Fota solen.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Fota solen.

Post by taipan »

Hej. Ja, hur fotar man solen?
Det jag undrar är om man tar bilder och stackar som vid deep sky eller om man mer filmar som vid planetfoto. Eller tar man rent av bara en bild som vid vanligt foto?
Har en mindre (80mm) refraktor och fotar med systemkamera...
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Fota solen.

Post by Fredrikdb »

Här har du en video som beskriver allt du behöver veta plus lite till samt en live sett hur du bildbehandlar solbilder

/F

https://www.youtube.com/watch?v=JLkAf-jfd8w
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Fota solen.

Post by taipan »

Tack. men en video på 1,5 timma? Är det du ger mig på frågan om man tar en eller flera bilder och om man stackar solbilder??
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Fota solen.

Post by Fredrikdb »

Du gör på samma sätt som vid planetfoto videofilmar och här behövs rätt snabba kameror med hög fps då solens yta konstant rör på dig till skillnad på planeterna som är mer fast yta ca 30-40 sek är en rekomendation jag har hållt mig till

i filmen finns ett avsnitt i hur du skall göra när du bildbehandlar färgerna som är rätt bra att se


/F
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Fota solen.

Post by taipan »

Tack för svar :)
Ska kolla igenom den där filmen när jag får tid nån gång.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Fota solen.

Post by taipan »

Såå, förslag på program att stacka bilder med då? Gärna nått som klarar en filmsnutt från en Canon DSLR.... Eller nått från BYE.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Fota solen.

Post by Cristofer »

Autostakkert2 rekommenderar jag. Gratis. Enkelt att använda. Ger utmärkta resultat. Det borde gå använda canon i programmet, men törs inte säga med säkerhet.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fota solen.

Post by Jonas »

Varför konstra till det så förfärligt?
Skaffa solfilterfilm från Baader, gör ett eget filter som passar framför frontlinsen på teleskopet, anslut kameran (gärna med gulfilter) på vanligt sätt, fokusera och ta bilder!
Konstigare än så behöver det inte vara.

Se bara till att följa instruktionen från Baader till punkt och pricka samt se till att filtret sitter säkert.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fota solen.

Post by Bengt »

Jonas wrote:Varför konstra till det så förfärligt?
Skaffa solfilterfilm från Baader, gör ett eget filter som passar framför frontlinsen på teleskopet, anslut kameran (gärna med gulfilter) på vanligt sätt, fokusera och ta bilder!
Konstigare än så behöver det inte vara.

Se bara till att följa instruktionen från Baader till punkt och pricka samt se till att filtret sitter säkert.

/Jonas

Håller med dig Jonas till hundra procent .
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Fota solen.

Post by taipan »

Jonas wrote:Varför konstra till det så förfärligt?
Skaffa solfilterfilm från Baader, gör ett eget filter som passar framför frontlinsen på teleskopet, anslut kameran (gärna med gulfilter) på vanligt sätt, fokusera och ta bilder!
Konstigare än så behöver det inte vara.

Se bara till att följa instruktionen från Baader till punkt och pricka samt se till att filtret sitter säkert.

/Jonas

Trodde man skulle ha ett grönt filter för ökad kontrast mm??
Och jag vill testa olika metoder för att se vilket jag tycker funkar bäst.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fota solen.

Post by Jonas »

Visst, det är naturligtvis upp till dig att använda vilken metod du tycker passar dig bäst. Jag fick bara intrycket i din ursprungliga post att du ville veta hur man gör och det sättet jag beskriver är ett av de enklaste.
Gulfilter höjer kontrasten och sätter lite trevlig färg på solen - men det gör ju även grönt naturligtvis.

Vill du få fram mer än solfläckar måste du investera i annan utrustning.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Fota solen.

Post by stoffe »

Om du har en guidekamera så kan du använda den för att filma solen och ansluta den på samma sätt som du gör när du fotar med en DSLR-kamera. Sedan stackar du i autostakkert2 för att få en mer högupplöst bild. Men det är kanske lite högre svårighetsnivå än den med endast en DSLR-kamera i primärfokus och enkelt ta en bild. Men testa dig fram om du har möjlighet till båda metoderna.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fota solen.

Post by AstroFriend »

Kanske bäst med en varning så det inte blir något missförstånd ifall andra mindre insatta är här och läser.

Solfilterfilmen som man sätter på objektivet, alltså frontlinsen måste alltid vara på oavsett vilket filter man har på kameran. Gör man inte det smälter kameran ihop, solen har 6000 graders temperatur! Och det måste sitta ordentligt fast så det inte blåser bort eller annat. Som skrevs tidigare, läs instruktionen för solfiltret noggrant!

Skall man göra visuella observationer är det ännu noggrannare med att allt blir rätt, felaktigt monterat och på en bråkdel av en sekund är man blind för resten av livet. Visserligen bara på ett öga om det är någon tröst.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fota solen.

Post by Hans Bengtsson »

När jag började med astronomi så ingick det som standardutrustning en liten "solar cap", ett mörkt filter som skruvades på okularet och som enligt instruktionerna skulle ge "safe viewing" vid solobservationer. Vilket förstås var totalt fel och ingav en känsla av säkerhet som var bedräglig. Ett solfilter måste täcka hela teleskopets öppning.

Den "solar cap" jag använde med en 4.5-tums Newton sprack med ett tydligt "klick" i samband med merkuriuspassagen den 9 maj 1970. Lyckligtvis råkade jag inte titta just då så det blev ingen skada. Men det innebar för mig en aha-upplevelse då jag omedelbart insåg att man inte kan placera ett solfilter i okularändan av ett teleskop och tro att det är säkert.

Så sent som för ungefär 10 år sedan såg jag på nätet hur en svensk firma sålde teleskop med just sådana solfilter att fästa på okularet. Jag påpekade detta för firman, och de tog genast bort produkten.

Snart är det dags för en ny merkuriuspassage, den 9 maj 2016, på dagen 46 år efter det att min "solar cap" gick itu.

mvh
Hans Bengtsson