Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Metoder för astrofotografering
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Dubbelkolla att debayer står i RGGB i DSS!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Här finns en ny stackad version jag har kört under dagen: https://www.dropbox.com/s/m0hq7j1sn9mgc ... 2.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilden blev mörkare.

Hann stacka den innan jag läste din rekommendation kribba. Det du menar med RGBG är alltså valet "Create super-pixels from the raw Bayer matrix (no interpolation)" under fliken DSS RAW/FITS DDP Settings-Bayer Matrix Transformation? Där har jag kört "Biliner Interpolation"

PeterR: jag återkommer gärna med en recension på Fornax Lightrack II. Ska bara få lite mera kött på benen :) . Den längsta brännvidd jag hittills testat är 200mm på 1.6x crop sensor. Den längsta brännvidd jag äger är Canon 400mm f/5.6L (har även 1,4x extender). Jag är nyfiken på hur långa exponeringar jag kan få med denna montering. Fornaxen är otroligt smidig och lättanvänd.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Martin F »

-chrille- wrote:Här finns en ny stackad version jag har kört under dagen: https://www.dropbox.com/s/m0hq7j1sn9mgc ... 2.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilden blev mörkare.

Hann stacka den innan jag läste din rekommendation kribba. Det du menar med RGBG är alltså valet "Create super-pixels from the raw Bayer matrix (no interpolation)" under fliken DSS RAW/FITS DDP Settings-Bayer Matrix Transformation? Där har jag kört "Biliner Interpolation"

PeterR: jag återkommer gärna med en recension på Fornax Lightrack II. Ska bara få lite mera kött på benen :) . Den längsta brännvidd jag hittills testat är 200mm på 1.6x crop sensor. Den längsta brännvidd jag äger är Canon 400mm f/5.6L (har även 1,4x extender). Jag är nyfiken på hur långa exponeringar jag kan få med denna montering. Fornaxen är otroligt smidig och lättanvänd.
Nej, det handlar inte om superpixels. Nu minns jag inte helt hur DSS ser ut men någonstans anger man vilken Bayer matrix man har och där ska det vara RGGB (inte RGBG som du skrev). Annars blir allt fel och går inte att rädda i efterbehandlingen.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Martin F »

Tittade på din nya TIF och den ser väl OK ut tror jag. Kör en liten snabbtest på den.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Martin F »

Slarvade rejält och körde t.ex. ingen brusreducering innan jag stretchade, så det finns massor av färgbrus i den. Men ser väl bra ut annars :)
NGC7000-2_edit.jpg
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Tack för det exemplet Martin :good:

Jag har stackat mer data som jag fotade för ett par dagar sedan. Denna bild är på bland annat slöjnebulosan, ganska stor bildvinkel. Tagen med Canon 7D mkII och Sigma 105mm f/1,4 på f/2,2. ISO1600. Totalt ca 40 min data.

https://www.dropbox.com/s/szaqajvuxnf2g ... 0.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Stackade i DSS med samma inställningar som bilden ovan på NGC7000. Ser det okej ut?

Dock hittar jag inte någon inställning för RGGB i DSS. Kan den gå under annan benämning i programmet? Jag kör version 4.1.1.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Nu har jag provat att stacka mera data i DSS.

Ett test med Canon 5DsR och Sigma 105mm f/1.4. Högupplöst bild på del av Cygnus(NGC7000 bla objekt). Fick efterhand en del kondens på linsen med halos runt stjärnorna som följd:

https://www.dropbox.com/s/y5zzj2n7xaban4c/5DsR.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är stackad data på min första galax :) Messier 51 taget med Canon 7D mkII och Canon 200mm f/2.8 med 1.4x extender. Bländare f/4. Ca 45min total exponeringstid. Månen störde dock en del.

https://www.dropbox.com/s/4n94nu09a507wns/M51.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det någon som vill ta sig tid att kika på dessa bilder? Har jag fått till ett okej resultat med stackningen nu?
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Här kommer min första galax-redigering :) Allt gjort i Lightroom.

