Workflow: DSS Fitswork AIJ

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Jag fick en fråga om mitt arbetsflöde med de program jag använder. Jag tänkte att det finns flera som är intresserade så jag skriver det här och kanske senare lägger upp en sida på min site med fler detaljer.

Jag lägger upp flera alternativ eftersom det beror på situationen hur jag gör.

Alla gäller deepsky. Kamera Canon 350D, 5D, 6D.

*******************************************************************************************************************************
Grundjustering, alternativ 1 utan dithering.

Använder Fitswork för att kalibrera med darks, flat kalibrering gjorde jag oftast inte eftersom jag inte fick den kvalite jag sökte. Trodde det hade med metoden jag tog flatsen med, är nog rätt visade det sig och beror på något i DSS resp. Fitswork att det inte blir som jag förväntat mig.

Här är info om hur jag gått tillväga för att göra flats med en färg DSLR kamera:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html


Jag gör en batch för kalibrering, align och stacking i Fitswork enligt följande:

Se också min tutorial om Fitswork:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html

1a.
Väljer ut de image filer som skall ingå.

Väljer en destination, kan antingen vara en enda fil om jag gör en vanlig stackning. Gör jag en sigma stacking lägger jag upp ett bibliotek där mellan resultatet läggs.

Subtraherar med en masterdark bestående av ca 50 subdarks. Subdarks har jag då tidigare stackat ihop för olika tempertur intervall. Oftast i steg om 3 till 5 grader. Väljer lite olika om jag vill ha hotpixel fix removing i Fitswork eller inte. I vissa situationer blir det inte bra, oftast då temperaturen inte matchar tillräckligt bra.

Här info om hur jag gör mina darks (som jag alltså slutat med nu när jag ersatt det med dithering och sigma/median stacking):
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... canon.html

Efter dark kalibreringen skall man nu göra flatkalibreringen. Du måste ha gjort dina masterflats tidigare i Fitswork.

Sedan kommer steget med debayering, testa först på en enstaka raw, spara dina inställningar i setupfilen så du kan återanvända de. Se min tutorialvideo för detaljer.

Om jag har mycket drift i alignen kan jag ev. lägga på en ram runt om så att ingen information klipps (croppas). Alltså en ram tillräckligt stor för att täcka in hela området som teleskopet sveper över (läs dålig polaralign, eller möjligen rörliga objekt som kometer). Oftast lägger jag inte till ram.

Sedan stackas bilden, vanlig add eller sigma clip. Om sigma clip väljes får man först göra en batch där man alignar delbilderna och sedan på de göra stacking med sigma clipping.

1b.
Ett alternativ är att använda DSS, i det fallet väljer jag ofta att också använda Dark Master för att matcha bilderna bättre mot subdark. Processen delas då automatiskt upp i flera del moment i grupper av olika temperaturer. OBS fungerar bara på Canon EOS som har tempertursensor, oftast de med liveview samt den gamla 5D.


Efter detta är själva grundkalibreringen klar.


********************************************************************************************************
Grundjustering, alternativ 2 med dithering.

På senare tid har jag tagit mina bilder med dithering teknik som en väg att slippa att dark kalibrera, ett problem som uppstod var att det blev ganska svårt att aligna bilderna i Fitswork pga de stora förflyttningarna, ca 10 till 20 pixel.

2a.
Började då mer och mer gå tillbaks till DSS även om det fanns detaljer som jag inte var nöjd med, framförallt frånvaron av kontroll av de olika stegen.

2b.
För att råda bot på detta har jag numera börjat använda AstroImageJ, med det programmet delar jag enkelt upp färginformation i dess beståndsdelar och processar därefter som om bilderna vore tagna med en monokrom kamera. Som en bonus fick jag nu flatkalibreringen att fungera perfekt, tänk all tid som jag slitit med att få detta att fungera med DSS och Fitswork. Mer om detta finns att läsa på min hemsida under tutorials. Där finns också mina två makron att ladda ned. Finns mycket kvar att göra här men resultaten ser väldigt bra ut så något jag skall fortsätta att utveckla vidare.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ction.html

Efter detta är själva grundkalibreringen klar.

