Går det att "Fuska " en rotation av ett foto

Metoder för astrofotografering
Post Reply
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Går det att "Fuska " en rotation av ett foto

Post by terrawatt »

Hej,
Jag har precis beställt ett Skymax 127 AZ-GTI med en monokrom planetkamera med filter.


Fråga från en nybörjare:

Jag har hört att jag max kan fotografera tex Saturnus 15-30 sekunder pga jordens rotation. Make sense,
Men då undrar jag

Om jag fotar tex 15 sekunder med respektive färg. Då har jag olika färgset av bilder som har flyttat på sig tack vare jordens rotation. Går det även i bildprogrammen att centrera och rotera bilderna så att de ligger rätt innan bildredigeringsprogram mer beräknar en överlappning? Tänkte mest på att blir ju svårt att hinna rotera alla 4 färgerna under 30 sek. 

Följdfråga på detta är om det det går att göra samma sak med DSO eftersom jag inte har ett EQ stativ


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Går det att

Post by kribba »

Saturnus är så ljusstark så det är nog kortare exponeringar än så. Prova nån sekund istället. Saturnus står dock väldigt lågt nu, om du ens kan nå den.
DSO med det teleskopet utan motor montering kan du nog glömma. Satsa på mars och månen istället.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Går det att

Post by terrawatt »

kribba wrote:Saturnus är så ljusstark så det är nog kortare exponeringar än så. Prova nån sekund istället. Saturnus står dock väldigt lågt nu, om du ens kan nå den.
DSO med det teleskopet utan motor montering kan du nog glömma. Satsa på mars och månen istället.
Hej, tack för ditt svar.
Ok. Om vi glömmer Saturnus och tar ett objekt som kräver tex 15 sekunders exponering. Hur skulle svaret till min fråga se ut då ?
Går det ett fejka en rotation genom att rotera och centrera bilderna innan stacking? Eller blir det svårt?





Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Går det att

Post by kribba »

Jo absolut du kan ta ett antal t.ex. 15 sekundare och låta "Deep sky stacker" automatiskt stacka bilderna och fixa rotationen ( om du inte plåtar flera timmar
förstås ). DSS är gratis att ladda ner.

Men vad gäller DSO fotografering så har du inget optimalt teleskop. Det är långsamt vid f12 och lång brännvidd vid 1500mm.
Skulle snarare rekommendera du använder Skymax till solsystem objekt. Men om du köper en Vixen skena så kan du sätta din
DSLR kamera med lins på AZ-GTI monteringen. Mycket lättare att börja så. Med ett 100-200mm objektiv bör du kunna ta
minut långa exponeringar. Ta 20-40 st sådana och stacka i DSS så ska du få se på grejer :D

Kolla gärna vårt föredrag på;
https://www.youtube.com/watch?v=nmDRKtO ... e=emb_logo" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Går det att

Post by terrawatt »

kribba wrote:Jo absolut du kan ta ett antal t.ex. 15 sekundare och låta "Deep sky stacker" automatiskt stacka bilderna och fixa rotationen ( om du inte plåtar flera timmar
förstås ). DSS är gratis att ladda ner.

Men vad gäller DSO fotografering så har du inget optimalt teleskop. Det är långsamt vid f12 och lång brännvidd vid 1500mm.
Skulle snarare rekommendera du använder Skymax till solsystem objekt. Men om du köper en Vixen skena så kan du sätta din
DSLR kamera med lins på AZ-GTI monteringen. Mycket lättare att börja så. Med ett 100-200mm objektiv bör du kunna ta
minut långa exponeringar. Ta 20-40 st sådana och stacka i DSS så ska du få se på grejer :D

Kolla gärna vårt föredrag på;
https://www.youtube.com/watch?v=nmDRKtO ... e=emb_logo" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej,
Tack för ditt svar och tipset av programvara och länken. Försökte få fram ett svar på frågan från olika säljare men stötte på dead end och tänkte prova här på forumet istället.

