Hur göra en bra mosaik?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Hur göra en bra mosaik?

Post by Datarolf »

Jag pysslade med att göra en mosaik med Photoshop av fyra delbilder jag tagit på M42 med en monokrom CCD-kamera. Det visade sig inte vara helt lätt. Jag hade tagit två av bilderna en kväll och de två andra natten efter och hade därmed lights av varierande kvalitet att börja med. Jag stackade och behandlade varje delbild fram till en hyfsat bra jpg och försökte sedan justera ihop jpg:arna i Photoshop med kurvor, färgmättnad, färgbalans mm. Det gick sådär, resultatet blev anständigt men inte optimalt.


Finns det bättre metoder? Man kulle kunna stacka varje monokrom kanal för sig, konvertera till olinjär bild och jpg och sedan använda Photoshop för att sätta ihop de fyra monokroma bilderna till en stor bild per kanal. Sedan borde det gå att göra kanalkombinationen i Photoshop och få fram färgbilden den vägen.

Är det någon som råkar ha en bra länk till en "mosaik-tutorial"?

Vänliga hälsningar
Rolf J
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hur göra en bra mosaik?

Post by taipan »

Inget jätteerfarenhet själv men sök lite på APP(Astropixelprocessor) på Youtube. Har läst på forum att det ska vara oslagbart för mosaiker. Fins demoversion om man vill testa lite.

https://www.youtube.com/watch?v=_D-3exsgXOA" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Hur göra en bra mosaik?

Post by Datarolf »

Tack för tipset, ska titta vidare på APP.

Hittade själv en tutorial för Pixinsight, som jag ju använder för vanliga bilder:
https://www.lightvortexastronomy.com/tu ... osaic.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där verkar det vara vägen att kombinera ihop de monokroma delbilderna först som gäller och därefter göra kanalkombinationen. Får prova mig fram lite och se vad det ger.

Vänliga hälsningar
Rolf J