Baader solar continuum

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Baader solar continuum

Post by taipan »

Har köpt det filter tillsammans med Baaders solfilm för fotografiskt bruk.
Nån mer erfarenhet som kan tipsa om hur man får till rätt färg på solen igen? Den blir ju grön genom detta filter.
Har testat lite i lightroom och det blir skapligt om man drar ner den gröna och turkosa nyansregeln till -100 men somsagt, vore kul med fler tips.

Red.
Testade lite med curves verktyget för rött och grönt i PS och fick till det lite bättre. Man kan se en liiten solfläck men inte så mycket mer detaljer... Ja det var ju första försöket. Ska testa med en Barlow nästa gång jag får chansen. Denna bilden tog jag med min EOS och teleskopet på 400mm....
Attachments
IMG_0736-Redigera.jpg
IMG_0736-Redigera.jpg (16.48 KiB) Viewed 3324 times
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Baader solar continuum

Post by Tannerswe »

Testa att hålla en mellangrå pappskiva eller vitt en bit framför tuben och fota av. Sen sätter du vitbalansen mot det så borde du få ett relativt korrekt värde som du kan använda på dina bilder.

Funderar själv på att skaffa ngt liknande så man kan köra solen nu när mörkret är borta. Tyvärr är vi inne i en dödensperiod nu när det gäller antalet solfläckar :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Baader solar continuum

Post by taipan »

Det hände inte så mycket alls när jag drog i reglarna för vitbalans i Lightroom så jag vet inte om det skulle funka men man kan ju testa. Tror det fins nån sån funktion i kameran om jag inte mins fel, att skapa sin egen vitbalans...

Är detta det resultaten man kan vänta sig utan att ha ett Lunt Ha teleskop föresten? Hade önskat lite mer struktur på ytan tex. Kanske blir bättre med lite högre förstoring? Bilden här är ju croppad kanska hårt.. En bild 1/800s.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Baader solar continuum

Post by Fredrikdb »

finns lite tipps på denna på en video mellan ca 40:00 min till 1:07 min https://www.youtube.com/watch?v=JLkAf-jfd8w

/F
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Baader solar continuum

Post by taipan »

Fredrikdb wrote:finns lite tipps på denna på en video mellan ca 40:00 min till 1:07 min https://www.youtube.com/watch?v=JLkAf-jfd8w

/F
Jag har kollat den där. Men jag har ju en färgkamera och då funkar det inte riktigt sådär- Och inget H-Alfa teleskop...
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Baader solar continuum

Post by Quilding »

Jag brukar använda Hue-Saturation i Gimp. Där är det bara att rotera paletten med Hue tills man får önskad nyans. Alla fotoredigeringsprogram borde ha liknande funktioner.

/Q
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Baader solar continuum

Post by taipan »

Lekt lite till och kommit fram till det här. Känner att det är ok för att vara första försöket. Nästa gång jag fotar ska jag använda en Barlow då denna bild är extremt croppad.....
Attachments
IMG_0736-Redigera-2-3.jpg
IMG_0736-Redigera-2-3.jpg (309.58 KiB) Viewed 3288 times