Du har rätt att jag har fel typ av teleskop för DSO. Är medveten om det och valet föll för just denna pga att jag ville ha ett grab and go. Lätt att ta med sig. Men på bekostnad av DSO såklart.

Tänkte nog komplettera med ett bättre DSO set framöver men tänkte lära mig lite grundläggande först.

Det är ju super att jag kan använda DSS till detta. Det betyder väl även att jag även kan tillämpa tekniken för planeterna? Stämmer det ? Även om exponeringarna blir kortare för tex Saturnus så kanske den totala tiden blir tillräckligt lång för att objektet inte är centrerat längre ?

Tänkte satsa på en monokrom planetkamera med färgfilter och filterhjul. Tänkte att efter x antal bilder så har det väl gått så pass mycket tid så är en rotation är nödvändig?

Jag förstår att vi pratar om helt olika axlar följande EQ och AZ. Men bilden är ju roterad och samma logik borde väl kunna tillämpas i DSS?

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar ?


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Går det att

Post by Datarolf »

Hej!

Om du vill prioritera planetfoto rekommenderar jag att du satsar på en färgkamera. Du behöver i princip videofilma planeten med ett stort antal (säg 1 000) korta exponeringar (kanske 1s) och sedan använda något speciellt bildbehandlingsprogram (RegiStax6 och/eller AutoStakkert) för att plocka ihop exponeringarna till en så bra stillbild som möjligt. Att använda monokrom kamera och filterhjul verkar vara en både dyrare och onödigt komplicerad väg att gå. Och med så korta exponeringstider klarar stackningsprogrammen av ev fältrotation utan problem.

Själv använder jag ZWO ASI MC120 och ett teleskop med 1000 mm brännvidd vilket har fungerat bra.

Vänliga hälsningar

Rolf J
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Går det att

Post by terrawatt »

Datarolf wrote:Hej!

Om du vill prioritera planetfoto rekommenderar jag att du satsar på en färgkamera. Du behöver i princip videofilma planeten med ett stort antal (säg 1 000) korta exponeringar (kanske 1s) och sedan använda något speciellt bildbehandlingsprogram (RegiStax6 och/eller AutoStakkert) för att plocka ihop exponeringarna till en så bra stillbild som möjligt. Att använda monokrom kamera och filterhjul verkar vara en både dyrare och onödigt komplicerad väg att gå. Och med så korta exponeringstider klarar stackningsprogrammen av ev fältrotation utan problem.

Själv använder jag ZWO ASI MC120 och ett teleskop med 1000 mm brännvidd vilket har fungerat bra.

Vänliga hälsningar

Rolf J
Tack för svar och tips.

Har skrivit i en annan tråd. Men ställer frågan även här.

Med ett Skymax 127 AZ så kan jag endast fota planeter och månen. Främst mars, Jupiter och Saturnus.

Om det är allt. Är det ens värt att satsa på fotograferingen? Blir ju mycket pengar för få objekt.



Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Går det att

Post by stoffe »

Visst går det att fota planeter med 127 mm ljusöppning, men teoretisk maximal upplösningförmåga blir låg och du kanske inte får till den typen av bild som du tänkt dig. Teleskop är olika designade för olika ändamål. Vissa har egenskaper av alla typer och andra har inte det. 200 mm ljusöppning och uppåt är det som gäller för planetfoto om man vill ha ett riktigt bra resultat. Men klart du ska försöka ändå! Speciellt om du har alla prylar liggandes redan.

Sedan förstår jag inte varför en färgkamera är en fördel för planetfoto? Jag hade färgkamera en mycket kort period och har sedan kört med monokrom kamera och filterhjul, det har fungerat utmärkt. Se min avatarbild t ex. Skulle säga att det nog är likvärdigt för djuprymdsfoto. En färgkamera har fördelen att man slipper ytterligare ett moment som kan krångla, dvs filterhjul med kablage och allt vad det är. En del planetfotar och djuprymdsfotar och fotar sina barn på badstranden med en och samma kamera. Det går det med!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Går det att

Post by kribba »

"Med ett Skymax 127 AZ så kan jag endast fota planeter och månen. Främst mars, Jupiter och Saturnus.
Om det är allt. Är det ens värt att satsa på fotograferingen? Blir ju mycket pengar för få objekt."