Dithering rätt utfört ger massor av fördelar:
Man slipper eländet med dark och bias bilder.
Man sliter inte i onödan på kameran.
Man minskar det slumpmässiga bruset, dark kalibreringen tar ju endast bort "static pattern" (hot pixel, columndefects etc) men alla kalibreringsbilder som dark, bias och flat tillför random noise.

Tips:
Om an inte har tagit bilderna med dithering kan det ändå gå, speciellt om man kört oguidat. Då har man naturligt fått en förflyttning mellan bilderna, finns dock risk att stjärnorna är utdragna.

Blir bäst med en kamera som inte lider av ampglow, har förbättrats stegvis på Canon, men från 450D är det ganska bra. Ampglow är ofta ett på högerkanten stort område som belyst av det ljus som sensorns förstärkare sänt ut, så stora ytor är inte praktiskt att ta bort med dithering, enligt mitt tycke i varje fall.

Mina makron fungerar för nuvarande endast på Canon EOS på de modeller jag testat enligt ovan. De andra kamera tillverkarna har inte den overscan region som jag använder för att simulera dark/bias nivån. Man får göra på lite annat sätt med de andra fabrikaten. Men filerna från Nikon och Sony har gått att läsa in, jag måste dock extrahera ut den delen ur mina makron för att det skall gå, kommer senare.

***************************************************************************************************************

Snygga till bakgrund och färgnivåer efter ovanstående:

3.
Oavsett vilken metod ovan som använts så går jag över till Fitswork efter grundkalibrering, align och stacking gjorts ovan.

Har jag använt DSS exporterar jag resultatet som en 32 bit floating point FITS fil först, de heter autosave i DSS.

Börjar i regel att croppa bort ytterkanterna för att de inte skall störa efterföljande steg, vinjettering och drift gör ju i regel att man för väldigt dålig kvalitet på datat i ytterkanten på sensorn.

Beroende på om jag gjort en grov nivåjustering av rgb kanalerna redan i föregående steg (i debayering processen) eller inte kan jag nu justera nivån på rgb. I mitt fall hamnar jag ofta på gain 1.8 röd, 1 grön och 1.6 blå.

Därefter försöker jag rätta till bakgrunden, jag har extremt höga nivåer av ljusföroreningar så det är ett måste för att komma vidare.

Ofta väljer jag background flatten och variabel flatten i Fitswork. Möjligen kan jag ibland börja med att sätta svartnivån med högerklick och en 15x15 area för black point, väljes i de centralare områdena.

Sammantaget:
Olika känslighet på färgkanalerna justerar man bort med division eller multiplicering.

Ljusföroreningar med subtraktion eller addition med minustecken.

******************************************************************************************

Pretty picture delen:

4.
När något av de ovanstående alternativen är färdiga är det dags för slutfinishen. Det här brukar jag inte fördjupa mig så mycket i. Blir säkert mer av det om jag någon gång i framtiden har tillgång till en mörkare fotoplats.

Man kan fortsätta i Fitswork (vilket jag oftast gör) eller exportera för att fortsätta i ett fotoprogram. Oftast kan det då vara lämplig att klippa av låga och höga nivåer och sedan ev. exportera som en 16 bit TIFF beroende på vad fotoprogrammet klarar. Om man har massor av "störningar" till ex. under den svartnivå man eftersträvar stjäl det massor av dynamik när man går över till 16-bits mode. Lika gäller vitnivåerna, ofta kan det vara kvarvarande heta pixlar som ligger långt över stjärnornas max, de skall klippas bort i nivå med de högsta stjärnsignalerna.

Det jag brukar göra som standard i Fitswork är att dels lägga svart och vitnivåerna nivåerna mer exakt, justera färgerna, förstärka färgmättnaden ca 20 till 40%, clona bort ev. hot pixels, lägga på en gamma mellan 2.5 till 3.5.

Har man problem med banding eller kvarvarande columndefekter finns verktyg i Fitswork för detta.

Sedan kan man i det oändliga laborera med att få fram mer detaljer i nebulosor, galaxer eller vad det nu är man söker. Har man dock slarvat med stegen ovan blir det inte snyggt och det gäller man har tillräcklig exponering, annars framhävs bruset kraftigt när man kontrastförstärker.

Ofta blir det att man kan få nebulosorna fint återgivna på bekostnad av att stjärnorna överexponerar och blir fula vita blaffor. Det går att hantera men enklare om man koncentrerar sig på det objekt man vill ha bra.

