ISO och Darks

Metoder för astrofotografering
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

ISO och Darks

Post by taipan »

Sitter här och tänkte förbereda lite darks. Har en moddad(Astrominizer) Canon EOS 60d, vilket iso skulle man föredra där? Givetvis så lågt som möjligt men 800 eller 1600? Blir skillnaden där imellen så stor om man använder darks?
Sen funderar jag på, om jag tar 30-40 darks och sorterar dom efter temperatur och sedan gör en masterdark av dom i lämpligt program tex Nebulosity. Är då denna enda masterdark bild då jämförbar med att använda alla dom bilder man använt för att göra den?
Tar ju mycket plats på hd men massa svarta bilder annars...
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

Du måste matcha iso, exponeringstid o temperatur med de lights du ska behandla om dark skall fungera. En avvikelse på några grader är svår att undvika. För att inte dark skall bidra med mer brus än lights så måste du ta lika många darks som lights.

Du kan förbereda ett antal "master" dark för några olika exponeringstider som du tänkt använda. Ändrar du iso eller temperaturen ändrar sig med mycket så behövs det tyvärr nya masters. Om du använder Nebulosity så har du bad pixel map som är enkel och fungerar bra för de flesta situationer.

Du hittar bra info på han hemsida
http://www.stark-labs.com/craig/articles/articles.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ISO och Darks

Post by ragge »

Många skippar darks med dslr därför att temperaturen är svår att ha koll på och resultatet kan bli kontraproduktivt.
/Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: ISO och Darks

Post by taipan »

Vad är "bad pixel map"?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

Bad pixel map är en karta över alla pixlar som har en betydligt högre dark-ström än genomsnitten. Genom att låta dessa pixlar få medelvärdet av angränsande pixlar (av samma färg) så filtreras dessa bort. Bara när upplösningen är så stor att enstaka föremål bara är ett fåtal pixel stora så börjar man tappa information. Vid stackning så är där dessutom normalt en liten förflyttning mellan de olika bilderna som ytterligare döljer detta.

Om du har tex 10^7 pixlar och mappar bort något 1000 tal så märks inte detta. I Nebulosity gör du lätt en sådan genom att först ta en enkel dark på tex iso 800 under 5 minuter. Under Batch/make bad pixel map läser du in bilden och sätter en nivå som du tycker är lämplig (eller behåller föreslagna). Sen tillämpar du denna på dina lights i Pre process image sets. Allt står beskrivet i manualen.

Om du sen kompletterar en lång serie med exponeringar med en svag rörelse mellan varje bild så smetas det kvarvarande dark-bruset ut. Detta är betydligt enklare än dark subtraction och ger ett bättre resultat än det du får om du inte har gjort bra darks.

Om du under stackningen anv srd dev filter så kan du även filtrera bort störningar som bara finns på enstaka bilder.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Som Ragge och Håkan skrev kan man i vissa fall få bättre resultat utan dark och bias bilder. Dithering är oerhört kraftfullt om det är utfört på rätt sätt. Här har jag skrivit lite kort om det:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du får mindre slumpmässigt brus med denna metod eftersom inga extra darks eller bias ingår.

Vid normal kalibrering, även om du tar i och tar lika många darks som objekt bilder ökar bruset ca 1.5 gånger och hur många tar så många darks, dessutom för varje temperatur med några graders mellanrum. Kräver lite av kameran dock men din 60D lär fungera bra.

Även om du inte tar darks och bias i fortsättningen behöver du dra bort en konstant som motsvarar nivån på dessa. Har du en Canon kan det göras mycket enkelt och exakt. Du använder kamerans overscan region och jag håller på att utveckla rutiner för det, du kan läsa här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aldrig har jag fått så bra flatkaliberingar som nu, i DSS och Fitswork blev det aldrig lika bra. Och ännu bättre, så enkelt det blev och inget onödigt slitage på kameran.