Här är det märkliga! Planeter är väldigt små och ljusstarka. DSO objekt är delvis tvärt om, relativt stora och väldigt ljussvaga.
Andromeda galaxen upptar en yta på himmelen som är mer en dubbelt så stor som månen. Du fångar den och även hela
Orion nebulosan bra med en vanlig DSLR och ett 200mm objektiv.

Här är en av mina gamla bilder på Andromeda och 200mm;
https://www.astrobin.com/zwqhhr/?image_ ... 2&nc=&nce=" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver således olika utrustning för olika mål. Jag har linser / teleskop mellan brännvidderna 15-2350mm. Bra för olika saker :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Går det att

Post by terrawatt »

kribba wrote:"Med ett Skymax 127 AZ så kan jag endast fota planeter och månen. Främst mars, Jupiter och Saturnus.
Om det är allt. Är det ens värt att satsa på fotograferingen? Blir ju mycket pengar för få objekt."

Här är det märkliga! Planeter är väldigt små och ljusstarka. DSO objekt är delvis tvärt om, relativt stora och väldigt ljussvaga.
Andromeda galaxen upptar en yta på himmelen som är mer en dubbelt så stor som månen. Du fångar den och även hela
Orion nebulosan bra med en vanlig DSLR och ett 200mm objektiv.

Här är en av mina gamla bilder på Andromeda och 200mm;
https://www.astrobin.com/zwqhhr/?image_ ... 2&nc=&nce=" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver således olika utrustning för olika mål. Jag har linser / teleskop mellan brännvidderna 15-2350mm. Bra för olika saker :D
Hej,
Mycket fin bild på Andromeda. Vad har du för utrustning för den här bilden ?

När du skriver olika utrustning för olika önskemål. Vad menar du då? Syftar du på observation vs fotografera?


Det jag kommer göra framöver är att studera bilder tagna och uppladdade på forumet samt se notering på vilka instrument som är använda. På så sätt underlätta ett framtida köp.

Även om jag är sugen på det just nu så avvaktar jag pga ekonomi och tid.

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Går det att

Post by kribba »

"Mycket fin bild på Andromeda. Vad har du för utrustning för den här bilden ?"

En ekvatoriel montering med en Canon 200mm lins ( kameran är en kyld ASI1600 med canon adapter, men hade funkat med DSLR oxå ).

"När du skriver olika utrustning för olika önskemål. Vad menar du då? Syftar du på observation vs fotografera?"

Tänker främst på DSO foto. Bästa (enklaste) nybörjar kitet brukar vara en ekvatoriel montering ( t.ex. Skywatcher HEQ-5 ) med en mindre
refraktor ( 60-80 mm apertur och 300-500mm brännvidd ). Det är ett förlåtande system som framar väldigt många DSO objekt bra.
Du ser exempel på sådant system i föredrags länken jag postade ovan.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
terrawatt
Posts: 15
Joined: 2021-01-06 23:51:50
spamtest: JA

Re: RE: Re: Går det att

Post by terrawatt »

kribba wrote:"Mycket fin bild på Andromeda. Vad har du för utrustning för den här bilden ?"

En ekvatoriel montering med en Canon 200mm lins ( kameran är en kyld ASI1600 med canon adapter, men hade funkat med DSLR oxå ).

"När du skriver olika utrustning för olika önskemål. Vad menar du då? Syftar du på observation vs fotografera?"

Tänker främst på DSO foto. Bästa (enklaste) nybörjar kitet brukar vara en ekvatoriel montering ( t.ex. Skywatcher HEQ-5 ) med en mindre
refraktor ( 60-80 mm apertur och 300-500mm brännvidd ). Det är ett förlåtande system som framar väldigt många DSO objekt bra.
Du ser exempel på sådant system i föredrags länken jag postade ovan.
Ok. Tack för ditt svar och tips.

Skickat från min HD1903 via Tapatalk