Brus med flats

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Brus med flats

Post by Datarolf »

Hej!
Jag undrar om någon stött på problem med kromatiskt brus vid kalibrering av lights från en CMOS färgkamera med flats i Pixinsight? Nedan är två bilder, den översta kalibrerad med bias, darks och flats och den undre utan flats. Som synes uppstår det ett omfattande, främst rött, färgbrus vid kalibreringen med flats. Detta går att åtgärda i någon mån med Cosmetic Correction och kan också elimineras vid integrationen med lämplig pixel rejection algoritm eftersom färgpunkterna ligger på olika pixlar i varje tagen bild.

Image

Image

Några fakta i målet:
Kamera: ZWO ASI2600MC
Pixinsight arbetar i "RAW-mode" dvs färgbilden från kameran måste genomgå processen debayer för att visas som färgbild.
FITS-light-bilden från kameran (inte avbildad här) är i stort sett helt brusfri.
Översta FITS-light-bilden är kalibrerad med superbias och master dark (baserad på 20 bilder) och därefter en master flat baserad på 30 bilder som var och en har kalibrerats med samma superbias och darks som den aktuella light.
Den undre FITS-light-bilden är bara kalibrerad med superbias och master dark.
Båda bilderna är sedan körda i processen debayer och autostretchade för att bli synliga.

Antalet bilder för att framställa master flat påverkar inte bruset och bruspunkterna uppkommer på exakt samma ställe i en viss light även med master flats från olika fotoserier framställda vid olika tidpunkter. Kalibrering med enbart superbias + master flat ger exakt samma resultat. Kalibrering med enbart master dark + master flat ger ett resultat med ännu mer färgbrus - allt efter att ha gjort debayer. Jag noterar också att bruset finns i de kalibrerade bilderna innan jag gör debayer, så den processen är nog oskyldig.

Bilderna blir innehållsmässigt bättre med flats - nebulosan syns bättre - men det är ett strul att bli av med färgbruset, så jag undrar om någon stött på detta och hittat någon fiffig lösning?
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Brus med flats

Post by magnuslar »

Hej!

Jag kanske är ute och cyklar här - men är det inte CMOS-kamera? I så fall rekommenderas en annan process för kalibrering i PI - nu var det ett litet tag sen jag gjorde det så jag kanske minns fel, men ungefär så här:
Kalibrering av flats enbart med flat-darks (ingen bias, ingen dark)
Kalibrering av lights med master dark och master flat (men inte master bias - den är bara med för att kalibrera darks - tror jag)

(jag följer ett dokument som heter PixInsight Processing Work Flow 08112019.pdf som jag hämtat från PI-forum, och som i sin tur hämtar info från flera bra källor, bl a Inside PixInsight-boken)

Jag har haft problem med kraftiga färgstick med en ASI294 men det här är nåt annat - min tanke är att om du kalibrerar med för mkt darks och så, så kanske bilden "bottnar" i nån färg men inte i andra och då kan underliga saker hända. Lite oklart uttryckt men du kanske förstår vad jag menar?

Kanske cyklar jag, kanske nåt användbart....?

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Brus med flats

Post by Datarolf »

Tack Magnus, du är säkert inne på något där. Jag följde anvisningarna jag har från https://www.lightvortexastronomy.com/tutorials.html" onclick="window.open(this.href);return false; och de är skrivna för CCD-kameror, så kalibreringen av CMOS-bilder kan vara annorlunda.

Jag hittar inte "Pixinsight Processing Workflow 08112019.pdf" på Pixinsight Forum, du har möjligen inte en länk dit? Däremot hittade jag detta inlägg som verkar ge lite ledtrådar: https://pixinsight.com/forum/index.php? ... ost-104794" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska prova mig lite fram.

Vänliga hälsningar
Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Brus med flats

Post by magnuslar »

Hej!

Det där dokumentet är alltså rätt långt och lite rörigt, men jäkla detaljerat. Maila mig på magnus850@gmail.com så kan jag maila dig det och peka på var det där står som jag menade.

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Brus med flats

Post by Datarolf »

Hej igen och en lägesrapport om bruset.

Tack vare de utmärkta instruktionerna i dokumentet https://pixinsight.com/forum/index.php? ... ion.11547/" onclick="window.open(this.href);return false; som Magnus länkade mig till kunde jag framställa bättre flats och anpassa hela kalibreringsprocessen till min ZWO ASI2600MC CMOS-kamera på ett bättre sätt. Resultatet blev en dramatisk minskning av bruset i de kalibrerade bilderna, se nedan där den översta är korrekt kalibrerad och den undre med felaktiga inställningar. Problemet löst!

Image

Image
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Brus med flats

Post by magnuslar »

Hej!

Grattis, det var ju lysande! :)

Magnus