Angående iso inställning. På mina tre Canon kameror jag haft har iso800 varit en bra kompromiss. Om man har lågt bakgrunds ljus, mörk himmel, så kan man med de senaste kamerorna få ned utläsningsbruset genom att välja ett högt isotal, kanske 1600 eller 3200. Men då får man väldigt begränsad dynamik, stjärnorna klipper och färginformationen går förlorad, bra då kanske att kombinera iso 400 och 1600. Jag har testat en del men har så mycket ljusföroreningar att ev förbättringar drunknar i det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: ISO och Darks

Post by taipan »

Ok, ska leta upp manualen till Neb igen och läsa på lite då. Man glömmer ju lite på ett år. he he. Låter ju smidigt med pixelmap, en dark/tillfälle och inställning kan man ju kosta på sig medan man plockar upp grejerna...
Om man använder Dithering måste man stacka på nått särskilt sätt då eller är det bara ett sätt att fota på. Hörde lite om det när jag läste om BYE som visst stöder detta via PHD. Och i så fall, man man använda dithering och guida samtidigt? Med samma kamera..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Om du använder dithering teknik behöver du inte göra en badpixelmap, dithering tar hand om de defekta pixlarna. Det bör bli bättre då, gör du en badmap så kommer inte median stackningen upptäcka den defekta pixeln och då har du infört ett fel. Men det finns kanske situationer när det ger någon fördel.

När du stackar använder median eller sigma clipping. Finns kanske fler namn och metoder, men alla går ut på att utesluta avvikande värden som defekta pixlar. Även mindre fel som statiska kolumndefekter försvinner.

Jag använder phd2 och apt för dithering. Det fungerar bäst på en monokrom kamera. Nu har jag en färg, en Canon 6D och har löst det med att demosaica färgerna. Då slipper man göra debayering som annars skulle ställa till problem.

För flyttningarna när du kör dithering brukar behöva ligga mellan 5 till 20 pixlar men beroende på hur störningarna från kameran ser ut kan det behövas större förflyttning. Stora förflyttningar tar längre tid för guidningen att stabilisera. Du använder guidekameran som vanligt till detta.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: ISO och Darks

Post by taipan »

Såå. Om jag använder PHD2 och BYE. Då startar jag upp guidningen som vanligt med PHD2 med server startad och sedan startar dithering i BYE så bör det funka? BYE styr PHD att göra de justeringar som behövs för att hitta brus och döda pixlar.

Kanske är korkad men fattar lixom inte när vart själva brusreduceringen sker, är det när man tar bilderna eller att stackningsprogrammet kan hantera detta efteråt?? Eller blir det så automatiskt när man stackar bilderna som är liite förflyttade från varandra att programmet kan räkna ut vad som inte ska vara där?

Sen om jag förstår dig lars rätt så separerar du RGB kanalerna på alla subbar och stackar dom för sig och sedan lägger ihop de stackade bilderna efteråt i tex PS??

Som ni förstår så är allt detta ganska nytt gör mig guidning, dithering och att använda dator att styra DSLR med. Bara kört med vanlig fjärrutlösare och astrotrack tidigare :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Hej,
Det man tar bort med normal dark kalibrering är egentligen inte brus även om många slarvigt säger så. Brus är något slumpmässigt och ökar faktiskt med en darkkalibrering. Det man tar bort är den statiska störning som sensorn ger ifrån sig, typ heta pixlar, column defekter, ampglow och liknande. Tanken med dithering är att få bort dessa statiska störningar utan att behöva lägga till darks och bias som alltså tillför slumpmässigt brus. Just ampglow är dock svår att få bort med ditering eftersom den ligger över så stort område. Moderna kameror har i regel mycket låg ampglow.

Hur BYE fungerar vet jag inte men om funktionen är likadan som i APT så kommer det fungera tillsammans med PHD2. Man får prova sig fram hur stor dithering man behöver, gör du debayer av dina CFA bilder så kanske du behöver 20 pixels dithering, använder du min metod kan du klara dig med 10 pixlar och dessutom få bättre resultat vid stackningen.

Egentligen är det inte dithering ensam som gör detta trick utan dithering och medianstack tillsammans.

Jag har inte PS utan brukar i regel använda Fitswork för att lägga ihop bilderna från de olika färgerna. För mig är PS och andra fotoprogram något man tar till efteråt när man gjort grovjobbet i mer specialiserade astroprogram. Men man gör det som känns mest bekvämt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ISO och Darks

Post by ragge »

taipan wrote:...BYE styr PHD att göra de justeringar som behövs för att hitta brus och döda pixlar.
Jag kör inte BYE men tror ändå att jag kan svara lite..
BYE kan styra PHD att flytta guidestjärnan liite efter varje exponering. Den har ingen aning om brus eller döda pixlar, bara flyttar teleskopet lite relativt motivet. Detta kallas dithering. Ingen brusreducering sker här (om du inte har ställt in automatisk brusreducering i kameran, men det skall du inte använda).
Bruset, som förekommer slumpvist på bilden, reduceras när bilderna senare stackas. Om du använt dithering så kommer även icke-slumpvist skräp tex sensordefekter att reduceras i stackningen.
/Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

Lars, bättre att ta bort den heta pixlen än att smeta ut den. Varför skulle "så kommer inte median stackningen upptäcka den defekta pixeln" hitta något som inte längre finns. Det får du nog förklara.