Ev. text lägger jag på den exporterade 8 bits jpg bilden, använder i regel IrfanView till det.

********************************************************************************************



Det var enkelt beskrivet hur jag gör, men varianterna är stora beroende på instrument och objekt. Ni har säkert inte lika stora problem som jag har med ljusföroreningar och det kan medföra andra rutiner mer lämpliga.


Jag går nog tillbaks här och redigerar lite då och då här för att göra det tydligare och beroende på vilka frågor som dyker upp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by Tannerswe »

Spännande läsning så som oftast Lars!

Just den kanalseperation som du gör med AIJ tycker jag låter väldigt spännande och ngt jag ska försöka kolla på till hösten när man börjar bygga på med ett lite bibliotek med bilder.


Sen detta med dithering låter väldigt spännande och något jag ska ge mig på. Frågan är bara om en 600D är tillräckligt bra för att kunna använda det med den. Kör du dithering med din 350D?

Hur har du avgjort(kommit fram till att 10-20px är lagom mkt ? (iofs det ena är dubbelt mot det andra).
Efter en sådan här rörelse, hur lång delay kör du innan nästa bild för att sakerna ska ha stabiliserat sig igen?

Lite gott och blandat :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by ragge »

Här finns mycket att lära inser jag - och det är ju bra, tack för det Lars !

Jag får ta lite i taget. Börjar med det elementära i Fitswork, och får lite problem.
1) När jag öppnar en "nef" raw-fil (Nikon d7000) så visas bilden med konstiga färger (kraftigt magenta) i Fitswork, men om jag i förväg konverterar till tif så ser de normala ut även i Fitswork.
2) Om jag stackar några tif-bilder (markerar 3 st stjärnor osv) så får resultatfilen också konstiga färger. Här nedan är en sub plus den färdiga resultatbilden av 4 st subbar. Har du någon idé om vad som kan orsaka detta ? Jag har testat med samtliga varianter av dcrawfw.dll som fanns, men ingen skillnad.
fitswork.jpg
fitswork.jpg (249.18 KiB) Viewed 4117 times
För övrigt kan jag nämna att jag tidigare testat trial-versionen av Registar, och den verkar dela upp bilden i r, g och b innan stackning. Precis som du nämner att AstroimageJ gör. Men jag kunde inte se någon som helst skillnad i kvalité med den typen av avancerad stackning jämfört med en "vanlig" stackning som jag gjorde i PS.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Hej hej,

Tanner:
Det var många år sedan jag använde min Canon 350D och då hade jag inte fått till det så avancerat att det gick att göra dithering på ett effektivt sätt. Men det skulle gått alldeles utmärkt, din Canon 600 är mycket modernare och har betydligt mindre static pattern så den är ypperligt lämplig för detta. För monokroma kameror har jag hört man brukar förflytta 5 till 10 pixlar och då blir det ganska naturligt för en färgkamera att man behöver förflytta 10 till 20 pixlar, den har ju bara halva upplösningen när man debyerar färgbilden. Kanske jag kan minska ner förflyttningen när jag går över till AIJ och färgseparerar, jag behöver då överhuvudtaget inte interpolera fram färgerna, men slutbilden får bara en 4:e del så många pixlar på nuvarande stadium. Det skiljer troligen en hel del mellan olika utrustningar, jag har bara erfarenhet från min 680mm refraktor och EQ6 montering med off-axis guidning. En del gör väldigt stora förflyttningar med syfte att få bort ampglow och andra större utbredda störningar, har inte hört hur väl de lyckas. Men man förlorar ju effektiv sensoryta i det fallet. Stabiliseringen är ett stort problem för mig, med 5 till 10 pixlar lägger jag in en fördröjning på 10 till 15 sekunder. Med 10 till 20 pixlar behöver jag öka upp till 30 sekunder, efter det gör den timeout och fortsätter även om felet är stort, men skall nog gå att trimma in autoguidningen lite bättre så det inte tar så lång tid.

