Redigera min bild - NGC 6888

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har ägnat några timmar i augusti och september att samla på mig lite ljus från NGC6888, som ett led i två projekt: Dels att utforska kapaciteten i min moddade Canin 350D att återge röda färger, och dels för att lära mig mer om hur jag kan hantera ljusföroreningarna här i Limhamn. Resultatet är ca 150 subs, de flesta 300 sek och några få på 180 sek, ISO 800, som totalt ger en exponeringstid på 715 minuter. Jag har kalbrerat, debayerat, kört Cosmetic correction och SubframSelector-script i PixInsight, därefter registrerat och integrerat. Post-process är två omgångar DynamicBackgroundExtraction (divisiion och sen subtraktion), Color correction och Background Neutralization. Så har jag fått fram en integrerad bild som det är det dags för lite mer post-processing på. Här är en exporterad version av den. Jag har också en version osm jag kört deconvolution på, i linjärt tillstånd.
ngc6888_combined_all_integration_DBE_DBE.png
Min utmaning här är förstås att det är rätt mycket brus, men också mycket stjärnor. Det jag vill är att lyfta fram själva den röda nebulosan. Jag har experimenterat med MLT för att minska brus i linjärt tillstånd, stretch med Masked eller Histogram, Morphological transformation för att minska stjärnor, Local Histogram transformation, och lite till - allt med ett uppbud av masker för att skydda stjärnor, fokusera bakgrund osv.

Men jag blir inte alls nöjd. Vad tror ni andra, vad kan man göra av en sån här bild? Och är det för dåliga subs som jag har tagit med som förstör den? xisf-bilder med och utan deconvolution finns i min dropbox-mapp:

https://www.dropbox.com/sh/fs744ujp8oed ... 2dUBa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tips och råd och exempel mottages tacksamt! Kanske också ett kul projekt nu när boken "Inside Pixinsight" kommit som en hjälp...

Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Frost »

en fin bild på ett svårfångat objekt det ser ut som att du bara har haft ett dåligt FVHM och bruset kan komma från ljusföroreningarna som minskar Snr. har du alla bilderna innan du stackade dom?, jag skulle vilja kolla vad för FVHM du har som bäst
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, jag tänker att bruset är ljusföroreningar, och det är en av de centrala övningarna här - hur kan jag hantera dessa? Jag har försökt samla ganska mycket ljus, för att det ska vara en strategi, och så har jag ett Astronomik CLS-filter. Jag glömde förstås skriva innan att bilderna är kalibrerade med darks, bias och flats, och det är en liten artefakt nere i högra hörnet som inte fullt tas bort av mina darks.

FWHM: jag har lagt upp resultatabellen från SubFramSelector i min dropboxmapp, där alla värdena finns. Och jag har lagt ut två subs, med bäst och sämst FWHM enligt denna mätning. Vad tänker du om detta?

Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Frost »

ok enligt din lista så har du fått några bilder med bra FVHM men jag kan också se att du har, på din bästa bild dåligt fokus. Använder du motorfokus eller manuellt? ditt FVHM låg uppe på 7 och det är väldigt högt men du var också nere på 3, så jag skulle nog manuellt gå igenom alla subbarna och ta bort dom dåliga (i DSS).
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, antingen manuellt eller specificera ett FWHM-värde i subframe-selctor, eller hur? Jag har ju ett utryck där nu, men använder det för viktning, inte för att acceptera-avvisa subs, det kunde jag ju testa. (tar en liten stund att köra när det är 153 subs....:))

Vad kan vara ett rimligt FWHM-värde att accpetera i det här sammanhanget? Jag vill ju få med så mycket av nebulosan som möjligt så vill inte avvisa för mycket.

Det är motorfokus och INDI/Ekos som mjukvara.

Mvh

Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Frost »

Ett bra fvhm är runt 4 men man kan få bättre så klart fast jag har märkt att när fvhm kommer nära 5-6 så drar skärpan iväg och bilden blir suddig. jag själv använder inte pixinsight för att stacka, jag använder bara DSS, men om du vill så kan du lägga upp alla råbilderna och så kan jag processera dom som jag alltid gör.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Alla subs (kalibrerade) finns nu i:
https://www.dropbox.com/sh/94n5r1gkl1lx ... LZtia?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Men de tar alltså rätt mycket plats.

Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Frost »

det ser ut som att Dss inte kan öppna xisf filer och jag vet inte hur du fick ut xisf formatet ur kameran, det kommer också att ta en lång stund att ladda ner varje bild för sig lägg dom i en mapp nästa gång. Men vilket teleskop har du? bildfältet är så litet så jag skulle gissa på att f-längen 1500mm.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Martin F »

Xsif-filer får man i Pixinsight. Han har antagligen kalibrerat bilderna där.

Sent from my phone using Tapatalk.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Japp, helt rätt. Kalibrerade i PI. Jag kan testa lägga upp de råa som fits istället, i en mapp (i mogon). Funkar det? Tar fortfarande lång tid att ladda ner, det blir stort.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej igen!

Ja, teleskop. Det är en C8 med Meade field flattener f 6.3, så den effektiva brännvidden borde vara ca 1290 mm.

Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Frost »

jadå gör det du det spelar ingen roll om det blir stort bara det är lätt att ladda ner
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej igen!

OK, nu ligger det fits-filer där, i en mapp som heter lights, och 3 kalibreringsfiler i fitsformat. Kul att höra och se vad du får ut av det. Jag håller på att meka med en version där jag tar bort de subs som har för högt FWHM-värde, få se om hur långt jag når på den ikväll.

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by Martin F »

Jag tycker inte bruset är så farligt. Då är det värre med de ganska stora och lite oskarpa stjärnorna. Jag tror att oskärpan förstorar dem lite.
De är även missformade utåt kanterna, har du någon comacorrector?

Jag ska göra ett försök om jag hinner :)
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC 6888

Post by magnuslar »

Hej!

Kanon, kul!! Nej, ingen coma-korrektor, bara en Meade field flattener. Jag kollimerar med jämna mellanrum och tycker den håller sig rätt bra, och var rätt bra när jag tog de här. Men jag kanske kan bli mer noggrann där.

Jag ska få till en bild med färre av de oskarpa subsen. Jag lägger in en integrerad i min dropbox, men utan DEB och så, det har jag inte hunnit.

Magnus