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

"en dark/tillfälle och inställning"

Bad pixel map (BPM) behöver bara göras en gång o gäller för alla inställningar (nästan, vill man anv optimalt så kan man ha en för korta o en för långa exp). Den kan ändra sig lite med tiden men mer än en gång per år är det inte behov för.

För enkla bilder räcker BPM. Tycker du att det är jobbigt med dithering så går det att kombinera dark och BPM. Då slår inte de riktigt heta pixlarna igenom när temperatur eller exp tid ändras lite väl mycket. Nebulosity använder inte dark blint utan tittar på ett antal pixlar i master dark och jämför med light. Den gör sen en kompensering som försöker ta hänsyn till om förutsättningarna ändrats men som vanligt när det gäller sådana beslut så stämmer de inte alltid med verkligheten.

Har du tagit en bildsekvens där BPM inte räcker så kan du alltid ta darks i efterhand. Om du tar bilderna med Nebulosity så registreras temperaturen i fits headern. Behöver du kyla kameran för att få rätt temperatur så lägg den i kylen eller frysen o tar darks när den har fått lite lägre temperatur en lighten (kameran kommer att värmas upp efterhand).

/Håkan
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: ISO och Darks

Post by taipan »

Tackar för input.. Nu har jag lite att testa när det gäller bildbehandling. :)
Har lite problem med Ascom drivisarna/eller sladd till handkontroll, funkar dithering även om man styr monteringen från kameran? Dator till kamera, kamera till montering..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
När man använder dithering och sigma stackning får man ingen utsmetning av heta pixlar om man gör på rätt sätt.

Säg att man tagit 30 bilder som ligger lite förskjutna relativt varandra och om man tittar på en pixel. Om det på säg två bilder råkat bli heta pixlar och de andra 28 har fungerande pixlar med rätt mätvärden kommer endast de 28 rätta pixlarna tas med och inte påverkas överhuvudtaget av de defekta. De blir dock en aning brusigare eftersom inte 30 pixlar utan endast 28 bidrar med signal.

Om man på en färgsensor gör bpm blir det ju lite konstigt. De närliggande pixlarna har ju andra färgfilter och därmed troligen fel nivåer. Man får ta pixlar över en större yta med rätt färgfilter. Dock har man ändå inte riktigt rätt värde, bara baserat på omgivningen. Värdet har dock kommit tillräckligt nära för att inte betraktas som extremvärde och då filtreras det inte bort i stackningen och bidrar därmed med ett onödigt men litet fel i slutvärdet. I praktiken ser man knappast någon skillnad. Men känns som ett onödigt steg som inte fyller någon funktion i normalfallet då man tagit bilderna med dithering. Eller har du något förklaring till att det skulle bli bättre med bpm i ditheringfallet?

Använder man dithering på en färgsensor får man ganska läskiga utsmetningar av heta pixlar och liknande. Se min tidigare länk till min hemsida på hur det blir. Skall man rå på de heta pixlarna i det fallet får man göra mycket större förflyttningar och ändå blir det inte perfekt som synes, en liten rest av den heta pixeln kan skönjas. I det fallet kanske en bpm kunde hjälpa upp, fast man borde ha problem att framställa en sådan på ett bra sätt med en bayermatrix sensor. Vet du algoritmen för hur de räknar fram den?

I den monokroma världen är det väldigt mycket enklare med sådana här saker.

Har man inte tagit bilderna med dithering borde bpm vara ett bra medel att ta till, fast då bör man ju också göra dark/bias kalibrering och då tillför man onödigt slumpmässigt brus. Återigen kanske inte syns i praktiken om man har mycket högre brusbidrag från ljusförorenad himmel. Men tänker man så varje gång man gör något kanske det totala bidraget även om varje del är litet kan synas visuellt i den färdiga bilden.

Det är detta jag försöker få att bli lika bra med färgsensorer när jag tar fram funktioner/makron till AstroImageJ och det jag lyckats åstadkomma hittills uppfyller alla mina krav, möjligen kanske att det är ganska krångligt att hantera aij. Men spännande samtidigt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;