Ragge:
Färgerna du får ut med FITS format är så de verkligen är såsom kameran tillsammans med optik och atmosfär uppfattar det, dvs fel om du satt gain till 1 för alla kanaler. Men en bra utgångspunkt och du rättar enkelt till det med färgkorrigeringen, prova att minska blått med 30% och det röda med kanske 20%. Sedan får du ju sätta svartnivån också. Mina brukar vara knallröda på grund av ljusföroreningarna och det får man ju subtrahera bort efter kalibreringen. De påverkar varandra lite så det blir några gånger man får göra det. I TIFF filen ligger ju kamerans WB värden som programmet tar hänsyn till, bör inte vara någon skillnad i övrigt i filen om båda är 32 bit floating point. Jag brukar använda FITS formatet, det blir mer jag som bestämmer då vad som händer jämfört med TIFF, men är antagligen en smaksak och om man bara gör rätt så borde båda vara lika bra, förutsatt man använder 32 bit floating point. Jag är dock väldigt misstänksam med allt som sker automatiskt om det inte är jag själv som åstadkommit det.

Du måste först göra en debayer innan du stackar annars förstör du färginformationen, den ligger ju i positionen för pixlarna i cfa (RAW filen) filen.

Känner inte till hur ny Nikon d7000 är och vilken version av DCRAW den kräver. DSS och Fitswork kräver specialanpassade versioner medans AIJ kan ta standard versionen vilka man lätt hittar på internet av senaste version.

Det finns antagligen flera fördelar med att dela upp bilden i sina färgkomponenter, ett är till ex. att man alignar varje färg för sig och man därmed reducerar effekten av dålig refraktor med färgfel. Syns tydligt i hörn o kanter om man zoomar in ordentligt. På min TS APO 130mm som har väldigt litet färgfel så märker man inte så stor skillnad, den stora skillnaden för mig blev att helt plötsligt fungerar flatcalibration.

Går det i PS att göra mer avancerad align än motsvarande 3 punkts? Typ att det kompenseras för distorsion också?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
När man delar upp en färgbild i dess färgkomponenter kan man göra på flera sätt.

Ett är att dela den färdiga färgbilden efter debayer processen, då får man r,g,b med samma antal pixlar som kameran har. Det är den simplaste metoden.

Mer avancerat och mer användbart är att ta raw bilden och demosaica den, då får man r,g1,g2,b och de två gröna skiljer i position med 1 pixel. Varje bild får 1/4 av antalet pixlar som kameran har. Det här ger större möjligheter till avancerad bildbehandling och det är det jag gör i AIJ. Och det är dessa som jag "fusk" dark och "äkta" flat kalibrerar och tillsammans med dithering i align/stacking som ger den kalibrerade bilden.

Det jag får ut från AIJ är att alla färger är alignade med varandra och i 32 bits format. Jag slår samman de till en färgbild i Fitswork och processar vidare där.

ps.
Jag gjorde en del uppdateringar i första inlägget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by ragge »

"Färgerna du får ut med FITS format är så de verkligen är såsom kameran tillsammans med optik och atmosfär uppfattar det, dvs fel om du satt gain till 1 för alla kanaler".
Jag installerade om programmet, och då försvann detta. Bilderna ser nu helt svartvita ut när jag öppnar dem.

"...du rättar enkelt till det med färgkorrigeringen, prova att minska blått med 30% och det röda med kanske 20%. Sedan får du ju sätta svartnivån också".
Jag hittade en hyfsad inställning och sparade den och sedan lyckades jag köra en batch med den profilen. Och därefter en batch med registrering (alignment) som sparades till en 32 bit floating point fits fil (jag lade märke till att en enstaka NEF-fil på 16 MB blev 186 MB bara efter debayering).
Fits-filen går inte att öppna i PS, fick göra om den till en 16 bits tif. Men den ser inte bra ut - ser ut som ett raster över hela bilden. Se nedan en jämförelse med en av originalsubbarna.
fitswork.jpg
fitswork.jpg (1.05 MiB) Viewed 4063 times
"Går det i PS att göra mer avancerad align än motsvarande 3 punkts? Typ att det kompenseras för distorsion också?"
Det går att aligna med strech, skew och allt möjligt men problemet på astrobilder som har stora mörka ytor är att PS (PS5) ofta misslyckas helt.

"När man delar upp en färgbild i dess färgkomponenter kan man göra på flera sätt."

Så är det, i PS kan man också göra det. Men jag antar att det bara är värt det extra arbetet om man har problem med CA ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Bilderna ser alltid svartvita ut i Fitswork och troligen i de flesta andra program också så länge du är kvar i CFA mode (raw). Rastret blir mer eller mindre framträdande beroende på färgsammansättningen i bilden.


