Göra tavla av sina bilder

Metoder för astrofotografering
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by kribba »

Rec709 är den färgrymden som mest används för Tv ( motsvarar i stort sRGB). Är ett mindre färgomfång än t.ex. P3 eller Adobe RGB.
På jobbet kör vi mest CG247x. Hemma har jag några äldre CX240 och CG232.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

La precis en beställning från bestcanvas av en liten 20x20 bara för att se hur det blir. Med tanke på hur billigt det var jämfört med andra så tänkte jag det var värt ett prov iaf. Hittade en rabattkod på 10% också. Frakten kändes lite hög på 99kr men aja. Ändå halva priset mot andra om frakten vore gratis.

Då kan jag ha något som referens och jämföra med skärmen :) Får kolla på hur jag bäst går till väga för att kalibrera skärmen. Har ni några länkar jag bör kolla på? Kan man göra det helt i mjukvara eller blir det bättre med något verktyg man köper?
User avatar
dragneg
Posts: 81
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by dragneg »

Den här är uppföljaren till den kalibreringsprylen jag har och som jag är mycket nöjd med. Om det finns bättre, enklare och billigare kalibreringsverktyg vet jag tyvärr inte.

https://xritephoto.com/i1Display-Studio" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.pricerunner.se/pl/1569-5073 ... dio-priser" onclick="window.open(this.href);return false;

/anders
Anders Gengård, Partille
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by kribba »

I1 Display är bäst av dom enklare :good:
Rätt färger men grejar inte dom mörkaste färgerna,
men nästa steg upp kostar mer än skärmen du
ska kalibrera/ profilera så inte värt pengen utanför yrkesbruk!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Jonas »

Miska wrote:
BallistaSlim wrote:Miska: Vad hette det danska tryckeriet?
Jonas wrote:WOW! Miska, låter inspirerande! Kan du visa exempel på bilder du tagit?
Jonas
Nu var du bra ironisk där!
Jag har inte printat något på ett bra tag. Som sagt tidigare så gjorde jag provtryck hos tryckeriet med diverse bilder på samma platta och kvalitén är bättre än hos Crimson för billigare peng samt en klient beställde en norrskenstavla av mig som jag tryckte hos dessa. Och mina Hähnemüleprints har varit naturfoton då de är mer lämpliga på papper än på metall enligt mitt tycke.
Till en del - ja - eftersom jag inte sett någon bild du tagit. Men jag är främst intresserad av bilder framtagna med den teknik du beskriver. Jag är intresserad!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Jonas wrote:Till en del - ja - eftersom jag inte sett någon bild du tagit. Men jag är främst intresserad av bilder framtagna med den teknik du beskriver. Jag är intresserad!

/Jonas
Jag har lagt bilder på Astropixlar, men antar att du inte är medlem där ens!?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Jonas »

Miska wrote: Jag har lagt bilder på Astropixlar, men antar att du inte är medlem där ens!?
Vad menar du med "antar att du inte är medlem där ens!?"
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Jonas wrote:Vad menar du med "antar att du inte är medlem där ens!?"
Ja, för jag har inte sett dig gilla något på Astropixlar, och än mindre sett dig posta något. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Jonas »

Miska wrote:
Jonas wrote:Vad menar du med "antar att du inte är medlem där ens!?"
Ja, för jag har inte sett dig gilla något på Astropixlar, och än mindre sett dig posta något. ;)
Jag har varit med i Astropixlar i stort sett sen gruppen bildades av min gode vän Bengt Svensson.

Avseende vad man postar eller "gillar" i gruppen, har ju inte att göra med intresset för vad som skrivs i gruppen. Jag är fullt övertygad om att Bengt har statistiken över detta - om det skulle vara av intresse.

Jag uttryckte mig kanske lite fel tidigare men det var inte illa ment. Jag talade om för dig att jag var intresserad av din teknik och ville se exempel på bilder. Hur kunde jag veta att de låg på Astropixlar? Ska jag leta menar du?
Jag är inte längre intresserad av dina alster.
Kan vi sluta med tjafset nu?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Inte speciellt imponerad av leveranstiden från bestcanvas. Fortfarande inte tillverkat tavlan än enligt hemsidan. Är det normalt för dessa typer av produkter?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Shimonu wrote:Inte speciellt imponerad av leveranstiden från bestcanvas. Fortfarande inte tillverkat tavlan än enligt hemsidan. Är det normalt för dessa typer av produkter?
Det kan ta uppemot 2 veckor innan grejerna levererats från bestcanvas.
Sen finns även risken att produkten kan vara skadad (repig) så var noggrann när du kollar genom ytan med ljus (helst mot naturligt solljus då taklampor kan ge felaktig ljusreflektion).

Vad beställde du? Storlek och material..
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Miska wrote:
Shimonu wrote:Inte speciellt imponerad av leveranstiden från bestcanvas. Fortfarande inte tillverkat tavlan än enligt hemsidan. Är det normalt för dessa typer av produkter?
Det kan ta uppemot 2 veckor innan grejerna levererats från bestcanvas.
Sen finns även risken att produkten kan vara skadad (repig) så var noggrann när du kollar genom ytan med ljus (helst mot naturligt solljus då taklampor kan ge felaktig ljusreflektion).

Vad beställde du? Storlek och material..
Jo kollade omdömen på trustpilot och såg allt från skador till att paketen bara lämnats utomhus, vissa hade leverans efter några dagar och andra 10+ dagar om det kom alls. Dock majoriteten positiva.

Jag beställde en 20x20cm akryl+aluminium. Nu är jag inte så besvärad över om den skulle vara lite skadad eller så. Jag är mest intresserad att jämföra med dataskärmen och se hur det ser ut när man har det framför sig.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Det här är hur bilden ser ut på skärmen (Adobe RGB):
Image

Så här fick jag min bild från Bestcanvas: *
Image

De hade ökat kontrasten samt ändrat färgen på natthimlen vid tryck.
Tror det är mättnaden som de ökat på på himlen, därav lila himmel samt mer vitt på galaxens centra.

* Belyst med 6500 Kelvin dagsljus neutral vit spotlight.
Och oavsett om jag fotar med riktig dagsljus så är resultatet detsamma med printen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Här är en bild jag tog hösten 2018 över min hemort söder om Stockholm:
Image

Och här är bilden när den hade printats hos mitt danska tryckeri och levererades till kunden:
Image

Bilden ger inte rättvisa pga vinkeln, men färgerna och allt var korrekt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Härligt, tack för exemplen! Fick besked idag att den var producerad och väntar på att skickas. :)