polstjärnans plats :)
God Jul! //Micke
Ja, det ser nesten slik ut.
Det er tatt piggyback på en Celestron 8i uten wedge, så det er feltrotasjon som gjør at der ser slik ut. Rotasjonen er mer synlig i ytterkant enn i mitten av bilden. Her har jeg hatt flaks å fått M31 ganske sentrert.

God Jul
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com