Får inte vettiga bilder med DSS

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej igen!

Ja, det blev en jättebild.. och här är en till. Denna gång 9 bilder stackade i Siril istället, därefter hanterad på exakt samma sätt. NU är det mycket mer dynamik, mycket mjukare gradient i nebulosan. Hur kan jag förstå detta?

Magnus
Attachments
r_m57_debayer_stacked_edited.jpg
r_m57_debayer_stacked_edited.jpg (1.35 MiB) Viewed 4140 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Det är knappast stackningen utan mer hur du hanterar niåverna på den stackade bilden. Din linjära bild behöver en gamma på ca 3 eller möjligen att du visar den logaritmisk på skärmen. Du ställer in gamma i histogramfönstret. Då stretchas de låga nivåerna, gör du inte det så blir det lätt dessa blaffor eller schok av ytor med samma nivå. När du exporeterar från Fitswork kan du göra det i 32 bit där också. Men har du gjort en del av grovjobbet där räcker det med 16 bit. Fitswork har tillräckligt med verktyg så att du redan där kan få en hyfsad jpg bild. Så egentligen behöver du inte Gimp.

Ta en skärmdump på hur du ställt in stackningen i DSS.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Kul du nämnde Siril, det var länge sedan jag tittade på, jag kör ju inte Unix så har inte haft så stor anledning. Iris som det bygger på har ju avancerade funktioner men tyvärr helt ur tiden idag. Ser tyvärr att Siril är begränsat till 16 bit. Stackar du mer än 4 raw 14bit får du over flow alternativt avrundningsfel.

Eftersom du kör Unix kan du ju titta på detta program. Ett proffsprogram som är fritt:
http://iraf.noao.edu/

Det är 20 år sedan jag använde det, kanske inte så lämpligt för amatörbruk, men testa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Jag kanske måste plugga på lite mer, känner jag, risk för att jag ställer alltför korkade frågor här. Men det är nåt med de här DSS-stackningarna som bara inte funkar här. Medan Siril-stackningen fungerar mycket bättre - blir mycket snyggare med en.

Här är några dumpar - säger de något?

En dump av stackningsinställningarna i DSS. Jag har varken flats eller darks här - jag bara försöker få stackningen att funka. Säger den nåt?
DSS_stackning_parameters.jpg
DSS_stackning_parameters.jpg (115.01 KiB) Viewed 4110 times
Sen en dump av DSS-stackade bilden i fitswork. Notera histogrammet där. Det är bara spikar, inga kurvor. Ska det verkligen vara så? Jag skulle vilja croppa bilden så stackningsartefakterna försvinner, men fattar ännu inte hur jag gör det i fitswork.
fitswork_dss_stacked.jpg
fitswork_dss_stacked.jpg (124.72 KiB) Viewed 4110 times

Så en bild av min siril-stackade bild manipulerad lite i StarTools - en skärmdump för jag har ännu inte köpt programmet och kan inte spara. Den ser mer ut som jag vill ha den.....
StarTools_siril_stackad.jpg
StarTools_siril_stackad.jpg (184.17 KiB) Viewed 4110 times
Notera att det alltså är samma cr2-bilder, bara fler i DSS-stackningen.

Magnus
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by VigdisVZ »

Jag kan bara tillägga att det är väldigt struligt att få färg i DSS. Jag har dock lyckats efter att ha bumpat upp saturation en hel del innan export till Photoshop. Minns inte var jag såg tipset men youtuba efter DSS- tutorials... borde finnas där.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Det ser nog riktigt ut men du har med en massa falska signaler i ditt histogram. Nivåer på 20 miljoner är knappast rimligt, därav puckeln till vänster ut som ett smalt streck. Men det är bara at dra i reglagen tills du får fram puckeln, eller bakgrundsignalen i lämplig förstoring. Du hade en Canon D70, är den inställd på 14 bit, tror de går att ställa om mellan 12 och 14. En DSLR har 12 eller 14 bitar, 14 bitar ger 12000 som maxnivå, du har valt average så antalet bilder på verkar inte, möjligen om du i raw inställning har satt någon skum hög gain.
DSS RAW.jpg
DSS RAW.jpg (110.26 KiB) Viewed 4100 times
Så här kan vara en lämplig för min Canon 5D, men du kan också sätta gainen till 1 för alla kanaler, du rättar till det i Fitswork så du får en bra färgbalans.

