Flats och registrering i Pixinsight

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Jag sitter och mekar med några bilder i Pixinsight, och det två saker här som jag inte förstår. Är det nån av er andra som kan ge mig lite vägledning här så vore jag tacksam.

Först det här med flats. Det blir konstigt i PI när jag kalibererar med mina flats. Här har jag då tagit 50 frames, med teleskopet riktat mot TV där jag visar en helt vit bild, och justerat intensitet osv så medianen är ca 51 % av maximum på bilden (det hittade jag som råd nånstans på nätet). Så har jag kaliberar med mina darks och bias, och skapat en master flat. Den ser ut så här, när jag gjort en Histogram transformation lite grovt.
master_flat_5_2016-01-06_small.png
master_flat_5_2016-01-06_small.png (85.42 KiB) Viewed 7413 times
Jag tycker det verkar rätt OK......eller?

Så tar jag mina bilder, i det här fallet på M33, 600 sek exponering. En icke kalibrerad bild ser ut så här:
M33_Light_600_secs_001_small.png
M33_Light_600_secs_001_small.png (157.93 KiB) Viewed 7413 times
Och så kalibrerar jag dem med mina darks, bias och flat (masters). Och då blir det så här:
M33_Light_600_secs_001_c_small.png
M33_Light_600_secs_001_c_small.png (133.21 KiB) Viewed 7413 times
Men... här blir det ju en "omvänd" vinjettering. Varför blir det så? Vad gör jag för fel?

Och så problem nr två: jag lyckas inte registrera mina bilder. Den hittar inte matchande stjärnor. Jag tycker inte bilderna är SÅ dåliga (okej, guidningen kunde vara bättre) - eller är det alltför dåliga för att det ska gå att stacka? Vad kan jag leka med i PI för att få det att funka? Tips och råd mottages tacksamt....

Magnus
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by Frazze »

Jag har haft liknande problem med flats som överkorrigerar vinjetteringen.
Skapade en tråd på PixInsights forum där det kom tips på att det är viktigt att kalibrera med BIAS samt att se till att man har rätt exponering av flatsen. Jag har egentligen inte hittat någon lösning men du kanske kan få lite tips av de svar jag fick.
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=5285.0

Mvh
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Flatkalibreringsproblem har jag brottats med mycket. Generellt kan man säga att det är väldigt svårt att få hög kvalite på flatsen och det ger sig tillkänna när man försöker korrigera stora vinjetteringar.

Nivån är väldigt viktig, är den fel får man exakt de fel som du visar att den överkompenserar. TVs bilds jämnhet är ju också väldigt viktig. Sätt en matt skiva kanske 5cm framför tvn. Gamla LCD skärmar med lysrör kan vara rätt "randig" vilket man ser när man kontrastförstärker. Och LCD skärm med kantbelyst LED har en ram av vitt ljus som också skulle ge detta problem.

Det bör vara väldigt mörkt i rummet så inte ströljus kommer in fel väg. Har du DSLR, täck för sökaren!

Jag brukar dock göra något liknande fast med datamonitorer, använder en centralare del och med matt skiva, blir ganska bra. Använder dock inte vitt ljus utan en färg som ger 50% signal i centrum på rgb kanalerna. I mitt fall brukar den se ganska rosa eller lila ut. Det blir så eftersom kameran är mest känslig i grönt. Men du kanske har monokrom kamera och inte har problemet med olika känslighet i färgkanalerna.

Bara lite samlade tips från en del av mina flat problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Tack! Det där med nivån - vad innebär det, vad ska det vara? Jag försökte göra så jag fick medianen att vara på 51 % av maximum, kollat med Pixinsight. Jag måste erkänna att jag inte helt fattar vad det betyder för bilden. Jag förstår att vinjetteringen på mina flats ska vara "lika stor" som på mina lights, men vad "lika stor" betyder är inte helt uppenbart för mig - jag menar, nånting är ju fel här.

Så hur kollar du nivåer, vad kollar du då, och vad bör de vara?

När det gäller själva tagningen av bilden så är den inte monorkrom, det är en EOS 70D. Jag har tagit bilderna med BYE, och där blir det så här, ganska jämnt med färgerna. När jag försökte ta med INDI/Ekos, fick jag helt gröna bilder, fast bilden på TV upplevs som helt vit....
I vilket fall: det kan väl inte vara sånt, ojämna nivåer på RGB-kanalerna, som orsaker det här vinjetteringsfelet? Eller?


Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by AstroFriend »

På en 14 bit kamera bör 50% vara ca 8000 adu. Och det skall det vara för varje färgkanal. Du får sätta gain=1 för alla 3 kanalerna. Obs! Viktigt att programmet inte lägger till någon egen färgbalans från kameran. Om kameran är olinjär får man kanske tänka annorlunda. Jag brukar ta medelvärdet på centrum. Gamla Iris programmet var bra men är nog lite väl gammalt för moderna kameror. Jag använder idag i regel fitswork. Det drar automatiskt bort en konstant som skall motsvara bias. Finns många fallgropar. Du kan läsa under tutorials på min hemsida om hur jag gör. Men det blir inte riktigt bra än så behöver finslipas.

Låter rimligt att bilden blir grön med gain lika med ett om det är vitt ljus. Kameran är ju i regel känsligast i grönt. Dessutom är det dubbelt så många gröna pixlar i de flesta dslr kameror och det kan hanteras olika i olika program.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej igen!