Så här ser filen ut i Fitswork om jag gör en align och adderar bilderna. Den har också dark kalibrerats samt ett hot pixel fix.

1. DATEIEN FESTLEGEN
Anfangsdatei G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-23-21_Andromeda_0022_ISO800_120s__11C.CR2
Zieldatei G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Andromeda stacked
Fehlende Dateien der Serie überspringen

2. BILD SUBTRAHIEREN
Dateiname G:\Astro calibration\Master\6D Fitswork\MasterDark\Masterdark 6D tv120 iso800 tcp10 mean no40.fit
Hotpixelkorrektur

3. FARBCCD NACH RGB
Dateiname G:\Fitswork setup files\Raw settings r10 b10.fcm

4. ZUR ZIELDATEI ADDIEREN
Sternanzahl 3
Funktion Add


Eingangsliste
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-23-21_Andromeda_0022_ISO800_120s__11C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-25-35_Andromeda_0023_ISO800_120s__11C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-27-49_Andromeda_0024_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-30-02_Andromeda_0025_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-32-17_Andromeda_0026_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-34-29_Andromeda_0027_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-36-43_Andromeda_0028_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-38-58_Andromeda_0029_ISO800_120s__12C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-41-10_Andromeda_0030_ISO800_120s__15C.CR2
G:\AstroPhoto raw and processed fit\Galaxies\M31\20150821-22 M31 5D TS682 av53 iso800\Lights tv120\L_2015-08-21_23-43-24_Andromeda_0031_ISO800_120s__15C.CR2


När du gör en färgseparation i PS, får du 4st bilder då med en 1/4 del så många pixlar? För min del var den stora upplevelsen att jag för första gången på 20 år återigen fick en flatcalibration värt namnet. Mitt teleskop har ju inga större problem med CA, men kanske man kunde se någon lite förbättring.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by ragge »

AstroFriend wrote:...När du gör en färgseparation i PS, får du 4st bilder då med en 1/4 del så många pixlar?
Om jag plockar ut och sparar en av färgerna, tex röd, så är antal pixlar samma som originalet, men filstorleken (i MB) c:a 1/3.
Det är dock inget jag gör i samband med stackning.

Jag gjorde däremot ännu en jämförelse nyss, stackade några bilder i DSS, Fitswork och PS.
Efter stackning (median i PS och DSS, "add" i FW) så blev resultatet lite olika.
FW : brusigt och färgerna inte helt under kontroll. Men kan säkert bli bättre för den som behärskar programmet, och gör den lite mer avancerade "median" i st f "add" (vilket jag inte har kommit underfund med ännu). Känns betydligt krångligare att använda än DSS och PS.
DSS : de ljusare stjärnorna blev lite misshandlade, se bild.
dss_median.jpg
dss_median.jpg (182.44 KiB) Viewed 4038 times
PS : Missar i autoalign layers (så det var bara att finjustera lagren manuellt), men f.ö. enklast att använda (tycker jag). Bra resultat med snygga stjärnor.

Det här var väl ett "så där" seriöst försök att jämföra, jag vet. Säkert skulle Fitswork vinna jämförelsen med rätt person vid spakarna, men för mig är det viktigt att inte bildbehandlingen blir för komplicerad. Den här hobbyn är ju tillräckligt invecklad redan innan bilderna har nått datorn.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Om du i PS får ut en färg efter färgseparation som har samma antal pixlar som originalet har den gjort färgseparationen på den debayerade bilden och då tror jag knappast man får några fördelar. Sensorns antal röda pixlar är ju bara var fjärde pixel, de andra "extra" som PS fått fram är falska eftersom de bara interpolerats fram.

Att de ljusstarka stjärnorna ser konstiga ut beror på att de är överexponerade och de olika färgerna klipper på olika nivåer. Resulterar oftast i färgade ringar runt stjärnorna. Blir det inte så har programmet gjort något för att maskera det.

Median och sigma stackning kan ge ett lugnare intryck av bildens bakgrund, går ju ut på att ta bort avvikande värden.