En annan sak som ser lite mysko ut, du har fått stackningen uppdelad i 5 grupper. Olika iso och antagligen olika tider också. Har du tagit i bulb helt manuellt eller har hur har det kunnat blivit så? Varje grupp bör vara inom +/- 1 sekund.

Du har inte kalibrerat med några darks, automatiska stackningsprogram kan vara känsliga för heta pixlar och störas ut av de. Nu ser ju styckningen ut att ha gått bra ändå.

Det du kan lägga till är bias bilder. Du behöver antagligen en uppsättning för varje iso tal, men inte exponeringen. Det kan underlätta när DSS skall stacka ihop bilder med olika exponering. Helst skall du ju även ha darks med rätt temperatur också. De kan du ta vid något tillfälle när temperaturen är densamma som när du tog bilden. Kolla min hemsida, finns lite tips under astronomy, projects och tutorials. http://www.astrofriend.eu/

Sålunda inget jättefel, bara att zooma in i Fitsworks histogram. Led tråd, område ca 0 till 10000. Borde hamna där om du inte gjort någon annan inställning av parametrar. Skogen av streck till höger i histogrammet skall inte ha något med ditt objekt att göra och borde inte vara där. Ibland när man kalibrerar med dåliga flats kan nivån rusa iväg, men det har du ju inte gjort.

Nästa gång försök att få samma exponeringstid och börja inte blanda med olika iso tal nu till att börja med.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Så har jag uppenbarligen kommit ett steg längre, och nu lyckas jag producera något som jag själv uppfattar som ett steg framåt. Det här är från torsdagens stilla klara kväll i Malmö. Nästan helt utan vind kunde jag konstatera att min Vixen GP-montering inte klarar att följa stabilt nog för exponeringar på mer än 20 sek - tag jag längre blir högst 10 % rimligt användbara. Nästa steg är så en Losmandy G-11 istället... som jag får hem idag.

Så här är en stackning av en hög (44 st) med 20 sek exponeringar på ISO 4000, primärfokus, f/10, på min C8. Stackningen är gjord i DSS, 70 % av dem utvalda, med gain 1.0 på alla kanaler, och också andra inställningar som ganska mycket default - jag har inte justerat nåt speciellt.

Efter stackning med både flats (ISO4000) och darks (tagna direkt efter denna serie) har jag tagit in bilden i fitsworks, justerat nivåer med histogrammet (framförall klippt bort oanvända nivåer under det svarta), exporterat som 16 bitars tiff, och tagit in i Gimp 2.9 (som klarar 16 bitar, om jag förstår rätt), och ytterligare justerat nivåer, gamma och ljus där - lite quick and dirty, för mitt primära intresse var att testa stackningen.
m27_dss_all_frames_gimp_edit_skalad.jpg
m27_dss_all_frames_gimp_edit_skalad.jpg (129.84 KiB) Viewed 4083 times
Själv tycker jag att det inte blev så dumt. Tydligen är jag på väg att fatta mer av DSS..:)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Ja nu börjar det verkligen komma framåt. Spännande med G11:an du får senare, har ju alltid varit mycket diskussioner om dess kvaliteer. Men det är verkligen svårt det du skall göra, en C8 har ju 2000mm fokallängd. Om man jämför med mitt system där fokallängden är 680mm samt att jag har säkert dubbelt så stora pixlar som i din kamera, då kan man säga att du måste ställa 5 gånger så stora krav på följningen. Med tanke på att jag inte klarar det utan en autoguider så är det troligen något du behöver införskaffa någon gång i framtiden. Men en sak som kommer underlätta är att du behöver en flatcorrector/reducer för att få ett plant fokus. Då brukar i regel fokallängden minska till 1200mm, samt att du får in mer ljus så att exponeringen blir kortare.

