Foto med fotomultiplikator?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Foto med fotomultiplikator?

Post by Ekenson »

Hej!

När jag och en kompis slaktade ett analysinstrument för några dagar sedan så plockade vi bort ett fotomultiplikatorrör ur maskinen. Jag började då fundera på om man någonsin har använt dylika saker till astrofotografering någen genom att på något sätt "scanna" av bliden med optik och leda ljuset till multiplikatorn. Det är ju knappast något smidigt sätt men jag tänkte att det kanske har provats i den elektroniska astrofotografins barndom.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hmmmm ideén är god. de är ju extrem ljuskänsliga, men det måste till någon styrning, svepning a la scanning för att bygga upp en bild, eller har jag fel?? Koppla den till en kopiator eller bildscanner som scannar. Kan man byta ut röret eller vad det nu är i en gammal bordsscanner? Problemet är formatet. Det skulle nästan bli storformatsbild...
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Tror att för längesedan så provade de sådant på store teleskop. Dock är den tekniken helt ute nu då CCD elementen är så ljuskänsliga.

En bra CCD kamera fångar mellan 50% och 85% av alla fotoner som kommer in.
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Det hade nog onekligen blivit en ganska otymplig konstruktion. Det som jag läst som kortast var att man har använt fotomultiplikatorer (PMT) i gamla rymdsonder t.ex luna sonderna och då i kombination med analog film.

http://www.mentallandscape.com/V_Cameras.htm

Man skulle vara tvungen att ha någon anordning som på något sätt sveper bilden över PMT:n i diskreta steg (några speglar och stegmotorer). Om jag inte är ute och snurrar allt för mycket så tror jag att trummscanners använer PMT för att scanna bilderna.

Om jag inte missminner mig så skall man i princip kunna mäta/detektera en enda foton med en PMT och att de har ett extremt stort linjärt dynamiskt omfång. De lär också ha väldigt bra signal till brusförhållande.

MVH

/Johan som aspirerar på att bli knäppa ideers mästare...
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Jo en PMT kan detektera enskilda fotoner utan problem (om den är bra givetvis) jag tror dock att det idag inte är så viktigt, jag vet inte säkert hur hög känsligheten är hos dom ccd chip som används på proffessionella teleskop men jag skulle gissa att dom nog har minst 85% känslighet så skilnaden är väldigt liten i känslighet för alla praktiska fall ccd har ytterligare förelar genom att du lätt kan ha långa exponeringar utan att detta komplicerar saker.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Upplösningsmässigt vinner man nog mycket på CCD vs PMT med.
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jag skulle ju tro att det mesta talar för att CCD är bättre på alla sätt. Jag menar det är ju bara att konstatera att CCD är den metod som används.

Nåja det varen kul tanke att leka med.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80