En fundering kring färger. Kan man på något objektivt sätt avgöra vilka färger och intensitet som ett objekt har dvs dess naturliga färger? Nu har jag mest gått på tyckande och jämfört bilder på nätet. Är min bild allt för blå?

Tar tacksamt emot kritik och förslag på förbättring.
Attachments
C436DA06-C68C-4243-BE1E-3AD2EFAABB3E.jpeg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Fascinerande att M31 blev så tydlig i ett 200mm
objektiv . Kärnan ser dock lite grön ut.
Har du provat M31 o 33 som tar sig ut lite
större med det objektivet?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Nej, har inte testat M31 eller M33 än. M51 är första galaxen jag fotat. Jag körde med 1.4x extender. Jpeg bilden är dock hårt cropad. Du hittar original tiffen i min Dropbox i tidigare inlägg.

Jag hade planerat att fotografera M51 med ett 400mm objektiv men behöver kollimera om polsökaren för att kunna köra längre exponering utan ovala stjärnor. 400:an har största bländare f5.6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Ska du göra M51 bra så är det nog att rekommendera att ligga över 1000mm i brännvid.
Kolla in DSO browser om du inte gjort det redan. Där kan du ställa in objektiv/chip storlek och se hur stort
ett visst objekt tar sig ut.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by MartinS »

@-chrille- Tycker du har fångat riktigt fin data. Många bakgrundsgalxer och bra skärpa. Bilden skulle nog gynnas av lite dithering, och flats. Riktigt jobbiga gradienter att tampas med så flats skulle göra livet enklare för dig. Lägg några timmar till på detta datat så kan det bli en riktigt flott wide field. Gillar sådana bilder du tagit för de lämnar så mycket att utforska.

Hade själv väldigt svårt att ställa färger i lightroom och photoshop och kändes som att jag aldrig riktigt kunde få till det. De bekymren försvann när jag skaffade pixinsight och började använda "Dynamic background extration". Testade en del script i Photoshop men har aldrig lyckats med något som funkat lika bra som Pixinsight. Om du ändå ska byta till photoshop så skulle jag eventuellt överväga att ta en titta på Pixinsight och väga mellan dem. Tror verkligen inte att PI är ett verktyg för alla.

Här är ett litet försök på din data

/Martin
Attachments
M51_1__DBE.jpg
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Stort tack Martin :good: Imponerande att det går att få fram så mycket detaljer.

Jag har inte skaffat PS än. Är inte helt förtjust i att behöva prenumerera på en licens från Adobe. Lightroom 6 kör jag som permanent licens. Slår man ut kostnaden på 10 år så får jag PI + en liten trevlig apo refraktor för samma pris som licens hos Adobe, typ ;)

Tröskeln för en nybörjare verkar helt klart högre i Pixinsight, men möjligheterna verkar ju också större. Ska kika på några tutorials.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Glöm inte Gimp , den har alla basfunktionerna som
Photoshop har. Jag behöver Adobe CC i arbetet annars hade
jag kört med Gimp.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by MartinS »

-chrille- wrote:Stort tack Martin :good: Imponerande att det går att få fram så mycket detaljer.

Jag har inte skaffat PS än. Är inte helt förtjust i att behöva prenumerera på en licens från Adobe. Lightroom 6 kör jag som permanent licens. Slår man ut kostnaden på 10 år så får jag PI + en liten trevlig apo refraktor för samma pris som licens hos Adobe, typ ;)

Tröskeln för en nybörjare verkar helt klart högre i Pixinsight, men möjligheterna verkar ju också större. Ska kika på några tutorials.
Det finns en demo som du an köra med i en månad tror jag. Ladda ner och följ någon nybörjar-tutorial så kommer du ta ett stormkliv bara där. Sen kan du avgöra om det verkar som något för dig.