Jag tror inte du skall ha så högt iso tal inställt, högre isotal gör inte att du fångar mer fotoner, det ändrar bara förstärkningen och tyvärr att dynamikområdet minskar när du går över en viss iso. Eftersom kameran har begränsningen på 12 eller 14 itar är det bättre med lite lägre iso och stretcha bilden i ditt 32 bitars kalibreringsprogram, ett 32 bitars program kan i princip hantera hur stor dynamik som helst och den blir stor när du stackar flera bilder samt kanske även har två olika exponeringstider, långt över 16 bitar. Din kamera har troligen unitygain vid 1600iso 12 bit eller 400iso vid 14 bit. Har ingen så modern kamera så har inte riktigt klart för mig det exakt. Unitygain står för det iso tal där en elektron motsvarar ett steg på den digitala skalan. Svårt att säga vilken iso som är lagom kompromiss, men omkring 2x unitygain kan vara en utgångs punkt, då slipper man avrundningsfelen men begränsar dynamiken lite. Äldre kameror med högt utläsningsbrus kan man behöva högre förstärkning eller iso för att lyfta upp signalen över utläsninsbruset. Kräver dock att förstärkaren har lågt brus. Man kan väl säga så, inte mer iso än som kameran kräver för att det skall bli bra. Låg dynamik brukar resultera i att stjärnonra blir färglösa, kanske så i ditt fall men kan också bero på bildbehandlingen. Alltså, du skall nog ha lite lägre iso och längre exponering och det kommer att gå när du har den nya monteringen.

Lite skumt att du fått så mycket störningar, högt isotal kan ju vara en del av förklaringen men kollade du att den version av DSS du har installerad klara din EOS 7D? Du skall ha beta versionen 3.3.4 http://deepskystacker.free.fr/english/download.htm eller senare.

Sjäv gör jag nästan aldrig någon avancerad bildbehandling men lägger ned ganska mycket tid på att få den stackade bilden bra för framtida bildbehandling. Som det är just nu har jag inte fått allt ordenligt injusterat på montering och optik så mycket kvar där att göra.

Kul att du kommit så långt nu!

Kvällen skall jag ägna tiden åt att försöka fjärrstyra min astro server från en android platta, vore ju verkligen bekvämt om det gick.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Här kommer lite update på det här temat. Nu har jag en bättre montering, så jag skippar de höga iso-talen och kör på 1000. Första försöket med min nya G-11-montering fick det bli en serie på M82. Jag har kameran här i primärfokus, f 10, med en crayford-fokuserare. Jag har svårt att nå fokus med min field flattener, f 6,3, det är nästa problem som måste lösas...:). Darks och Flats, men inga bias.
m82_15_stacked_scaled.png
m82_15_stacked_scaled.png (2.27 MiB) Viewed 4039 times
Jag tycker det blir rätt ok. BIlden är stackad i DSS, sen lätt justerad (historgram) i Fitswork, och så nivåer i Gimp. Det är allt.

Men två frågor om DSS: Dels är det en del brus eller vad man ska kalla det i bakgrunden. Det blir mer sånt när jag stackar fler bilder - kornighet som syns på bilen som flammighet, när jag skruvat nivåerna så bakgrunden blir ganska svart. Vad handlar det om? Ska jag bara dra upp svart-nivån än mer så det blir helt svart, eller är det nåt annat?

Den andra frågan: När jag stackar 5 bilder så blir det tydliga bullar i histogrammet i DSS. Stackar jag 10 blir det smalare bullar, och stackar jag 15 blir det ännu smalare bullar (alltså färgkurvorna). Varför blir det smalare ju fler jag stackar? Som om om det dynamiska omfånget i bilden blev större med fler stackade, eller som om nåt händer med färgerna? Nån som förstår?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Svårt att hänga med här om du inte tar en skärmdump och bifogar. Skala ned till 800 pixel bredd.

Om systemet vinjettar och du gör en flat calibration så blir pucklarna smalare.

Du kanske skall göra både kalibrering och stackning i Fitswork. DSS är ju automatisk och bilderna kan om de har konstiga nivåer störa. Finns tutorial på min hemsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by Robert Habolin »

jag vet många som kör DSS och lyckas bra, men jag hör alltför ofta om att det blir galet i stack.
kan verkligen tipsa om Pixinsight, en helt annan nivå och ett komplett program för editering oxo, ( även om jag själv använder nästan enbart CS6 för det. )

stackingen och registreringen är grym. spelar ingen roll nästan vad man slänger in, kommer alltid alignat i fint. men ganska hög inlärningströskel, så kolla tutorials. finns massor.

sen kan det vara bra att köra en Bahtinov mask för fokus, om du inte kör motorfokus då du kan få autofokus med focusmax mm. som det ser ut på bilderna är fokus ganska off.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Om du får mer brus i bakgrunden när du stackar fler bilder gör du något allvarligt fel. Det skall ju minska.