Nu har jag blvit lite klokare: mina problem med registrering här har förmodligen att göra med att jag inte hade debayereat bilderna. Jag har ändrat från att ladda ner dem i raw-format, till fits-format (i Ekos), och så har jag inte fattat hur, när, och var jag så behöver debayera dessa fits-bilder.... Kanske är det bättre att spara ner dem i RAW än i fits, från kameran?

I alla fall så registreras de nu, när jag debayerat med batch-process-skriptet i PI. Därmed inte sagt att allt funkar, men ett steg fram.

Så leder det till frågan om flats och darks: ska de också debayeras? Och när? Kanske är mina flats-problem en fråga om felaktig hantering av debayering....?

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Flats och registrering i Pixinsight

Post by Martin F »

Om du kör batch preprocessing-scriptet så behöver du inte bråka med allt det där. Då matar du bara in RAW-filer så fixas debayer, kalibrering, registrering.


Sent from my phone using Tapatalk
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, det har funkat bra när jag just använt raw-filer. Men nu har jag fits-filer in, dvs fotoprogrammet Ekos sparar ner dem som fits. Och då har ingenting gått att registrera.

Det här gäller då både lights, darks och flats. Och för att göra saken än värre - jag har några flats som är i raw-format, och andra serier i fits. Det här kan bli rörigt. Så: hur hanterar batch-skriptet fits-filer in, och kan det hantera lights och dark i fits, och flats i raw? (jag fattar att det är bättre att ha det i ett och samma format, det är en klar strategi framåt...)

Jag skulle helt enkelt behöva ha klart för mig, tror jag, vilka som behöver debayeras (lights, darks, flats), och var i processen det är bäst att göra det. Både när jag gör det manuellt och med batch-skriptet.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Hej magnus!
Jag var nog lite otydlig när jag utryckte mig om nivån. Exponeringen bör i regel hamna runt 50% (men allt mellan 25% till 70% lär gå ganska bra) i centrala delen av bilden, på vissa kameror, framförallt de som är olinjära kan man behöva gå ned i nivå. För vissa isotal i de extremt låga eller höga talen bör man kanske fundera på hur kameran hanterar data och från det avgöra nivå.

När man subtraherar darks måste det bli rätt så att det inte adderas eller minskas med en konstant.

Debayer gör man efter kalibrering. Alltså light, dark och flats i raw. Sedan debayer före stackningen.

Att göra om raw till fits är kanske inte alltid så bra. I raw filen finns exif data som programmet behöver, inte säkert det för över alla data till fits formatet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Tack. Det är inte helt lätt det här. Jag inser alltså att idag är första dagen jag överhuvudtaget funderar över debayer med PI (har ju gjort det med Siril och så tidigare).

Fråga: måste raw-filer (cr2) dabayeras?

Frågan dyker upp för att jag hittills har nästan slaviskt följt den här som en manual: https://www.youtube.com/watch?v=zU5jJgjKuQQ

Och där debayerar han inte sina filer, och det är CR2.... Det finns ju en inställning i PI, hur den ska hantera raw-filer - är det detta som den inställningen gör? Om man har den på ena sättet måste man debayera, men inte på andra?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Debayer filter teknik är en ganska dålig teknik man måste ta till när man har en monokrom sensor men vill fota i färg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Alla DSLR kameror utom Foveons Sigma kameror använder denna teknik. Vissa äldre video kameror kan dock ha 3 st monokroma sensorer med var sitt färgfilter.

En specialare när man Debayer är att man gör drizzling och kan återfå upplösningen som man förlorar med interpoleringsrekniken Debayer använder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Flats och registrering i Pixinsight

Post by Martin F »

Ja, du måste debayra RAW-filerna i PI men om du kör scriptet görs det som en del av det hela. Tror man ska kryssa i "CFA images" eller nåt sånt och ange RGGB som är den matris som Canons Rawfiler har. Varför har du gjort om dem till Fits? Har du inte kvar CR2-filerna?


Sent from my phone using Tapatalk
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Nej, jag har inte kvar cr2-filerna - Ekos som jag tagit med, kan antingen spara ner i raw eller fits, och här har jag kört med fits. Det viktigaste skälet till valet av fits har nog varit att jag då lättare kan göra screen stretch med Ekos, och se hur de ser ut. Men priser för den funktionen kanske är lite högt, inser jag.

Sammantaget verkar det vara nåt fel med en massa av mina kalibreringfiler, inser jag. Jag verkar ha både gråskale-fits (de är också färglösa som debayered) och RGB-fits-master-darks. Jag har flats både i CR2 och fits, men darks bara i fits. Det får bli att producera ett nytt bibliotek, och samtidigt att försöka luska ut hur det kan vara sån skillnad på dem, även när de är tagna i samma format. Jag har tydligen rört till nåt här med formaten, utan att förstå vad det är Det blir till att experimentera lite..:) Jag återkommer.

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Flats och registrering i Pixinsight

Post by Martin F »

Ibland är det bäst att bara börja om... :)


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by AstroFriend »

Om du har många filer som du är nöjd med kanske du kan konvertera dina raw till fits de också? Vanligen brukar det vara 32 bit float i fits, men inte säkert. I headern bör finnas upp gifter om exponeringsdata så du kan få ihop det i lämpligt program. Fitswork borde klara både konvertering och den efterföljande kalibrering och stackning. Se min hemsida för en tutorial för delar hur det utförs. Fitswork är gratis att ladda ned.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;