Man får nog välja om man vill ha det enkelt eller så korrekt som möjligt när man väljer program. Jag har nu börjat med AIJ som defenitivt har en lång starttröskel, men det kan också göra saker som de andra inte kan. Programmet har också möjligheten att man kan använda egna eller andras plugins. Dessutom är det plattformsoberoende och klarar Windows 64 vilket inte Fitswork eller DSS klarar. AIJ utvecklas fortfarande till skillnad mot de andra programmen.

Oavsett vilket specialiserat astro bild redigeringsprogram man använder hamnar man nog på slutet att man gör en sista sluttouch med ett fotoprogram.

Nackdelen med 16 bit mode är att dynamiken blir begränsad och det bara klarar heltal. Medelvärde av 2 och 3 är 2.5 men bara 2 eller 3 kan lagras i 16 bit mode. Kan ej heller hantera negativa tal. De negativa värdena får man från bruset när man subtraherar bort biasen, det är därför kameratillverkarna bland annat har lagt till en bias. Stackar man mer än 4st 12 bits raw bilder ryms inte informationen i formatet och en del data måste kastas, oftast i form av avrundningsfel.

ps.
Det matrisliknande mönster du fått i Fitswork kan jag få ibland även på korrekta bilder, kan bli när man zoomar i bilden och programmet skall anpassa bilden till skärmens upplösning. Det är dock inte fel i bilden, bara visningen på skärmen vid vissa inzoomningar, ett interferensfenomen säkerligen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Workflow: DSS Fitswork AIJ

Post by AstroFriend »

Jag har i vissa situationer haft problem att aligna bilder. Det är framförallt i stjärntäta fält och där bilden för flyttat sig, till ex vid dithering. Jag skrev om det i samband med en bild hur jag löst det, men det hör ju hemma här.

I DSS ffinns inte mycket man kan göra eftersom det är så automatiserat. Går med andra ord inte att använda alls när det blir sådana här problem.

I Fitswork fungerar ej heller automatisk align. Men här kan man göra manuell align när man får problem. Men manuell align är inte lätt att göra då man har många bilder och samtigt vill ha fler ref stjärnor, men det var ända sättet jag kunde aligna på tills nu.

I AstroImageJ har jag till slut lyckats lösa det på ett relativt enkelt sätt. Vid problem att aligna med funktionen Image Stabilizer får man dela upp det i två steg och med olika alignfunktioner.

Först gör man en Image Align som använder aperature. Här gör jag endast align i en punkt på någon ljusstark stjärna. Den funktionen klarar endast translation, alltså kan bara flytta bilden i raka förflyttningar i x och y led. Dessutom begränsar jag det än mer och tillåter det endast ske i hela pixelsteg. Då slipper jag interpolering utan överlåter det till det mer avancerade steg 2. Denna align brukar gå att göra automatiskt, skulle det misslyckas är det dock ganska enkelt att göra det manuellt med visst stöd från programmet.

Nu har vi fått bort effekterna av dithering eller vad som nu orsakat förflyttningarna. Det statiska bruset elimineras dock som vanligt. När detta är gjort gör man en ny align och använder Image Stabilizer som är mycket mer avancerad. Bäst resultat får jag om jag använder en grön bild utan satellitspår som ref. Referens blir den slice som visas ur stacken på skärmen.

Med denna metod har jag hittills alltid lyckats aligna bilderna. Det är framförallt på vidvinkliga bilder jag fått problem. Det är fantastiskt bra för nu kan jag ge mig på äldre bilder jag tagit där jag misslyckats med aligningen.

Kan tänka mig att det fortfarande kan vara problem i vissa situationer. Men det får man ta den dag det dyker upp.

En sak jag skall lägga till är att bara ta med bilder över en viss kvalitetsnivå. Nu gör jag det manuellt och visuellt och raderar helt enkelt bort misslyckade bilder. Oftast de som moln drivit förbi på eller där man rubbat kameran så det blivit suddigt.

Jag märker också att med AIJ fungerar ditheringen mycket bättre, kräver inte alls lika stora förflyttningar för att effektivt eliminera static pattern. Faktiskt fungerar det oftast även på bilder tagna utan ditheringen. Det räcker med att bilderna är tagna utan guidning vilket mina äldre är eller de med kortare fokallängd. Att det blir så bra beror på att med demosaic behöver jag inte göra den förödande debayeringen.

Kvarstår dock att få upp upplösningen till optikens prestanda som idag inte klaras pga undersampling. Men är nog lösbart om bara min dators kapacitet räcker till.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;