I Fitswork finns en funktion för svart bakgrund. Höger klicka någonstans där det är tomt på stjärnor och annat. Inte ute vid kanterna. Välj black 15x15. Du verkar ha fått lite galna färger. Finns motsvarande funktion för det vita. Svårt bara att hitta något som är vitt. Galaxer kan dock vara ganska vita i vissa delar. Duger som grov justering. Du får också göra om svartnivån då de påverkar varandra.

Gör lite skärmdumpar på det som går fel. Croppa och minska storlek på de först. Histogrammet till ex.

Kornigheten är brus. Fler bilder och längre exponeringar. En del tar ju timmar och är ändå inte nöjda.

Jag tror det inte är så lyckat med iso1000. Läste någonstans att mellanliggande värde bara är omräknade och därmed ger avrundningsfel med bara 14 bit att tillgå. "äkta" iso steg skulle vara 400 800 1600 osv. Men kan ju bero på kamera modell, skall försöka hitta lite mer info. I ditt fall kanske 800 eller 1600 iso vore bra. Men riktig höga iso som 6400 kan lyfta fram svaga detaljer ur bruset men då med hopplöst låg dynamik. Man behöver då egentligen kombinera bilden med olika exponeringar. Allt detta krångel för att inte en DSLR har mer än 14bit. CCD har ju i regel 16bit, har sett även 18bit.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Det där med "bullarna" i histogrammet: när jag nu skulle producera skärmdumpar, så kan jag själv inte reproducera det. Så jag experimenterar på bara, och ser om jag blir klokare på det.

Bruset:ja, så tänker jag med, det måste vara nåt fel när det blir mer brus av fler bilder. Jag trixar med inställningarna och försöker förstå. Jag använder 3.3.4, den ska ju kunna hantera min kamera. Gain är satt till 1 på alla tre kanalerna. Finns det nån inställning som jag särskilt skulle checka för det här?

Jag försöker ta det lite en sak i taget, för att komma framåt, så jag leker med de här bilderna lite. Ska ta nya nästa vecka med lägre iso osv. Det är många parametrar och detaljer i det här som man kan fixa med, ju.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Ja börja med att ta nya bilder, 30st till 30 eller 60 sekunder vid iso1600. Ta sedan motsvarande darks och ev. bias. Du hade ju tidigare en väldig spridning på exponeringstiderna.

Prova DSS igen, gain 1 är ok, annars kanske green=1, red=1.5 och blue=1.5. Så länge du arbetar med 32 bit förlorar du ingen dynamik och kan rätta till färger i ett senare skede. Jag kan inte använda DSS till min Canon 5D för flat kalibrering, den röda kanalen blir fel. Fortsätter det krånga för dig så prova Fitswork istället för kalibrering och stackning.

Har ju inte frågat förut men du använder väl raw formatet? Ja jag tror du skrev det tidigare.

Canon 7D finns ju också i ett nyare format. Vill komma ihåg att alla pixlar i den är delade för att få fasdetektion för fokus vid video. Men har inte hört att det påverkar mer än att fullwell deep blir lågt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by Nokturner »

Har inte läst allt i tåden nu, men gjorde ju ett inlägg där i början någon gång. Har själv gett upp DSS pga att det inte hanterar färger bra, det var för mig helt enkelt hopplöst att få ut ett bra resultat. Men! Nu i kväll testade jag DSS igen, döm om min förvåning och glädje då jag nu kommit på hur det skall hanteras!

Kanske är detta självklart för många, men det tog mig några timmars huvudbry att komma fram till lösningen som jag tänkte dela med mig av här: Tag inte in kamerans rawfiler i DSS, utan ta först in dem i LR eller liknande, gör lämpliga justeringar och exportera sedan bilderna som 16 bitars TIFF. Läs in dessa tiffbilder i DSS och stacka dem. DSS preview ser sedan ut som kattskit, men gör inga som helst justeringar på bilden i DSS efter stackningen. Spara den bara till fil i lämpligt format. Öppna den sparade filen. Voila! Perfekta färger :-) Fortsätt sedan i PS eller annat lämpligt program och gör klart bilden.